Досвід сусідніх країн показує, що бездумно вводити касові апарати для малого бізнесу не можна, інформує ЗіБ.
Автор: Антон Кривенко
Українські фіскали не відмовились від ідеї зобов’язати застосовувати касові апарати весь малий бізнес, у тому числі інтернет-магазини. Втім, з досвіду Чехії відомо, що необдумані рішення шкодять як підприємцям, так і рейтингу влади.
Застосовуйте, не знаємо як
Останні зміни, внесені до вітчизняного податкового законодавства, розширили сферу застосування реєстраторів розрахункових операцій підприємствами малого та середнього бізнесу. Так, законом «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році» від 20.12.2016 р. №1791-VIII зобов’язано придбати РРО продавців складної побутової техніки, що підлягає гарантійному ремонту.
Чи не найбільше від нововведення постраждають інтернет-магазини, які торгують технікою. Варто також пам’ятати, що касовий апарат використовується незалежно від обраного виду діяльності, якщо дохід фізичної особи — підприємця за рік перевищить 1 млн грн., а також будь-якими юридичними особами.
Партнер юридичного центру «Прецедент» Галина Бакум зазначила, що в інтернет-торгівців, як юросіб, так і ФОП, сьогодні виникає чимало питань. Наприклад, якщо проводиться готівковий розрахунок, продавець повинен відправляти покупцеві товар разом із чеком. Проте плату він одержить лише після надходження товару покупцеві. Виходить, що до каси доведеться класти свої гроші. «Якщо в цей час буде перевірка, у нас формально виникає порушення», — сказала юрист.
Отже, інтернет-магазинам доведеться переходити виключно на безготівкову форму розрахунків. При цьому, за словами Г.Бакум, податкова на її запити із цього питання жодних роз’яснень дати не може.
Чужі граблі
Очевидно, що фіскали й надалі лобіюватимуть поширення норми щодо РРО на якомога більшу кількість підприємців. При цьому, розробляючи законопроекти, у нас люблять посилатися на досвід європейських країн.
Утім, незалежний чеський експерт з електронної комерції Ян Ружичка радить переймати досвід дуже обережно. Слід усе детально вивчати, щоб не повторювати помилок.
За його даними, 35% інтернет-продажів у Чехії здійснюються за допомогою післяплати, 32 — через банківські перекази, 26 — на точках видачі товару й 7% — карткою через сайт. При цьому зазвичай магазини мають договори з кількома службами доставки. Служба кладе одержані від кур’єра гроші на свій рахунок і в подальшому переказує їх продавцю.
У цьому випадку РРО не застосовується. Однак проблемою, особливо для малих компаній, є затримка платежів до двох тижнів. Крім того, послуги з переказу коштів також потребують додаткової оплати. Якщо ж товар відправлено поштою й гроші отримуються поштовим переказом, незабаром необхідно буде мати касовий апарат.
Держава грає в лотерею
Закон, що зобов’язує всіх чеських підприємців мати касовий апарат, прийнято 16 березня минулого року, а набув він чинності з 1 грудня 2016-го. Спочатку закон мав стосуватися тільки готельного бізнесу та закладів громадського харчування. Проте згодом сюди додали роздрібну та оптову торгівлю, а також деякі інші категорії приватних підприємців.
Продавець, отримавши оплату, має за допомогою касового апарата (ноутбука чи смартфона) передати дані про угоду до фіскальної служби. Відомство автоматично надсилає у відповідь товарний чек з унікальним кодом, який роздруковується й надається покупцю.
При цьому останній може перевірити дійсність транзакції на спеціальному сайті. А номер чека братиме участь у державній лотереї. Це нібито має стимулювати покупців вимагати надання таких документів. Щоправда, поки невідомо, які будуть призи, мова йде навіть про автомобіль.
Я.Ружичка поділився легендою про те, як міністр фінансів Чехії Андрей Бабиш відпочивав у Хорватії (де подібний закон діє вже понад 2 роки). Розплатившись за відпочинок, чоловік отримав чек, який брав участь у лотереї. Розігрувалось авто. Міністрові це сподобалось, і він вирішив запровадити те саме в Чехії.
Торг був доречним
Як зазначалося вище, закон уже діє щодо закладів громадського харчування та готелів. Натомість роздрібна й оптова торгівля, включаючи інтернет-магазини, повинні використовувати РРО з 1 березня 2017 р. Із цього ж часу касовими апаратами мають користуватися лікарі, юристи, бухгалтери, транспортники, аграрії, виробники продуктів харчування та деякі інші суб’єкти.
Для певних видів діяльності набрання чинності нормою відстрочили до 1 червня. Це стосується виробників скла, текстилю, одягу. Я.Ружичка також відзначив, що деякі підприємці змогли отримати певні компенсації.
Так, Асоціації малих і середніх підприємців Чехії вдалося домогтися зниження ставки податку на додану вартість із 21 до 15% для ресторанів. Це дасть їм можливість не підвищувати цін. Для деяких малих підприємців також знизили податок на прибуток. Проте галузь торгівлі, в тому числі інтернет-магазини, жодної компенсації не отримали.
Поле для штрафів
Натомість матимуть проблеми. Зокрема, операцію треба зареєструвати на сайті податкової за 48 год. Однак невідомо, як бути, якщо сервер її не реєструватиме. А до цього часу не можна відправляти товар. Якщо продавець не отримав відповіді від серверу фіскалів, касовий апарат роздрукує чек зі спецкодом продавця. Проте цей номер не братиме участі в лотереї. Отже, покупець може відмовитися від товару.
Я.Ружичка також відзначив відсутність належної нормативної бази. Наприклад, є кілька роз’яснень щодо того, в який момент повинна реєструватися транзакція: коли покупець натиснув кнопку «оплатити», коли транзакція була опрацьована чи тоді, коли кошти опинилися на рахунку.
«Підприємець повинен купити обладнання, встановити та налаштувати спеціальну програму, при тому що немає чіткої методики, а якщо виникнуть проблеми зі з’єднанням із сервером податкової, він заплатить штраф», — поінформував експерт. Наприклад, санкція за нереєстрацію транзакції може становити 500 тис. чеських крон (близько 550 тис. грн.).
При цьому місцеві підприємці мають побоювання, що сервери фіскалів просто не справлятимуться із напливом запитів від інтернет-магазинів. До того ж чеки «дрібнитимуть», оскільки вони беруть участь у лотереї.
В очікуванні виборів
Багато чеських підприємців сподівалися, що парламент 11 січня внесе зміни до закону й вилучить із нього положення щодо он-лайн-платежів. Однак цього не сталося. Тож експерти прогнозують загальне скорочення кількості оплат банківськими картками в інтернет-магазинах та збільшення випадків застосування післяплати, що розцінюється як рух у минуле.
Зрештою, багато магазинів просто закриються, оскільки не зможуть працювати з кур’єрськими службами, які часто затримують гроші на тривалий час. Частина крамниць переїде в країни з більш гнучким податковим законодавством.
Утім, наразі є надії, що після виборів до парламенту Чехії (відбудуться в жовтні цього року) наступна влада визнає цю систему неефективною та відмінить її повністю або частково. Щоправда, підприємцям ніхто вже не поверне втрачених коштів.
Українським чиновникам і народним обранцям варто звернути увагу на ситуацію, яка склалася в цій країні, та зробити для себе висновки. А підприємцям про всяк випадок слід стежити, куди їздять відпочивати наші можновладці, аби вчасно помітити, чи, бува, не захопився хтось із них на курорті певною, не дуже корисною для бізнесу, ідеєю.