Головна » Бухгалтеру » Кадровий облік » Що таке характеристика з місця роботи та навіщо потрібна?
Кадровий облік

Що таке характеристика з місця роботи та навіщо потрібна?

Поділіться з друзями - підтримайте проект

Print Friendly, PDF & Email

Ділові документи спеціаліста — правова база, що тим чи іншим чином спрощує роботу, дозволяють дізнатися особисту й професійну інформацію про робітника тощо. І якщо без таких документів не можна уявити собі успішне працевлаштування: резюме, портфоліо, рекомендаційний лист, то характеристика — спірно, за весь час роботи в компанії може так і не знадобитися. Хоча подекуди без цього документа просто неможливо обійтися та деякі установи вимагають саме його. Пропонуємо докладніше розглянути особливості документу та навчитися складати його на всі випадки життя.

Діловий документ, де роботодавець надає особистісну або професійну інформацію, зазначає ваші особистісні та професійні якості й особливості — це саме і є характеристика з місця роботи. Наскільки він вагомий для того чи іншого роботодавця або установи визначається індивідуально адже немає конкретної юридичної сили.

Для роботодавців у наш час характеристика вважається пережитком минулого. І якщо при прийомі на роботу ніхто навіть не зазирає в характеристику, то при вступі в навчальний заклад він може зіграти не останню роль, а при розгляді справи в суді взагалі зробити вагомий внесок. До речі, на відміну від супровідного листа, характеристика може містити негативні якості співробітника та створювати неприємне враження.

Де потрібна характеристика з місця роботи

Характеристика з місця роботи, як ми вже вияснили, потрібна не усюди, а тільки в окремих випадках. Вона може справді знадобитися в наступних випадках:

  • при вступі в заклади освіти чи то при підвищенні кваліфікації чи атестації,
  • з місця практики студента,
  • з місця навчання дошкільника, школяра або студента,
  • у разі запиту суду або інших правоохоронних органах,
  • для проходження військової служби,
  • при отриманні візи,
  • при переводі з одного відділу в інший,
  • у разі висунення вами власної кандидатури в виборах місцевого або державного самоврядування,
  • з місця працівника співробітника при підвищенні чи надані кредиту тощо.

Проте навіть роботодавець може витребувати у вас характеристику з минулого місця роботи чи навчального закладу в разі недостатності інформації про вашу особу. Все залежить тільки від того, як він сам ставиться до важливості даного документа.

Безсумнівно, що характеристика повинна бути написана бездоганно, щоб скласти позитивне враження від того, хто її складав, і впевнитись в його кваліфікованості думки та правильності особистих і професійних якостей.

Взагалі можна виділити два типи характеристики з місця роботи, що визначається більше місцем затребуваності документа: внутрішня й зовнішня. Інформаційно вони ніяк не відрізняються і містять одну й ту ж інформацію про працівника.

Внутрішня характеристика як правило складається при підвищенні або переведенні спеціаліста в інший відділ, при накладенні дисциплінарних стягнень.

Зовнішня характеристика — складається при запиті сторонньої установи. Найбільш затребуваний тип документа.

Особливості складання характеристики відповідно до установ

Взагалі, характеристика має довільну форму складання, проте відповідно до установ її запиту існують деякі особливості. Спробуємо розібратися.

Запит правоохоронних органів. В цьому випадку необхідно приділити особливу увагу особистісним якостям. Необхідно складати документ рекомендується на фірмово бланку, зазначаючи контактні дані й юридичну адресу фірми. Крім особистісних якостей необхідно внести наступні дані: посада, дата працевлаштування. Якщо запит проводиться з розгляду справи про рішення прав водіння, для того щоб допомогти співробітникові слід вказати на необхідність наявності прав для виконання трудових зобов’язань. В такому випадку характеристика в обов’язково повинна бути підписана керівником з поставленою печаткою фірми.

Запит при працевлаштуванні. Складаючи характеристику для роботодавця особливу увагу приділяють оцінці професійних якостей робітника, його професійний рівень, кваліфікації, відповідальності. Крім цього, варто звернути увагу на його роботу в команді, так як часто сформоване відношення між співробітниками впливає на результат роботи всього відділу. Характеристику минулий роботодавець повинен надати своєму працівникові протягом трьох років після його звільнення.

Запит кредитних організацій. Окремий запит з боку кредиторів, що цікавляться, платоспроможністю клієнта і його відповідальністю, серйозною налаштованістю. Саме на ці показники слід орієнтуватися при складанні характеристики, щоб впевнити кредиторів в своїй особі.

Запит військкомату. Подібна організація приділяє більше уваги на оцінку психологічних, моральних якостей людини, готовності нести службу. Слід також враховувати, що від написаних слів може залежати, чи буде покликаний співробітник до проходження служби чи ні.

З чого складається характеристика з місця роботи

В характеристиці з місця роботи обов’язково повинна бути зазначена наступна інформація, незважаючи на довільність її форми.

Реквізити підприємства. Протягом трьох років після звільнення колишній співробітник має право вимагати свою характеристику. А зазначені реквізити повинні бути дійсними.

Анкетні дані працівника. Особиста інформація спеціаліста, за якими його можна відшукати чи зв’язатися.

Оцінка рівня професіоналізму. Оцінка професійності спеціаліста, яка проводиться безпосередньо керівником. Інформація щодо результатів проходження перепідготовки, курси з підвищення кваліфікації й тому подібне також необхідно зазначити.

Виконавчі обов’язки та їх оцінка. Важливо відзначити список функціональних обов’язків, які виконував співробітник і як він з ними впорався. Адже їх список в кожній окремій компанії свій.

Особистісні якості працівника. Визначаються тільки ті, які впливають на його професійну діяльність. А от, наприклад, політичні та релігійні погляди не повинні бути відображені в характеристиці.

Оцінка відносин з командою та колективом. У більшості випадків саме здатність працювати в колективі дозволяє добитися великих результатів. В іншому випадку проблеми з якістю виконуваної роботи будуть постійно виникати у керівництва через сформованої обстановки в колективі.

Як отримати характеристику з місця роботи

Щоб отримати характеристику з місця роботи необхідно повідомити керівника чи менеджера з персоналу про ваше бажання отримати заздалегідь, як мінімум за тиждень.

Звісно ж вам доведеться обґрунтувати та пояснити причини за якими ви маєте бажання отримати характеристику з місця роботи. Якщо ви змінюєте місце роботи, аргументуйте своє рішення бажанням рости та розвиватися у певному професійному напрямку, не робіть з цього секретний жест, адже роботодавець також повинен мати можливість вчасно закрити ваше місце спеціалістом.

Такий документ видається від імені генерального директора компанії, але складати такий документ повинен безпосередньо керівник відділу, людина яка знає вас дуже добре, працювала з вами й може сказати, що ви за людина.

Після того, як отримаєте характеристику з місця роботи на руки, обов’язково прочитайте та перевірте вказану інформацію вашим керівником. Змінити її звісно ж ви не зможете, проте вказані особисті дані про вас перевірити просто необхідно й вчасно на місці внести корективи, якщо буде необхідно.

Лоліта Платошкіна


Поділіться з друзями - підтримайте проект

Наша розсилка