Вчора нарешті розпочався процес творення Бюро економічної безпеки.
Було ухвалено Постанову. В ній зокрема зазначено:
1) утворити Бюро економічної безпеки України як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України;
2) внести відповідні зміни до схеми спрямування і координації діяльності центральних органів виконавчої влади Кабінетом Міністрів України через відповідних членів Кабінету Міністрів України, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2014 р. No 442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади».
У подальшому Кабінетом Міністрів України буде внесено на розгляд Верховної Ради України пропозиції про внесення змін до Державного бюджету України на поточний рік щодо передбачення видатків, необхідних для утворення та діяльності Бюро економічної безпеки України, зокрема видатків для забезпечення Бюро економічної безпеки України та його територіальних управлінь адміністративними будинками, транспортними засобами, засобами зв’язку і матеріально-технічного забезпечення, спеціальною технікою оперативно-технічних підрозділів, іншим майном.
Як урочисто написав в своєму дописі Д. Гетманцев:
Кабінет Міністрів України прийняв рішення про створення Бюро економічної безпеки. Але вітати зарано. Це тільки перший крок на шляху до створення того органу, який ми всі прагнемо створити.
Найголовніше попереду.
Як же будуть обирати Директора Бюро економічної безпеки?
Комітет з питань правоохоронної діяльності провів спеціальне відкрите засідання, на якому розглядалося єдине питання: Про відбір представника Верховної Ради до складу комісії з проведення конкурсу на зайняття посади директора Бюро економічної безпеки України за поданням Комітету Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності.
Раніше на сайті Комітету було розміщено повідомлення про проведення конкурсу про відбір представника Верховної Ради України до складу комісії з проведення конкурсу на зайняття посади директора Бюро економічної безпеки України.
Для участі у відборі громадське об’єднання, професійна спілка, їх об’єднання, асоціація, організація роботодавців, їх об’єднання, недержавний засіб масової інформації повинні були надати до Комітету відповідні документи до 30.04.2021.
Документи у правоохоронний комітет подали 7 осіб, в тому числі колишні народні депутати, зокрема Надія Савченко.
При проведенні рейтингового голосування депутати здебільшого утримувалися від голосування.
Переможцем перегонів став Ушаков Олексій Олександрович. Він набрав 9 голосів у рейтинговому голосуванні та 12 у результативному.
Раніше він працював оперуповноваженим в правоохоронних органах, звільнився у зв’язку із скороченням штатів. Останнє місце роботи (з його слів) – підрозділ захисту економіки Управління Національної поліції в Одеській області. (Як відомо, Аваков підписав наказ про ліквідацію Департаменту захисту економіки). Після цього О.О. Ушаков став на облік у центрі зайнятості, пройшов стажування і кілька тижнів тому став адвокатом, а також зайнявся громадською діяльністю. Дві квартири, які зазначені в його декларації, він отримав у спадщину.
Верховна Рада ухвалила у другому читанні законопроект № 3087-д «Про Бюро економічної безпеки України».
Ухвалений закон остаточно ліквідовує податкову міліцію та позбавляє СБУ функцій у сфері економіки. Ним створюється Бюро економічної безпеки, яке буде боротися зі злочинами у сфері економіки, у тому числі проводити оперативну роботу, яку раніше проводила СБУ.
Згідно із законом, Бюро економічної безпеки є центральним органом виконавчої влади, на який покладаються завдання щодо протидії правопорушенням, які посягають на функціонування економіки держави. Його діяльність спрямовує та координує Кабінет Міністрів.
До повноважень Бюро економічної безпеки входять:
- виявлення зон ризиків у сфері економіки шляхом аналізу структурованих і неструктурованих даних;
- оцінювання ризиків і загроз економічній безпеці держави, напрацювання способів їхньої мінімізації та усунення;
- надання пропозицій щодо внесення змін до нормативно-правових актів з питань усунення передумов для створення схем протиправної діяльності у сфері економіки;
- забезпечення економічної безпеки держави шляхом запобігання, виявлення, припинення, розслідування кримінальних правопорушень, що посягають на функціонування економіки держави;
- збирання та аналіз інформації про правопорушення, що впливають на економічну безпеку держави, та визначення способів запобігання їхньому виникненню в майбутньому;
- планування заходів у сфері протидії кримінальним правопорушенням, віднесеним законом до його підслідності;
- виявлення та розслідування правопорушень, пов’язаних з отриманням та використанням міжнародної технічної допомоги;
- складання аналітичних висновків і рекомендацій для державних органів з метою підвищення ефективності ухвалення ними управлінських рішень щодо регулювання відносин у сфері економіки.
Проте законопроектом № 3087-д не визначаються процесуальні норми, на підставі яких Бюро повинно працювати.
Справа у тому, що нардепи виділили із законопроекту № 3087-д цілий блок питань, які стосуються кримінальної та адміністративної юстиції, в окремий законопроект та відправили його для опрацювання в Комітет з питань правоохоронної діяльності.
Саме тому був підтриманий в першому читанні законопроект № 3959-1 «Про внесення змін до адміністративного та кримінального законодавства щодо запровадження діяльності Бюро економічної безпеки України».