Як повідомляє офіційний ресурс Міністерства фінансів України запровадження “єдиного вікна” в українських митницях виправдовується багатьма зручностями:
- спростили митні процедури,
- скоротили час на їх проведення і загалом суттєво прискорили зовнішньоекономічні операції
- мінімізували людський фактор при прийнятті рішень митниками та контролюючими органами, що дозволить значно знизити корупційні ризики та можливості для перевищення службових повноважень при перевірках.
Перевагою є і час на прийняття рішення контролюючим органом щодо здійснення відповідного виду контролю, що складає 4 години. У іншому випадку застосовується принцип “мовчазної згоди”, тобто ІТ-система автоматично формує позитивне рішення про завершення проведення відповідного виду державного контролю та митного оформлення товарів. Огляд товарів проводиться одночасно всіма контролюючими органами не пізніше, ніж через 24 робочі години від запропонованого підприємством часу.
Однак не має межі досконалості, а отже…
Яких нововведень очікувати
- Тепер “єдине вікно” стане обов’язковим для всіх і буде поширюватись на операції з переміщення товарів у всіх митних режимах (наразі, це тільки імпорт та експорт). Крім того, механізм “єдиного вікна” тепер поширюється на переміщення товарів за періодичними митними деклараціями та попередніми деклараціями, які містять повний обсяг даних. Раніше ця система діяла на обмежене коло митних декларацій при імпорті та експорті.
- Ми остаточно скасували необхідність проставлення печаток на паперових примірниках товаросупровідних документів, бо раніше через відсутність однозначного формулювання деякі митниці вимагали дублювання завершення контролів ще й печатками.
- Ми змінили формулювання щодо часу «протягом 4-х годин» , за який має бути призначений контроль. деякі органи буквально сприйняли це твердження. Тепер контроль буде призначений в «найкоротший час, але не більше, ніж протягом 4-х годин». Крім того, ми зменшили час, протягом якого контролюючими органами може бути призначений огляд товарів з 24 до 12 робочих годин, оскільки чинне формулювання теоретично дозволяло контролюючому органу призначати фізичний контроль товарів на 3-й день з моменту звернення. Також було зменшено граничний термін прийняття рішення контролюючими органами щодо товарів, що вивозяться за межі митної території України – з 24-х до 4-х годин. Таким чином ми встановлюємо дзеркальні норми, як при імпорті.
- Бізнес відчує полегшення і через зменшення кількості сканованих комерційних документів, які треба було щоразу сканувати, хоча необхідні відомості з них уже зазначені в митних деклараціях. Тепер ми надаємо контролюючим органам всі необхідні відомості в попередній декларації. Водночас, ми зобов’язали контролюючі органи чітко визначати підприємству в електронному повідомленні вичерпний перелік оригіналів документів, які мають бути пред’явлені під час проведення огляду. До цього часу були ситуації, коли бізнес приходив на огляд, а контролюючий орган просив пред’явити якийсь оригінал документа, який залишився в офісі.
- Ми також ввели новий варіант відповіді контролюючого органу «товар не підлягає контролю», оскільки існують випадки, коли заявники помилково звертаються в “єдине вікно” провести відповідний контроль, але товар не є об’єктом такого контролю. Крім того, тепер встановлено чіткий порядок дій представників митниці, контролюючих органів і бізнесу, якщо якийсь з учасників процесу на з’явився на митний огляд. Ми зобов’язали митницю знаходити представника контролюючого органу, а у разі якщо не з’явився представник бізнесу, контролюючий орган має право надати відмову в завершенні контролю.
Всі ці зміни до реалізації принципу “єдиного вікна” ми розробляли на прохання бізнесу, з яким ми регулярно зустрічаємось, щоб вислухати і вирішити їх проблеми і труднощі під час митних оглядів. Крім того, цим схваленим проектом ми запроваджуємо в контролюючих органах щомісячний моніторинг застосування принципу «єдиного вікна» при проведенні державних видів контролю, а також запроваджуємо практику проведення спільних семінарів у регіонах України із залученням представників ДФС, Держпродспоживслужби, Держекоінспекції, їх територіальних органів, Мінфіну та представників бізнесу.
Ми переконані, що всі ці ініціативи приблизять нас до кінцевої мети реформи митниці – створити якісну, модернізовану і прозору сервісну службу для бізнесу і громадян. Будемо очікувати відгуків бізнесу від свіжих нововведень.