У своїй книжці професор менеджменту Генрі Мінцберґ намагається максимально широко поглянути на природу менеджменту й функціонування організацій.
Уривок із книжки “Анатомія менеджменту. Ефективний спосіб керувати компанією”, яка нещодавно вийшла українською у видавництві “Наш формат”.
Якщо ви запитаєте менеджерів, що вони роблять, ті, швидше за все, скажуть, що вони планують, організовують, координують і контролюють. Тоді подивіться, що вони реально роблять.
А далі — не дивуйтесь, якщо не помітите нічого, що можна пов’язати з жодним із цих чотирьох слів.
Коли їм телефонують і просто кажуть, що один із їхніх заводів щойно згорів, і співрозмовнику пропонується пошукати тимчасової заміни й спробувати не зірвати графік постачання, використавши іноземну дочірню компанію, — як це назвати?
Це планування, організація, координація чи контроль? А дарування золотого годинника працівнику, що виходить на пенсію? Чи участь у конференції для зустрічі з торговельними партнерами?
Чи телефонний дзвінок одному зі своїх працівників після конференції, коли менеджер описує цікаву ідею продукту, що спала йому там на думку?
Річ у проблемності цих чотирьох слів, що з’явились у лексиці про менеджмент із часів французького промисловця Анрі Файоля. Той першим вжив їх 1916 року, і вони панують у середовищі відповідної науки досі.
Їхнє значення мало каже про те, про що менеджерам йдеться і що вони чинять насправді. У кращому разі ними доволі невиразно окреслюють завдання, які стоять перед менеджерами й належать до цілей їхньої праці.
Деякі байки та факти про роботу керівника
Існує чотири міфи про роботу менеджерів, що не витримують ретельної перевірки.
Свідчень про роботу менеджерів цілком вистачає, але нема й дещиці на підтримку цього твердження.
Факт: численні дослідження показали, що менеджери працюють у безжальному темпі, їхня діяльність характеризується стислістю, різноманітністю й дискретністю, вони чітко орієнтовані на прямі практичні дії та страшенно не люблять теоретизування.
Розгляньмо такі відомі факти.
Генеральні директори й інші керівники відповідають або не відповідають на постійний потік телефонних викликів і поштових листів навіть ще до моменту свого прибуття до місця праці вранці, і так триває доти, доки вони не залишають його ввечері.
Перерви на каву чи обід неминуче пов’язані з роботою, а усюдисущі підлеглі, здається, позбавляють їх кожної вільної хвилини.
Чи можна це вважати плануванням, описаним у класичній бізнес-літературі? Навряд чи. То як пояснити таку поведінку? Менеджер просто реагує на тиск, що виникає в його роботі.
Я виявив, що керівники самі припиняли багато власних дій, часто не доводячи наради чи інші зустрічі до кінця, або переривали роботу з документами, викликаючи підлеглих на розмову.
Президент однієї компанії не тільки поставив свій стіл так, що бачили його ті, хто йшов по довгому коридору, а й залишав двері відчиненими, коли був сам, — це означало запрошення для підлеглих заходити й негайно звертатись до нього, хай і відволікаючи від роботи.
Очевидно, ці керівники хотіли стимулювати потік свіжої інформації. Але більш важливим є те, що вони, здавалось, підлаштовувались під умови, продиктовані робочими навантаженнями.
Вони цінували витрати свого часу і постійно перебували в курсі перебігу виконання своїх обов’язків: відповідей на кореспонденцію, телефонні дзвінки тощо. Здавалось, що б вони не робили, їх переслідує невпевненість: що ще чи замість чого вони могли б і повинні робити.
Коли менеджер мусить планувати, здається, він діє навмання, перебуваючи в контексті щоденних дій, а не в межах особливого періоду чи абстрактного процесу, для якого зарезервували два тижні на гірській базі відпочинку організації.
Плани менеджерів, які я вивчав, здавалось, існували тільки в їхніх головах і були гнучкі, але часто надто перенасичені деталями й цілеспрямовані.
Традиційна література туди чи сюди, але робота менеджменту ніяк не схоже на рефлективне планування; менеджер — це шукач відповідей у режимі реального часу на живі подразники, це особа, робота якої обумовлює вибір на користь негайної дії замість уповільнення і затримок.
Менеджерам повсякчас радять знаходити більше часу на планування і делегування і менше — на зустрічі з клієнтами й участь у переговорах. Справді, це ж не завдання менеджера.
Є популярна аналогія: хороший менеджер — як хороший диригент, вправно диригує, задає ритм, а потім відкидається назад на стільці й насолоджується плодами своєї праці, відволікаючись іноді на непередбачені винятки.
Але й тут мила абстракція, здається, не витримує критики.
Факт: на додаток до впорядкування виняткових ситуацій менеджерська робота передбачає виконання низки постійних обов’язків, у тому числі участі в ритуалах і церемоніях, у переговорах і засвоєнні й оброблянні непрямої, “м’якої” інформації, що зв’язує організацію з навколишнім середовищем.
Розгляньмо деякі відомості досліджень: вивчення роботи президентів невеликих компаній виявили, що вони постійно беруть участь у деяких видах повсякденної діяльності, бо їм не по грошах наймати фахівців із персоналу, а коли хто-небудь з обслуговуючого персоналу відсутній, то нерідко сам президент його й замінює, виконуючи відповідні операції.
Відповідно до класичного погляду, цей літературний персонаж, сидячи на вершині відрегульованої ієрархічної системи, дістає всі необхідні дані від гігантської, комплексної менеджерської інформаційної системи (МІС).
Але подивившись, як менеджери насправді обробляють інформацію, бачиш зовсім іншу картину. Менеджери мають у своєму розпорядженні п’ять засобів інформації: документація, телефонні дзвінки, заплановані й незаплановані зустрічі, а також оглядові обходи.
Факт: менеджери — рішучі прихильники усної комунікації
Про це свідчить практично кожне окреме вивчення менеджерської роботи. Розгляньмо такі приклади.
Майже за кожним визначенням науки і професії це твердження є хибним. Коротке спостереження за будь-ким із менеджерів швидко змусить поховати ідею, що менеджери на практиці реалізують науку.
Наука впроваджує систематичні, аналітично визначені процедури або програми. Якщо ми навіть не знаємо, до яких процедур вдаються менеджери, як можемо вимагати від них діяти за допомогою наукового аналізу?
І як можна називати менеджмент професією, якщо неможливо визначити, на що менеджери повинні спиратись?
Факт: програми менеджерів — планування часу, обробляння інформації, ухвалення рішень тощо — глибоко замкнені в їхніх мізках.
Таким чином, для опису цих програм ми спираємось на такі слова, як “судження” та “інтуїція”, рідко зупиняючись, щоб усвідомити: це лише ярлики, які прикривають наше невігластво.
З огляду на факти бачимо, що робота менеджера є надзвичайно складною й важкою. Менеджер переобтяжений зобов’язаннями; проте він (чи вона) не може так легко й просто скинути їх на іншого, “делегувавши” свої завдання.
У результаті всім керує робочий потік, змушуючи менеджера перевтомлюватись і виконувати надто багато завдань поверхово. Стислість, фрагментація й усні повідомлення характеризують цю роботу.
Проте саме ці характеристики праці керівника є тим, що перешкоджало й далі перешкоджає науковим спробам поліпшити її.
Тож науковці у сфері менеджменту зосередили зусилля на окремих, спеціальних функціях організацій, де їм легше аналізувати процедури й давати кількісні оцінки відповідної інформації.
Таким чином, перший крок до надання менеджеру певної допомоги — з’ясувати, чим є його (або її) робота насправді.
Не секрет, что ежегодно водители должны обновлять свою автостраховку и покупать новый полис, защищающий их…
Кредит готівкою — один з банківських продуктів, який має високий попит серед населення. Він передбачає…
Мир трейдинга часто представляется новичкам как захватывающее приключение с возможностью быстрого обогащения. Однако реальность может…
Відповідно до п. 6 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №…
Одеська ДПС надала відповіді на запитання щодо формування стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA). 1. Яким чином визначати…
У разі здійснення операцій з постачання товарів у рахунок оплати праці працівників у рядку «Індивідуальний…