ЯК ОФОРМИТИ ПН НА ПОСТАЧАННЯ ПОСЛУГ НЕРЕЗИДЕНТУ НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ
При постачанні послуг нерезиденту на території України оформлюють ПН як при постачанні неплатнику ПДВ із зазначенням типу причини «02». Подробиці заповнення ПН викладемо нижче.
ПН на постачання послуг
Місце постачання маркетингових послуг нерезиденту визначають у загальному порядку — за місцем реєстрації постачальника послуг. Оскільки це територія України, у резидента виникає об’єкт оподаткування (п. 186.4, пп. «б» п. 185.1 Податкового Кодексу України, далі — ПКУ) за ставкою 20%. Базу оподаткування визначають виходячи з договірної ціни, а в контрольованій операції — не нижче за звичайну ціну (п. 188.1 ПКУ). Але при цьому база оподаткування постачання послуг не може бути нижчою за їх собівартість (а для послуг, що перепродаються. — нижче за ціну їх придбання).
Податкове зобов’язання виникає в постачальника за першою подією — у даному випадку на дату підписання акта наданих маркетингових послуг, і резидент має оформити ПН.
У виписування ПН на постачання послуг нерезиденту є деякі особливості, характерні для постачання неплатнику ПДВ. У лівому верхньому куті ПН проставляють «X» у полі » Не видається покупцю» і зазначають тип причини «02» — постачання неплатнику ПДВ. До рядка ПН «Особа (платник податків) — покупець» вписують «Неплатник», а в рядку «Індивідуальний податковий номер покупця» — умовний ІПН «100000000000» (п.п. 9, 12 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Мінфіну України від 22.09.14 р. № 957, далі — Порядок № 957). Рядків «Місцезнаходження (податкова адреса) покупця» і «Номер телефону» не заповнюють.
Щодо заповнення умовного позначення й коду одиниці виміру (графи 5.1 і 5.2 ПН) у разі постачання послуг зауважимо: пп. 4 п. 15 Порядку № 957 імперативно скеровує постачальників до Класифікатора системи позначень одиниць вимірювання та обліку ДК 011-96, затвердженого наказом Держстандарту України від 09.01.97 р. №8 (далі — КСПОВО). Інших позначень одиниць вимірювання (крім тих, що фігурують у КСПОВО) Порядок № 957 не передбачає.
Якщо послуга до постачання не має одиниці обліку (припускаємо, що маркетингові послуги саме до таких і належать), то, на нашу думку, виходом буде запис «грн» у графі 5.1 (код 2454) або «шт.» (код 2009). Принаймні такі позначення не суперечать пп. 4 п. 15 Порядку № 957.
Однак фіскали іншої думки. Вони вважають, що в графі 5.1 треба зазначати «послуга», а графу 5.2 не заповнювати (роз’яснення в категорії 101.19 Загальнодоступного інформаційно-довідкового ресурсу). На цьому-таки вони наполягають і в листі від 28.01.15 р. № 2394/7/99-99-19-03-02-17 (див. газету «Все про бухгалтерський облік» № 15 за 2015 р., стор. 23). Такий варіант заповнення також прийнятний для постачальника послуг нерезиденту.
У графі 6 ПН (кількість) пишуть » 1″ — якщо послугу надано на всю суму постачання, обумовлену в договорі. А коли склали акт наданих послуг лише на частину договірної суми — пишуть дробове число, що відповідає цій частині (наприклад, «0,5»).
Суму постачання послуг в інвалюті (у цьому випадку — доларах) на дату першої події (підписання акта) перераховують у гривні за курсом НБУ Надалі при одержанні оплати (друга подія) базу оподаткування в ту чи іншу сторону не коригують — це р. V ПКУ не передбачено. Аналогічного висновку дійшли контролери в категорії 101.06 ЗІР (щоправда, уже нечинного, але вважаємо його актуальним у частині, що не суперечить діючій редакції ПКУ).
Попри те, що ця ПН залишається в постачальника послуг, він зобов’язаний зареєструвати її в Єдиному реєстрі протягом 15 календарних днів, що настають за датою складання. До 01.07.15 р. реєстрацію здійснюють без обмежень за сумою, обчисленою за формулою з п. 200!.3 ПКУ (п. 201.10, п. 35 підрозділу 2 р. XX ПКУ).
Собівартість (ціна покупки) послуги перевищує договірну ціну постачання.
Якщо собівартість маркетингової послуги перевищує договірну ціну її постачання нерезиденту, то п. 20 Порядку № 957 наказує продавцю, крім описаної вище ПН, оформити другу ПН — на суму перевищення собівартості послуги над ціною її постачання. Такої ПН покупцю не видають, але реєструють у Єдиному реєстрі. У лівому верхньому куті проставляють тип причини «17». До рядків ПН, призначених для даних покупця, продавець вписує інформацію про себе. А в графі 3 (номенклатура постачання) заповнює відповідну номенклатуру і запитує: «перевищення собівартості самостійно виготовлених товарів/послуг, зазначених у податковій накладній №_» і фіксує номер згаданої вище ПН, оформленої, виходячи з договірної ціни постачання (п. 15 Порядку № 957).
А якщо резидент придбав маркетингові послуги з метою їх продажу нерезиденту і ціна придбання виявилася вищою за ціну їх продажу, він має оформити другу ПН із типом причини » 15″ — на суму перевищення покупної ціни над ціною продажу. В її графі 3, крім номенклатури, потрібно записати: «перевищення ціни придбання над фактичною ціною постачання товарів/послуг, зазначених у податковій накладній №_ «.