Бухгалтерський облік операцій з суборенди приміщення

Підприємство здає в суборенду приміщення. Як показати суму орендної плати та експлуатаційні витрати від орендодавця? В собівартості послуг, чи в інших операційних витратах?

Бухгалтерський облік орендних операцій регулюється П(С)БО 14 «Оренда», затвердженим наказом МФУ від 28.07.2000 р. № 181 (далі – П(С)БО 14).

Відповідно до п. 4 П(С)БО 14 надання приміщення в суборенду підпадає під визначення операційної оренди, оскільки ця операція не є фінансовою орендою. Суборенда – це угода  про  передачу  орендарем орендованого ним об’єкта в оренду третій особі. З одного боку, ваше підприємство є орендарем приміщення, а з іншого боку – орендодавцем.

Згідно п. 8 П(С)БО 14 об’єкт  операційної  оренди  відображається  орендарем  на позабалансовому рахунку   бухгалтерського  обліку 01 «Орендовані необоротні активи» за  вартістю, указаною в угоді про оренду.

Згідно п. 9 належна за користування орендованим приміщенням плата визнається  витратами    згідно   з   П(С)БО 16 “Витрати”, затвердженим наказом МФУ від 31.12.1999 р. № 318,  на прямолінійній основі  протягом строку оренди або з урахуванням способу одержання економічних вигод, пов’язаних із використанням орендованого приміщення. Отже, для того, щоб визначитись, у якій статті витрат відображати орендну плату та експлуатаційні витрати від орендодавця, слід з’ясувати, які саме доходи отримує ваше підприємство від надання приміщення в суборенду.

Розглянемо облік доходу від суборенди, який ваше підприємство отримує як орендодавець. Згідно п. 17 П(С)БО 14 дохід  від  операційної  оренди  (якщо ваше приміщення не є об’єктом  інвестиційної  нерухомості) визнається іншим операційним доходом  відповідного  звітного  періоду  на  прямолінійній основі протягом   строку  оренди  або  з  урахуванням  способу  одержання економічних  вигод, пов’язаних з використанням об’єкта операційної оренди. Зауважимо, що інвестиційна нерухомість  –  це власні  або орендовані на умовах фінансової  оренди   будівлі,   споруди,   які розташовуються  на  землі,  утримувані  з метою отримання орендних платежів та/або збільшення власного капіталу, а не для виробництва та постачання товарів,  надання послуг,  адміністративної мети або продажу в процесі звичайної діяльності – п. 4 П(С)БО 32 «Інвестиційна нерухомість», затверджене наказом МФУ від  02.07.2007 р. № 779. Отже, ваше приміщення не є інвестиційною нерухомістю.

Якщо дохід від суборенди є іншим операційним доходом  і відображається на субрахунку 713 “Дохід від операційної оренди активів”, то і витрати, пов’язані з утриманням об’єкта суборенди (а саме – оплата оренди такого приміщення та експлуатаційних витрат), слід визнавати іншими операційними витратами та відображати їх на субрахунку 949 “Інші витрати операційної діяльності”.

Податковий облік з податку на прибуток вказаних операцій до 01.01.2015 р. вівся аналогічно до бухгалтерського, тобто доходи від суборенди відображалися у складі інших доходів на підставі пп. 135.5.2 ПКУ, а витрати – у складі інших операційних витрат за аналогією з витратами на амортизацію наданих в оперативну оренду необоротних активів згідно пп. «б» пп. 138.10.4 ПКУ та з урахуванням пп. 138.12.2 ПКУ, яки дозволяв включати до складу витрат  інші витрати господарської діяльності, до яких розділом ІІІ ПКУ прямо не встановлено обмежень щодо віднесення до складу витрат.

Після 01.01.2015 р. податковий облік з податку на прибуток передбачає лише коригування прибутку за даними бухгалтерського обліку на суми різниць, що передбачені розділом ІІІ ПКУ у редакції, що діє з 01.01.2015 р. За операціями, що розглядаються в цьому запитанні, коригувань не передбачено, доходи і витрати за такими операціями формують суму прибутку за даними бухобліку, яка підпадає під оподаткування податком на прибуток. Тому, платник податку на прибуток має приділяти належну увагу правильності ведення бухгалтерскього обліку. Зауважимо також, що з 01.01.2015 р. податківцям надано право перевіряти правильність ведення бухобліку згідно пп. 20.1.43 та пп. 20.1.44 ПКУ.

Share
Опубліковано
Buhgalter

Recent Posts

Чи треба індексувати зарплату у лютому 2025 року?

Нагадаємо, що стаття 34 Держбюджету-2025 містить три ключові положення: •Індекс споживчих цін для індексації грошових…

9 години ago

Які правила надання відстрочки для студентів та викладачів?

Міноборони розповідає, що надання відстрочки здобувачам професійної, фахової передвищої та вищої освіти, інтернів і докторантів, а також…

4 дні ago

З 1 лютого будуть зменшені ліміти на карткові перекази

Ще 10 грудня 2024 року окремі банки підписали Меморандум про забезпечення прозорості функціонування ринку платіжних…

7 днів ago

Як заповнювати нову форму ТТН: детальна інструкція від Мінрозвитку

Йдеться про наказ № 1332, яким вносяться зміни до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні. Документ…

7 днів ago

З якої дати діятимуть оновлені форми та зміст фіскальних чеків?

Податківці у підкатегорії 109.10 «ЗІР» зазначили, що наказом Мінфіну від 30.12.2024 №674 «Про внесення зміни до пункту 4…

2 тижні ago

Чи подавати ФОПам Додаток ЄСВ у складі декларацій за 2024 рік у разі його несплати через “воєнну” пільгу?

Податківці у підкатегорії 201.06 «ЗІР» підкреслили, що відповідно до п. 9-19 розд. VIII «Прикінцеві та перехідні положення»…

2 тижні ago