Головна » Юристу » Юридичні консультації » 5 типових юридичних помилок в діяльності інтернет-магазінів
Юридичні консультації

5 типових юридичних помилок в діяльності інтернет-магазінів

Поділіться з друзями - підтримайте проект

1. Відсутність, або наявність погано написаної Публічної оферти

Багато власників інтернет-магазинів взагалі не розміщують Публічну оферту маючи переконання, що це лише юридична формальність. Часто, інтернет-магазини роблять те, що особисто мене завжди шокує найбільше: крадуть тексти Публічних оферт у своїх конкурентів. Чому шокує? Тому що, це просто абсурдний підхід. Те, що у конкурента схожий товар, не означає, що в інтернет-магазинів ідентичні бізнес-процеси, юридична форма діяльності, податкове планування і т.д. На практиці також зустрічав «бізнесменів», які умудрялись «позичати» Публічні оферти в російських інтернет-магазинів)

Якою має бути Публічна оферта? 

Публічна оферта має відповідати законодавству та бізнес-процесам КОНКРЕТНОГО інтернет-магазину. Все дуже просто.

Відповідно до законодавства, інтернет магазин це публічна форма діяльності, до якої застосовуються положення норм цивільного законодавства щодо дотримання умов договору роздрібної купівлі-продажу, а отже інтернет-магазин зобов’язаний мати публічну оферту на веб-сайті.

Що стосується бізнес-процесів, то у вашій Публічній оферті їх потрібно описати якомога краще, зокрема особливу увагу раджу звернути на застереження про гарантійне обслуговування, строки і порядок доставки товарів врахувавши можливі ризики, порядок повернення товару та інші дуже важливі питання виходячи із діяльності конкретного інтернет-магазину.

Здавалось би, проста задача. Потрібно просто доручити її виконання юристам і таким чином уникнути великої кількості юридичних проблем, але чомусь завжди знаходяться ті, хто чекає першого штрафу або судового процесу, щоб зробити все постфактум.

2. Не зареєстрована торгова марка

Зараз більшість ринку розуміє для чого в e-commerce потрібна зареєстрована торгова марка, але ще 3-5 років тому ця тема здавалась «дикістю» і я часто чув висловлювання типу: «це марна трата грошей» (до речі, не так вже і дорого коштує зареєструвати ТМ).

В чому головна фішка зареєстрованої ТМ для e-commerce? Доменне ім’я сайту. Зрозумійте просту річ, ви можете вкинути купу грошей у просування вашого бренду, тільки в один день все може змінитись, а саме тоді, коли хтось інший запустить сайт під вашим іменем, в тому числі і доменним. Поки ви будете намагатись продавати товари під своїм COM.UA або COM і платити хороші гонорари нам, адвокатам, за судові процеси по оскарженню реєстрації краденої у вас ТМ, тим часом конкурент буде заробляти гроші. Поки буде йти юридична тяганина, конкурент буде заводити прибуток на ТОВ (яка юридично буде власником вашої ТМ і з якою ви будете судитись), а далі, якщо конкурент побачить погану для себе перспективу по суду, цю ТОВ скоріше за все просто зіллють фунтам, тим часом, вже розкручений сайт просто перенесе на інший домен.

Відмічу, що ризиків для інтернет-магазину, який не зареєструє ТМ насправді так багато, що на це потрібна окрема стаття.

3. Юридично невірно оформлені угоди із постачальниками

Це та Боль інтернет-магазинів, яка буде переслідувати бізнес постійно поки ви не наведете чіткий порядок у юридичних відносинах з постачальниками. Найчастіше, ця вразлива ділянка дає про себе знати і максимально б’є по бізнесу у 2-х випадках:

– при податковій перевірці;

– при спорах із постачальниками.

З приводу податкової перевірки:

Податкова точно рано чи пізно буде перевіряти походження вашого товару і від того, які ви покажете документи від постачальників, або чи покажете ви їх взагалі, буде залежати розмір штрафу або наявність чи відсутність підстав для притягнення до кримінальної відповідальності.

З приводу спорів із постачальниками:

Для кращого розуміння потенційних ризиків накидаю вам список типових проблем, які відкатані іншими інтернет-магазинами:

  • Постачальник затримує товар і інтернет-магазину просто немає, що продавати;
  • Інтернет-магазин затримав плату і з цього вимагають космічні штрафні санкції;
  • Постачальник змінює ціну, що робить не конкурентними товари інтернет-магазину в порівнянні з тими, які є на ринку;
  • Постачальник поставляє для інтернет-магазину неякісні товари і покупці біжать від цього інтернет-магазину подалі;
  • Вчорашня відстрочка платежу замінюється на повну або часткову передоплату;
  • Постачальник забирає статус «ексклюзивного партнера» без пояснення причин і інтернет-магазин має вже не спеціальні партнерські ціни, а звичайні ринкові, тому маржа інтернет-магазину різко зменшується.

Над юридичними відносинами із постачальниками потрібно працювати постійно і дуже якісно. Це дуже складна робота, тому бажано щоб її виконували ті хто добре знає всі нюанси роботи інтернет-магазинів.

4. Не захищені інтереси інтернет-магазину у відносинах із партнерами

Дане питання частково пересікається із відносинами з клієнтами і постачальниками, тільки з приводу цих питань інсайди дав вже вище, а тут я б хотів зробити акцент на частині діяльності інтернет-магазинів, яка у всіх на виду, але ставлення до неї не таке як того вимагає специфіка саме e-commerce. Насамперед я маю на увазі відносини із:

– платіжними сервісами через, які інтернет-магазин приймає оплати;

– партнерами по перевезенню вантажів і доставці товарів;

– орендодавцями офісу і складського приміщення;

– партнерами по бухгалтерському супроводу або просто бухгалтером.

Це ті області, які просто надважливі для нормального розвитку і функціонування інтернет-магазину. Якщо без Публічної оферти, торгової марки і податкової оптимізації можна якось вижити понісши витрати в перспективі, то наявність проблем в даній області так само, як і у питанні про відносини з постачальниками, інтернет-магазин просто довго не проживе і гарантовано понесе великі збитки. Раджу дуже добре налаштувати процеси пов’язані із ключовими партнерами.

5. Відсутність податкової оптимізації

Для більшості інтернет-магазинів, як до речі і іншого бізнесу в Україні, податкова оптимізація часто сприймається як ухилення від сплати податків. Зазвичай власник тупо бере і не платить в бюджет йдучи на заїжджені схеми, які давним давно перевернуті податковою в судах.

Насправді ж при розумному підході є маса способів оптимізувати податкове навантаження і залишитись повністю в рамках законної діяльності. Фактично у інтернет-магазину є альтернативне рішення, яке полягає у розробці юристами і бухгалтерами схеми оптимізації (уточнюю – законної) після чого можна нормально займатись розвитком бізнесу і бути впевненим, що ризики зведені до мінімуму і податкова навряд чи накопає щось серйозне. Так роблять всі успішні і відомі інтернет-магазини в Україні, мабуть це одна із причин чому вони і стали успішними в бізнесі.

Автор консультаціїГарбар Олександр

Джерело: http://harbar.legal/uk/blog


Поділіться з друзями - підтримайте проект