Консультації

Акт від замовника надходить із запізненням – як відображати в обліку?

Підприємство виконує роботи замовнику, надає йому на підпис акт приймання-передачі, але замовник підписує його лише через 2 місяці, тобто, із запізненням. Як відображати такий запізнілий акт в обліку, як виписувати ПН?
 

Бухгалтерський облік

Отже, підприємство виконали роботи для замовника і постає питання визнання доходу від виконаної роботи.

Згідно з п. 10 НП(С)БО 15 дохід, пов’язаний з наданням послуг, визнається, виходячи зі ступеня завершеності операції з надання послуг на дату балансу, якщо може бути достовірно оцінений результат цієї операції.

В цій та наступних нормах НП(С)БО 15 сказано про послуги, але з точки зору обліку поняття послуг включає в тому числі і роботи.

З наведеного зрозуміло, що якщо роботи виконані, за ними потрібно визнавати дохід, незалежно від того, чи прийняті такі роботи замовником.

Тобто, юридичний факт прийняття робіт замовником не впливає на відображення операції виконання робіт в бухгалтерському обліку.

Поряд з цим згідно з ч. 1 ст. 9 Закону про бухоблік підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи.

Тобто, відобразити дохід від наданих послуг і одночасно заборгованість замовника слід на підставі первинного документа, яким в розглядуваній ситуації є акт приймання-передачі.

Отже, якщо роботи виконані, приміром, в травні 2022 року, в цьому ж місяці складено акт приймання-передачі, то саме в травні потрібно відображати операцію з виконання робіт: Дт 361 Кт 703.

А що робити, якщо акт передано на підпис замовнику у травні, а він підписав акт через два місяці?

Відповідно до п. 2.6 Положення № 88 якщо правилами документообігу підприємства передбачена можливість відображення господарської операції, щодо якої на момент закінчення складання облікових регістрів бухгалтерського обліку за звітний період від контрагента у терміни, встановлені законодавством, не отримано первинного документа, підставою для перенесення інформації про таку господарську операцію до облікових регістрів бухгалтерського обліку є належним чином оформлений внутрішній первинний документ (акт)складений посадовою особою, відповідальною за приймання-відпуск товарно-матеріальних цінностей, робіт і послуг. Господарські операції, наведені у внутрішньому первинному документі (акті), оцінюються в порядку, визначеному НП(С)БО або МСФЗ.

Відповідно до п. 3.5 Положення № 88 у місяці надходження від контрагента первинного документа щодо господарської операції, інформація про яку в минулих звітних періодах була перенесена до облікових регістрів бухгалтерського обліку згідно з внутрішнім первинним документом (актом), до облікових регістрів бухгалтерського обліку за звітний період переноситься інформація про таку господарську операцію, при цьому її обсяг зазначається шляхом коригування на суму різниці між оцінкою такої господарської операції за внутрішнім первинним документом (актом) та первинним документом, отриманим від контрагента.

Таким чином, в розглядуваній ситуації може бути такий порядок.

Підприємство затверджує наказом по підприємству правила документообігу, в яких зазначає, що якщо акт від замовника не отримано своєчасно, дохід відображається в бухобліку на підставі примірника акту, підписаного тільки представником підприємства виконавця, з додатковою поміткою такого представника на акті, що він передається в бухгалтерію для відображення операції в бухгалтерському обліку в місяці виписування акту. Далі в цих правилах зазначається, що при отриманні від замовника підписаного акту в обліку на дату отримання акту від замовника відображається різниця (якщо вона є) між показниками підписаного замовником акту і примірником акту без підпису замовника. Хоча, як правило, такої різниці не буде.

Якщо підприємство виконавець не дотримається наведених норм Положення № 88, доведеться відображати запізнілий акт в порядку виправлення помилок.

Помилка поточного року, яка в цьому ж році виправляється, відображається в бухобліку у місяці надходження акта: Дт 361 Кт 703. Якщо виправляється помилка минулого року: Дт 361 Кт 44.

Якщо підприємство є платником податку на прибуток і облікова помилка призвела до помилки в декларації з податку на прибуток, потрібно буде виправляти і показники декларації. 

Податок на додану вартість

ПЗ з ПДВ виникає на дату, яка настає раніше – дату отримання коштів від наданих послуг чи дату оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку (див. п. 187.1 ПКУ).

Якщо акт оформлено, приміром, 31 травня 2022 р., то саме на цю дату слід скласти і ПН, яку зареєструвати в ЄРПН. ПЗ з ПДВ за такою ПН потрібно відобразити у декларації з ПДВ за травень 2022 р.

Якщо підприємство цього не зробило, воно припустилося помилки, яку потрібно виправити, подавши уточнюючий розрахунок до декларації за травень. Перед поданням такої уточнюючої декларації слід згідно з п. 50.1 ПКУ сплатити штраф 3% від суми недоплати (якщо недоплата виникає) і мати на електронному рахунку з ПДВ достатній обсяг коштів, з якого буде списана недоплата в бюджет.

Поряд з цим потрібно буде скласти ПН датою 31.05.2022 р. і зареєструвати в ЄРПН. Така ПН буде зареєстрована з порушенням строку. Штраф за це порушення встановлено ст. 120-1.1 ПКУ.

Share
Опубліковано
Buhgalter

Recent Posts

Обязательная страховка для водителя в один клик

Не секрет, что ежегодно водители должны обновлять свою автостраховку и покупать новый полис, защищающий их…

3 тижні ago

Готівкові кредити: для чого їх використовують?

Кредит готівкою — один з банківських продуктів, який має високий попит серед населення. Він передбачає…

3 тижні ago

Трейдинг для новичков: советы и рекомендации

Мир трейдинга часто представляется новичкам как захватывающее приключение с возможностью быстрого обогащения. Однако реальность может…

3 тижні ago

Чи буде штраф за однакові номери в податкових накладних

Відповідно до п. 6 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №…

4 тижні ago

Актуальні запитання – відповіді щодо формування стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA)

Одеська ДПС надала відповіді на запитання щодо формування стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA). 1. Яким чином визначати…

4 тижні ago

Нюанси заповнення заголовної частини ПН на постачання товарів працівникам

У разі здійснення операцій з постачання товарів у рахунок оплати праці працівників у рядку «Індивідуальний…

4 тижні ago