Новий законопроект №3275 від 29.03.2020 р. зараз знаходиться на розгляді Комітету при ВРУ. Втім, як очікується, на сьогоднішньому засіданні ВРУ депутати вже за нього голосуватимуть.
Законопроект досить великий, тож, зараз ми розглядаємо лише найбільш цікаві зміни, які передбачається внести до ПКУ. Крім іншого, він містить приємні новини для «єдинників» і менш приємні новини для платників податку на нежитлову нерухомість та плати за землю (частину раніше введеної пільги планується скасувати).
Єдиний податок: підвищення граничних розмірів доходу для «єдинників» І-ІІІ груп
За законопроектом № 3275 передбачається внести зміни до п. 291.4 ПКУ. Зокрема, обсяг доходу буде:
- для І групи «єдинників» – 1 млн грн. замість 300 тис грн;
- для фізосіб-«єдинників» ІІ групи – 5 млн грн. замість 1,5 млн грн;
- для фізосіб-«єдинників» та юрособ-«єдинників» ІІІ групи – 7 млн грн замість 5 млн грн.
Зверніть увагу: перегляд в бік збільшення обсягів доходів, які дають право перебувати на спрощеній системі оподаткування, передбачався і сумнозвісним законопроектом № 1210. Але, судячи з усього, цей законопроект не буде підписаний Президентом. Мало того, що вже вийшли усі строки для його підписання або ветування (він знаходиться на підпису з 11.02.2020), тепер, як ми бачимо, окремі положення з цього законопроекту вже вносяться до більш свіжих.
Зміна розмірів єдиного податку для І та ІІ груп
За пп. 52-6 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ у 2020 році органам місцевої влади надано право переглядати у бік зменшення вже затверджені на цей рік ставки єдиного податку для ФОП І та ІІ груп.
При цьому таке зменшення буде діяти з дати його прийняття.
Звільнення від сплати плати за землю та податку на нерухомість – тепер тільки за березень!
Тим, хто не встиг подати уточнюючі декларації до вже раніше поданих річних, щоб не платити плату за землю та податок на нерухомість (хто міг це зробити – ми писали тут), радимо і не поспішати!
За новою редакцією п. 52-4 ПКУ підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ звільнення поширюється вже тільки на березень 2020 року. Отже, за квітень потрібно буде платити. А уточнення слід буде подавати лише щодо березня.
А що робити тим, хто вже подав уточнюючу декларацію за березень та квітень?
Щодо плати за землю такі платники зобов’язані подати не пізніше 30 квітня 2020 року свіжі уточнюючі податкові декларації з плати за землю (земельного податку та/або орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2020 рік.
В них слід відобразити зміни податкового зобов’язання із сплати плати за землю за податкові періоди березень та квітень 2020 року відповідно до нових норм. Тобто, донарахувати суму плати за квітень. Не хвилюйтесь – штрафу за таке самостійне донарахування не буде.
Сплатити квітневу суму плати треба буде за місцезнаходженням земельної ділянки у строк до 30 червня 2020 року, без нарахування пені та штрафних санкцій, передбачених цим Кодексом за порушення термінів сплати податкових зобов’язань щодо загальних термінів сплати податкового зобов’язання за такий період.
Аналогічна ситуація складається й щодо податку на нерухомість.
Проведення камеральних перевірок декларацій за періоди карантину
Нагадаємо, що зараз за п. 76.3 ПКУ камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, – за днем їх фактичного подання.
Але карантин вносить свої корективи. Оскільки штрафи за порушення податкового законодавства з 1 березня по 31 травня скасовані, то законодавці розуміють, що частина платників податків може надати податкову звітність за ці періоди із порушенням граничного терміну.
Тому за коментованим законопроектом камеральна перевірка податкової декларації за звітні (податкові) періоди березень – травень 2020 року, або уточнюючих розрахунків, що були подані платниками податків протягом березня-травня 2020 року, може бути проведена протягом 60 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, – за днем їх фактичного подання.
Але зазначені зміни не стосуються звітності з ПДВ (оскільки для неї звільнення від штрафів за не подання немає навіть під час карантину).
Зупинення перебігу щодо відповідей на запити ДПС та адміноскарження
Тимчасово, на період до 31 травня 2020 року (включно), зупиняється перебіг строків, встановлених в частині процедури адміністративного оскарження щодо скарг платників податків (крім скарг щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету ПДВ та/або з від’ємного значення з ПДВ), що надійшли (надійдуть) до 31 травня 2020 року та/або які не розглянуті станом на 18 березня 2020 року.
Таке зупинення не породжує будь-яких наслідків щодо надання ДПС індивідуальних податкових консультацій в письмовій формі, щодо надання платниками податків відповідей на запити ДПС (окрім запитів контролюючих органів щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету податку на додану вартість та/або з від’ємного значення з податку на додану вартість), що надійшли (надійдуть) платникам податків до 31 травня 2020 року. З 1 червня 2020 року перебіг строків, які зупинялися, продовжується з урахуванням часу, що минув до такого зупинення.
ПДВ
Звільнення від оподаткування медвиробів для боротьби з коронавірусом
Пункт 71 підзроділу ІІ розд. ХХ ПКУ викладуть в новій редакції. Нагадаємо, що його було введено Законом № 530 щодо боротьби з коронавірусом. Цей пункт вже діє, але зараз він звільняє від оподаткування ПДВ лише імпорт ліків та мед виробів для боротьби з коронавірусом.
Свіжа редакція цього пункту, запропонована законопроектом, виглядає наступним чином: тимчасово, на період, що закінчується останнім числом місяця, в якому завершується дія карантину, звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та/або операції з постачання на митній території України товарів (в тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України.
Звертаємо увагу! У разі здійснення операцій, звільнених відповідно до цього пункту, положення пп. 198.5 ПКУ та положення ст. 199 ПКУ не застосовуються щодо таких операцій.
Тобто, якщо ви придбали (або імпортували) ці товари з ПДВ, а зараз скористаєтесь зазначеними пільгами, компенсуючі ПЗ з ПДВ нараховувати буде не потрібно.
При цьому норми цього пункту (в свіжій редакції) будуть застосовуються «заднім числом», до операцій, здійснених, починаючи з 17 березня 2020 року. Тобто, тим, хто нараховував ПДВ у період з 17 березня до дати набрання чинності законопроекту № 3275, потрібно буде відкоригувати ці суми шляхом складання РК до ПН. Але, звісно, спочатку треба, щоб цей законопроект став законом.
Зміни в обрахунку реєстраційної суми для обов’язкової реєстрації платником ПДВ для неприбуткових організацій
За новим п. 72 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ тимчасово, на період, що закінчується останнім числом місяця завершення карантину не включаються громадськими та благодійними організаціями до обсягу операцій в 1 млн грн для обов’язкової реєстрації платником ПДВ такі операції:
- надання благодійної допомоги, зокрема безоплатне постачання товарів/послуг благодійним організаціям, утвореним і зареєстрованим відповідно до законодавства, а також надання такої допомоги благодійними організаціями набувачам (суб’єктам) благодійної допомоги відповідно до законодавства про благодійну діяльність та благодійні організації;
- ввезення на митну територію України та/або операції з постачання на митній території України товарів (в тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для боротьби з коронавірусом.
Знову ж таки, ця зміна поширюється на операції, починаючи з 17 березня 2020 року.
Податок на прибуток
Перерахування допомоги або безоплатне надання товарів для боротьби коронавірусом неприбутковим організаціям, МОЗ, лікарням – без збільшення фінрезультату
Підрозділ 4 буде доповнено пунктами 511– 513.
За п. 51-1 у 2020 році коригування, встановлені абз. 1 пп. 140.5.9 ПКУ (щодо збільшення фінрезультату у разі надання допомоги у розмірі більше 4% оподатковуваного прибутку за минулий рік) не застосовуються щодо сум коштів або вартості лікарських засобів для надання медичної допомоги хворим, дезінфекційних засобів і антисептиків, медичного обладнання, засобів індивідуального захисту, медичних виробів для скринінгу хворих, розхідних матеріалів для надання медичної допомоги, медичних виробів, лабораторного обладнання, розхідних матеріалів, реагентів для лабораторних досліджень; медичних виробів, лабораторне обладнання, розхідних матеріалів для інфекційних відділень, патологоанатомічних відділень тощо), засобів особистої гігієни, продуктів харчування та/або товарів за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України.
Але таке звільнення від збільшення фінрезультату буде за умови, що цей перелік медвиробів та обладнання були добровільно перераховані (передані) громадськім об’єднанням та/або благодійним організаціям та/або МОЗ та/або іншим центральним органам виконавчої влади, які реалізують державну політику у сферах санітарного та епідемічного благополуччя, уповноваженій на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я та/або закладам охорони здоров’я державної та/або комунальної власності, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій протягом дії карантину.
Зміни в оподаткуванні податком на прибуток закладів охорони здоров’я державної та/або комунальної власності та/або особи, уповноваженої на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я.
Вони будуть передбачені п. 51-2 та п. 51-3 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ.
Зокрема, заклади охорони здоров’я державної та/або комунальної власності зможуть зменшувати фінрезультат до оподаткування на суму доходів, визнаних за правилами бухгалтерського обліку, в наслідок отримання ними лікарських засобів, медвиробів, продуктів харчування або товарів, за переліком визначеним Кабінетом Міністрів України, для боротьби з корона вірусом. Але при використанні таких отриманих активів ці платники податку на прибуток повинні будуть збільшити фінрезультат оподаткування на суму витрат, визнаних у бухобліку.
Наразі не зрозуміло лише одне – чи буде таке коригування обов’язковим для усіх зазначених осіб чи лише для тих, хто взагалі здійснює коригування фінрезультату до оподаткування. Окремих зауважень щодо цього в законопроекті немає, тож, скоріш за все, ця зміна стосуватиметься лише тих, хто застосовує податкові різниці.
Акцизний податок
Підрозділ 5 розділу ХХ ПКУ буде доповнено новими пп. 29-1 – 29-3.
За п. 29-1 тимчасово до 30 квітня 2020 року передбачається звільнення від обладнання витратомірами-лічильниками при виробництві дезінфекційних засобів. Але при цьому встановлюється ряд нових умов їх виробництва та обліку спирту.
Погашення податкових векселів виробниками або імпортерами палива для реактивних двигунів на період з 1 березня по 31 травня 2020 року перенесено до 15 серпня. Про це йдеться у п. 29-2 підрозд. 5 розділу ХХ ПКУ, також ним буде передбачено наслідки у разі непогашення векселю після 15 серпня.
Пункт 29-3 підрозд. 5 розділу ХХ ПКУ буде введено тимчасовий порядок відвантаження спирту етилового для виробництва дезінфекційних засобів.
Зміни у штрафах щодо акцизу під час карантину
6) У підрозділі 10:
у п. 521 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ слова «порушення правил обліку, виробництва та обігу пального або спирту етилового на акцизних складах які застосовуються на загальних підставах» буде замінено конкретним переліком.
Тобто, штрафи будуть застосовуватися за порушення вимог законодавства в частині:
- обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
- цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;
- обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
- здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;
- – здійснення суб’єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб’єктів платниками акцизного податку».
Мораторій на перевірки не буде поширюватися на фактичні перевірки платників акцизу!
Це передбачається уточнити в абз. 1 п. 522 підрозд. 10 розділу ХХ ПКУ.
Отже, мораторій на податкові перевірки в разі прийняття законопроекту №3275 виглядатиме наступним чином. Він буде встановлений на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня по 31 травня 2020 року, крім:
- документальних позапланових перевірок з підстав, визначених пп. 78.1.8 ПКУ (щодо бюджетного відшкодування з ПДВ);
фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині:
- обліку, ліцензування, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
- цільового використання пального та спирту етилового платниками податків;
- обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального з підстав визначених п. 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 ПКУ.