Ставки акцизного податку
Алкоголь
З нового року слабоалкогольними напоями є алкогольні напої з вмістом етилового спирту від 0,5% до 8,5% об’ємних одиниць та екстрактивних речовин не більш як 14,0 г на 100 куб. см, виготовлені на основі водно-спиртової суміші з використанням інгредієнтів, напівфабрикатів та консервантів, насичені чи ненасичені діоксидом вуглецю не виділено в окрему групу підакцизних товарів, тому на них поширюється ставка акцизного податку встановлена для спирт етилового, неденатурованого з концентрацією спирту менш як 80 об.
З огляду на ставку 2016 року для таких напоїв з 2017 року її зменшено. Тепер вона становить 126,96 грн за 1 літр.
Для вина виноградного натурального ставка податку залишилася незмінною – 0,01 грн за 1 літр.
Ставки на алкогольні напої, які підлягають маркуванню, згідно прикінцевих положень Закону № 1791 починають діяти з 01 березня 2017 р.
Увага: для одержання марок акцизного податку імпортер повинен подати продавцю таких марок заявку-розрахунок в одному екземплярі. Відповідні зміни внесено у п. 226.14 ПКУ.Також загостримо Вашу увагу на тому, що були внесені зміни у абзац дев’ятий пункту 1 підрозділу 5 розд. ХХ ПКУ на спиртові дистиляти та спиртні напої, одержані шляхом перегонки виноградного вина або вичавок винограду (коди згідно з УКТ ЗЕД 2208 20 12 00, 2208 20 62 00), застосовуються такі ставки акцизного податку у розмірі 105,8 гривні за 1 літр 100-відсоткового спирту з 1 січня до 31 грудня 2017 року (включно). А от з 1 січня 2018 року застосовується ставка акцизного податку, визначена пп. 215.3.1 ПКУ.
Зі ставками акцизного податку на алкоголь можна ознайомитись за посиланням
Тютюнові вироби
Ставки акцизного податку для тютюнових виробів, тютюн та його замінники також виросли. Для правильного застосування ставок акцизного податку було також уточнено, що є вагою нетто.
📢Вага нетто – вага товару (продукції) без урахування ваги будь-якої тари чи упаковки.
Якщо складовими частинами (елементами) підакцизного товару (продукції) є сукупно підакцизні товари (продукції) та інші види продукції, для цілей оподаткування акцизним податком врахуванню підлягає лише вага тих складових частин (елементів), які належать до підакцизних товарів (продукції)вироби, тютюн та промислові замінники тютюну.
Також збільшено мінімальне акцизне податкове зобов’язання із сплати акцизного податку з тютюнових виробів.
Зі ставками акцизу на тютюнові вироби можна ознайомитись за посиланням
Пальне
Ставки для багатьох видів пального було збільшено. Незмінними залишилися ставки податку на види гасу, скрапленого газу природного, бензини авіаційні, паливо для реактивних двигунів, інші середні дистиляти, метанол технічний (метиловий спирт) та інші види пального.
Бутан та ізобутан виокремлено в окрему групу підакцизних товарів за кодом УКТ ЗЕД 2901 10 00 10. Для них встановлено окрему ставку у розмірі 52 євро за 1000 літрів.
Раніше платники акцизного податку сплачували за такі види пального за ставкою для вуглеводних ациклічних насичених у розмірі 171,5 євро за 1000 літрів.
Ставки акцизного податку на пальне – тут
Транспорт
Ставки акцизного податку не змінилися. В законі № 1797 виокремили окрему групу підакцизних товарів у вигляді інших транспортних засобів, оснащених виключно електричними двигунами – ставка податку для них становить 109,129 євро за 1 шт.
Також було змінено п.215.3.7 ПКУ, яким встановлено ставки Акцизного податку для мотоциклів (включаючи мопеди) та велосипедів з допоміжним двигуном, з колясками або без них. Самі ставки залишились без змін.
Але деталізовано підакцизний товар за кодом УКТЗЕД 8711 90. До них належать мотоцикли (включаючи мопеди) та велосипеди з електричним двигуном, з колясками або без них, тобто крім тих, що з двигуном внутрішнього згоряння з кривошипно-шатунним механізмом. Сам код УКТЗЕД для них теж змінився з 8711 90 00 00 на 8711 90.
Про Ставки акцизу на транспортні засоби можна дізнатися за посиланням
Які операції звільнені від акцизу?
Можуть ввозиться в Україну пальне, яке виступає в ролі сировини для виробництва етилену без сплати акцизного податку. До нього тепер відноситься:
- легкі дистиляти (код 2710 12 11 10, 2710 12 11 20, 2710 12 11 90 згідно з УКТ ЗЕД);
- важкі дистиляти (код 2710 19 31 30 згідно з УКТ ЗЕД);
- важкі дистиляти (коди 2710 19 31 01, 2710 19 31 10, 2710 19 31 20 згідно з УКТ ЗЕД);
- скраплений газ (коди 2711 12 11 00, 2711 12 19 00, 2711 12 91 00, 2711 12 93 00, 2711 12 94 00, 2711 12 97 00, 2711 13 10 00,2711 13 30 00, 2711 13 91 00, 2711 13 97 00, 2711 14 00 00, 2711 19 00 00 згідно з УКТ ЗЕД);
- бутан, ізобутан (код 2901 10 00 10 згідно з УКТ ЗЕД)
Операції з підакцизними товарами, які звільняються від оподаткування з 01 січня 2017 р:
- ввезення на митну територію України неферментованої (непереробленої) тютюнової сировини тютюново-ферментаційними заводами, які здійснюють реалізацію ферментованої (переробленої) тютюнової сировини виробникам тютюнових виробів або її експорт;
- реалізація тютюнової сировини тютюново-ферментаційним заводам особами, які виробляють тютюнову сировину на митній території України;
- реалізація ферментованої (переробленої) тютюнової сировини тютюново-ферментаційними заводами виробникам тютюнових виробів.
Як сплачують акциз виробники тютюну?
Змінено порядок сплати акцизу виробниками тютюну. Згідно з новим п. 222.1.2 ПКУ вони сплачують до бюджету протягом п’яти робочих днів після отримання марок акцизного податку з доплатою (у разі потреби) на день подання податкової декларації. Якщо зазначений строк припадає на день наступного бюджетного року, сума акцизного податку сплачується виробникам тютюнових виробів до закінчення бюджетного року, в якому отримані марки.
Раніше виробники сплачували акциз при придбанні акцизних марок.
У разі невиконання вищенаведених умов марки за наступними заявками-розрахунками виробників тютюнових виробів не видаються до дня, в якому здійснено в повному обсязі сплату акцизного податку та штрафу, розрахованого відповідно до нового п. 126.2 ПКУ.
Санкція становить 20% від грошового зобов’язання.
Також запроваджено відповідальність за реалізацію тютюнової сировини суб’єктам господарювання, які не є виробниками тютюнових виробів та/або тютюново-ферментаційними заводами. Суб’єкти, що здійснили таку реалізацію, притягаються до штрафу у розмірі 200% вартості реалізованої тютюнової сировини. Реалізована таким чином сировина підлягає конфіскації та знищенню (доповнено п. 221.5 ПКУ).
Тимчасово, до 31 грудня 2029 року включно, встановлено, що місячний обсяг (у кількісному виразі виключно у четвертому кварталі кожного року) продажу марок акцизного податку підприємству -виробнику або імпортеру тютюнових виробів продавцем марок акцизного податку не може перевищувати 115% середньомісячного обсягу реалізації на митній території України тютюнових виробів цим підприємством – виробником або імпортером за попередні три календарні місяці. Це положення поширюється лише на підприємства, які провадять діяльність з виробництва та/або імпорту тютюнових виробів більше 12 місяців та обсяг придбання марок акцизного податку якими протягом поточного місяця перевищує 1 мільйон штук.
Також за п. 6 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1791 КМУ має у тримісячний строк з дня набрання чинності цим Законом розробити та внести на розгляд ВРУ проект закону щодо скасування акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів. При цьому КМУ має передбачити у такому законопроекті відповідне збільшення ставок акцизного податку на тютюнові вироби в абсолютних значеннях.
Подання декларації з акцизного податку.
З 01.01.2017 року відповідно до нової редакції п. 223.2 ПКУ платники податку, визначені п. 212.1 ПКУ, подають щомісяця не пізніше 20 числа наступного звітного періоду контролюючому органу за місцем реєстрації декларацію з акцизного податку.
Однак таку декларацію не подають імпортери: пального, підакцизних транспортних засобів та кузовів.
Раніше до платників, що зобов’язані були подавати акцизну декларацію, належали:
- платники податку з підакцизних товарів (продукції), вироблених або переобладнаних на митній території України;
- імпортер алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
- суб’єкт господарювання роздрібної торгівлі, який здійснює реалізацію підакцизних товарів; оптовий постачальник електричної енергії.
Роздрібний акциз при реалізації пального скасували.
Законом №1791 з 01.01.2017 року скасовано акцизний податок для роздрібних реалізаторів пального та відповідно ставку для роздрібного продажу пального. З пп. 14.1.212 ПКУ, який роз’яснює що слід розуміти під реалізацією суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, виключено слова «а також фізичний відпуск з автозаправної станції та/або автомобільної газозаправної станції товарів, зазначених у підпункті 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу, незалежно від форми розрахунків». Виключено друге речення пп. 215.3.10 ПКУ, яким було встановлено ставку для роздрібного продажу пального.
Окрім того, виключено норму абз. 2 п. 217.3 ПКУ, яким було встановлено порядок визначення ставки акцизного податку для роздрібної торгівлі пального.
Акцизна накладна
Відтепер платник податку зобов’язаний скласти акцизну накладну на обсяги пального:
- використаного для власного споживання;
- реалізованого та/або використаного для виробництва непідакцизної продукції на умовах, встановлених ст. 229 ПКУ;
- втраченого як у межах, так і понад встановлені норми втрат;
- зіпсованого, знищеного, в тому числі внаслідок аварії, пожежі, повені, інших форс-мажорних обставин чи з іншої причини, пов’язаної з природним результатом, а також внаслідок випаровування в процесі виробництва, обробки, переробки, зберігання чи транспортування такого пального.
Зверніть увагу!
Виробник пального в споживчій тарі ємністю до 2 літрів (включно) зобов’язаний скласти акцизну накладну на обсяги такого пального.
Акцизні накладні, які передбачають відвантаження пального на умовах, встановлених ст. 229 ПКУ, можуть бути виписані в межах ліміту квот, встановлених КМУ для отримувачів такого пального.
Змінено також один із обов’язкових реквізитів заявки на поповнення обсягу залишку пального в СЕА РП. А саме сума акцизного податку за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, розрахованого за ставкою акцизного податку, та обсягами пального, що містяться в таких заявках (крім заявок на поповнення обсягу залишку пального, що відвантажується на умовах, встановлених ст. 229 ПКУ).
Відповідно до змін, внесених до п. 12 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ норми п. 230.1 ПКУ щодо обладнання акцизних складів, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, навантаження-розвантаження, зберігання пального, витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками будуть застосовуватися з 1 січня 2018 року.
Оскільки реалізація пального в тарі до 2 л більше не вважається реалізацією пального з огляду на нову редакцію пп. 14.1.212 ПКУ, то штрафів за нереєстрацію платником акцизного податку та за нескладання АН ними за п. 117.3 та 120-2 ПКУ не виникатиме. Це передбачено у новому п. 20 прим.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.