Головна » Бухгалтеру » Консультації » Експертний висновок від ТПП з кодом УКТ ЗЕД чи ДКПП при складанні податкової накладної
Консультації

Експертний висновок від ТПП з кодом УКТ ЗЕД чи ДКПП при складанні податкової накладної

Поділіться з друзями - підтримайте проект

Print Friendly, PDF & Email

Податківці радять з питань визначення відповідності товарів певному коду товарної класифікації згідно з УКТ ЗЕД звертатися до Торгово – промислової палати або науково-дослідного інституту судових експертиз. Але послуги цих організацій платні. А що гарантує їх висновок?

Як отримати висновок від ТПП

Підставою для проведення експертизи щодо визначення коду є письмове звернення замовника (тобто, зацікавленого платника ПДВ) в формі гарантійного листа (заявки), яка має містити  відомості про нього:  назву (П.І.Б.) замовника, адресу, телефон.

В заявці також вказується завдання та мета роботи – визначення коду УКТ ЗЕД із зазначенням точної назви товару, функціонального визначення або матеріалів, з яких виготовлено продукцію.

Заявка підписується керівником (або уповноваженою особою) юридичної особи та засвідчується його печаткою (за наявності). Заявник-фізична особа підписує заявку особисто.

Разом із заявкою надається максимально повний відповідний пакет документів (оригінали та/або належним чином завірені копії), які супроводжують та повністю характеризують товар:

  • договір (контракт) на поставку товару з додатками та специфікаціями;
  • товаросупровідні та товаротранспортні документи, які йдуть разом з товаром і містять відомості про найменування товару, його торговельну назву, марку, артикул, розмір, розфасування, вид упаковки, маркування, інші (рахунок-фактура, інвойс, пакувальний лист, відвантажувальна специфікація);
  • технічні чи технологічні документи, які містять інформацію про технічні, фізичні, споживчі характеристиках товару, технологію виробництва, хімічний склад, матеріал з якого вироблено товар, його призначення, функції, принцип дії, ступінь обробки, комплектність та інше (нормативна та технічна документація – ГОСТ, ДСТУ, ТУ, технологічний регламент, технічний опис, паспорт, інструкція, результати лабораторних досліджень, специфікації, сертифікати якості, відповідності, безпеки, каталоги, креслення, фотознімки тощо);
  • інші документи або будь-яку іншу інформацію про товар, які необхідні для однозначної ідентифікації товару та прийняття рішення про присвоєння коду.

Зауважимо, що єдиної форми гарантованого листа (заявки) на сьогодні не існує.  Зокрема, Київська ТПП на своєму сайті навела бланк такої заявки.  А ось Хмельницька ТПП вимагає, щоб заявка  містила перелік поданих документів (чого бланк заявки від їх київських колег не містить), а також ствердження щодо їх достовірності та гарантію оплати послуг. Втім, усі відділення ТПП наголошують: за достовірність наданих документів несе відповідальність замовник.

Дані документи разом з листом-заявкою замовник подає на розгляд у відділ зовнішньоекономічної діяльності. Експерт вивчає заявку та надані документи. При неможливості однозначної ідентифікації товару на підставі наданих документів, експерт має право вимагати від замовника надання додаткових документів, даних, надання зразків для візуального огляду товару.

Результати експертизи оформляються у вигляді експертного висновку на фірмовому бланку ТПП.

На жаль, порядок отримання  висновку від науково – дослідних інститутів судових експертиз цими закладами так детально не описується. Однак, його можна встановити, звернувшись до відповідної установи.

Натомість зараз аналогічну послугу пропонує і ДП «ДЕРЖЗОВНІШІНФОРМ». Фахівці цього підприємства вимагають майже той самий перелік документів і плату за свої послуги. За це вони надають довідку щодо визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД/коду послуги згідно з ДКПП, і наголошують, що строк визначення коду УКТ ЗЕД/ДКПП (4-ри знаки) – до 2 робочих днів у випадку, коли у експертів не виникає додаткових питань. В іншому випадку строк виконання може бути подовжений.

 

Експертний висновок (довідку) отримано: що далі?

Податківці роз’яснюють: згідно з п. 1 ст. 11 Закону №671/97-ВР торгово – промислові палати мають право, зокрема:

  • проводити на замовлення українських та іноземних підприємців експертизу, контроль якості, кількості, комплектності товарів (у тому числі експортних та імпортних) і визначити їх вартість;
  • засвідчувати і видавати сертифікати про походження товарів, сертифікати визначення продукції власного виробництва підприємств з іноземими інвестиціями та інші документи, пов’язані із здійсненням зовнішньоекономічної діяльності.

Крім того, Торгово – промислова палата України листом від 20.01.2017 р. №146/08.1-7.1 проінформувала ДФС, що система торгово – промислових палат в Україні володіє кваліфікованим та досвідченим штатом експертів в усіх регіональних палатах і здатна швидко задовольнити попит на визначення кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД для всіх платників ПДВ, про що на офіційному веб-порталі ДФС розміщено відповідне повідомлення.

Також відповідно до Закону №4038-XII державні спеціалізовані установи (науково – дослідні інститути судових експертиз), визначені у ст. 7, на замовлення заявника можуть проводити експертні дослідження і обстеження, у тому числу товарознавчу експертизу.

Тобто обидві зазначені установи є, на думку податківців, досить кваліфікованими для правильного визначення коду товару за УКТ ЗЕД. Настільки кваліфікованими, що податківці навіть радять звертатися до них в разі чого. Але що гарантує отриманий від них висновок?

На жаль, ПКУ не передбачено жодних гарантій для платника ПДВ, якщо він скористається отриманим експертним висновком (довідкою від експертів). Тільки він сам несе відповідальність за правильність складання податкової накладної (у якій зазначається цей код). А неправильно складена (в частині коду товару за УКТ ЗЕД) податкова накладна не дає права на податковий кредит. Скоріш за все, такий самий підхід застосовуватимуть податківці і щодо невірно (на їх думку) визначеного коду послуг за ДКПП).

Слід зазначити, що самі експерти вважають, що надані ними висновки мають силу юридичного документу, який приймається до розгляду судовими органами у вирішенні спірних ситуацій.

Але коли платники податку намагаються проведенням таких експертиз оспорювати рішення митних органів в частині визначення ними кодів УКТ ЗЕД для товарів при розмитненні, ДФС  зазначає: «Рішення митних органів щодо класифікації товарів для митних цілей є обов’язковими.  Висновки інших органів, установ та організацій щодо визначення кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД при митному оформленні мають інформаційний або довідковий характер». Це досить давня позиція податківців, яку вони успішно доводять в суді. І у «Віснику»  раніш роз’яснювалося, на чому ця позиція базується.

Тому, скоріш за все, такий самий інформаційний та довідковий статус ці висновки матимуть і при податкових документальних перевірках. Хоча визначати такі коди для операцій з товарами/послугами в межах митної території України податківці і не можуть (принаймні, їх рішення з цього приводу не мають обов’язкового характеру), але немає таких функцій і у інших установ. Тому вважати їх захистом від штрафів не варто. І сплачуючи за них, слід розуміти, що надані послуги є послугами інформаційними, думкою експерту, а отримані висновки не мають силу нормативного акту


Поділіться з друзями - підтримайте проект

Наша розсилка