Категорія: Аналітика

AMLD5: тепер ще більше фінансового контролю в Європейському Союзі

Виникнення нових платіжних інструментів, таких як криптовалюти, та прагнення країн ЄС до максимальної фінансової прозорості зумовлюють швидку динаміку змін у загальноєвропейському законодавстві. В цій статті розглянемо одне з ключових законодавчих нововведень в фінансовій сфері ЄС — директиву 2018/843 (AMLD5), а також її вплив на держави-члени Союзу та інші країни.

Про директиву AMLD5

9 липня 2018 року Європейський парламент ухвалив директиву AMLD5 (Anti-Money Laundering Directive), яка спрямована на посилення заходів із запобігання відмиванню грошей. По факту нова директива є редакцією AMLD4, попередньої версії документу, який був ухвалений у 2015 році і який, зважаючи на швидкі темпи розвитку фінансового сектору, вже дещо застарів.

AMLD5 була ухвалена в межах посилення контролю над грошовими потоками, які генеруються та циркулюють всередині та ззовні ЄС. Її прийняття не в останню чергу зумовлене необхідністю підвищення безпеки країн-членів ЄС, адже ключовими цілями документу є запобігання фінансування тероризму та підвищення прозорості фінансових транзакцій.

Також слід зауважити, що незважаючи на те, що директива набрала чинності в липні 2018, її положення повністю застосовуватимуться країнами-членами лише з 10 січня 2020 року. Дана відстрочка зумовлена тим, що компанії, організації та державні органи Європейського Союзу мають привести свої внутрішні процедури та документи у відповідність з положеннями даної директиви – процедура, що, як правило, триває кілька місяців.

Контроль операцій з використанням криптовалют та електронних грошей

Одним з ключових нововведень директиви є встановлення фінансового контролю над транзакціями з використанням криптовалют. Оскільки криптовалюти є анонімним платіжним інструментом, їх дуже легко використовувати для фінансування злочинної діяльності, зокрема тероризму. Згідно з новою директивою, інформація про власників криптовалютних рахунків, а також осіб, що здійснюють транзакції з їх використанням, має бути публічною та доступною для фінансових контролюючих органів ЄС.

Зміни торкнулись не тільки криптовалют, але й електронних грошей. Зокрема, було знижено ліміт розрахунків з використанням передплачених банківських карт без ідентифікації власника карти з 250 до 150 євро. Також варто зауважити, що вищезазначені обмеження стосуються й передплачених карт, виданих поза межами ЄС. Ліміт безготівкових онлайн-розрахунків без ідентифікації власника карти знижено до 50 євро. Це означає, що власник передплаченої карти з України, який здійснює транзакції на суму понад 150 євро офлайн, або понад 50 євро онлайн, буде ідентифікований. Встановлені ліміти можуть бути переглянуті країнами-членами ЄС, але тільки в бік скорочення.

Реєстри бенефіціарних власників – ще більше прозорості

AMLD5 також підвищує вимоги щодо прозорості та доступності інформації про бенефіціарних власників компаній, трастів та інших подібних організацій. Згідно з документом, досягнення даної мети забезпечується шляхом дотримання наступних принципів:

  • Інформація про бенефіціарних власників, яка міститься в реєстрах юридичних осіб, має бути публічно доступною.
  • Інформація, яка міститься в реєстрах трастів та інших подібних форм власності, має бути доступною для компетентних органів, зокрема тих, що здійснюють фінансовий контроль, з метою проведення відповідних перевірок.
  • Національні централізовані реєстри банків, розрахункових рахунків та власників сейфових скриньок мають бути доступними для національних фінансових контролюючих інституцій та інших компетентних органів.

Також директива заохочує об’єднання реєстрів бенефіціарних власників всіх країн-членів на базі уніфікованої загальноєвропейської платформи European Central Platform, яка стимулюватиме обмін інформацією та зробить співпрацю у боротьбі з фінансовими злочинами та тероризмом більш ефективною.

Посилення контролю над фінансовими транзакціями з третіми країнами

Посилення заходів Due-Diligence щодо компаній та осіб, які походять з країн, в яких, на думку Єврокомісії, існує підвищений ризик транзакцій з відмивання коштів, також є серед нововведень директиви. Зокрема, згідно з положеннями AMLD5, країнам-членам ЄС дозволятиметься вводити додаткові перевірки транзакцій, які здійснюються з резидентами вищезазначених країн, а також застосовувати обмеження щодо заснування компаній в таких країнах громадянами ЄС.

Більше жодної анонімності фінансових транзакцій

Директива AMLD5 скасовує можливість мати анонімні банківські рахунки або сейфові скриньки. Відповідно до директиви, до 10 вересня 2020 року країни-члени ЄС мають створити централізований реєстр, який міститиме інформацію про всіх фізичних і юридичних осіб, що володіють або контролюють банківські, ощадні рахунки або сейфові скриньки. Контролюючі фінансові інституції та національні компетентні органи матимуть повний доступ до даної інформації.

Спрощення доступу до інформації про власників нерухомості

Інформація щодо власників нерухомості, незалежно від того, це фізична або юридична особа, стане доступною для державних органів влади країн-членів ЄС. Водночас, на відміну від системи контролю за власниками рахунків та сейфових скриньок, доступ до інформації про власників нерухомості буде здійснюватися не на основі централізованого реєстру, а за допомогою інформаційно-пошукової системи на кшталт традиційного інтернет-браузера.

Значення нової директиви для України

Для українських компаній, які ведуть діяльність на території ЄС, нова директива означає ще більше відкритості у фінансових операціях. Зокрема вони мають бути готовими зробити публічною багато фінансової інформації, яка зазвичай залишається конфіденційною в Україні.
 
Для фізичних осіб, особливо тих, хто проводить фінансові операції чи має певні статки в європейських банках або фондах, необхідно підготуватись до підвищеного контролю та вимог щодо прозорості, які вже через півтора року стануть новою нормою для країн-членів ЄС.

З позитивних моментів можна відмітити, що Україна, незважаючи на конфлікт, який відбувається на її території, та відносно скрутну ситуацію в фінансовому секторі, не входить до списку третіх країн з підвищеним ризиком відмивання грошей. Це означає, що дана директива не створюватиме додаткових перешкод для європейських інвесторів в Україні.

Зазначений список нововведень демонструє тенденції, які домінуватимуть на фінансовому ринку ЄС в найближчі роки. З одного боку, ці заходи можна назвати жорсткими, адже вони значно обмежують можливості громадян та нерезидентів зберігати анонімність під час фінансових транзакцій, з іншого — підвищують їхню безпеку та обмежують можливості для фінансових зловживань, махінацій та злочинів. В будь-якому випадку для українських компаній це додаткові умови, яких необхідно буде дотримуватись в найближчому майбутньому, аби працювати на ринку ЄС, в той час як для українського уряду AMLD5 — це новий орієнтир, що вказує напрям руху в приведенні українського законодавства у відповідність з європейським.
 
Джерело: bakertilly
Share
Опубліковано
Buhgalter

Recent Posts

Где заказать высокие кроссовки от adidas?

Обувь от адидас — это выбор тех, кто ценит стиль, комфорт и универсальность. Модели из…

4 дні ago

Малий, середній та великий бізнес: які види підприємств існують в Україні?

Український бізнесовий ландшафт охоплює великий спектр підприємств, які поділяються на малі, середні та великі залежно…

5 днів ago

Обязательная страховка для водителя в один клик

Не секрет, что ежегодно водители должны обновлять свою автостраховку и покупать новый полис, защищающий их…

3 тижні ago

Готівкові кредити: для чого їх використовують?

Кредит готівкою — один з банківських продуктів, який має високий попит серед населення. Він передбачає…

4 тижні ago

Трейдинг для новичков: советы и рекомендации

Мир трейдинга часто представляется новичкам как захватывающее приключение с возможностью быстрого обогащения. Однако реальность может…

4 тижні ago

Чи буде штраф за однакові номери в податкових накладних

Відповідно до п. 6 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №…

1 місяць ago