Вперше проект постанови КМУ щодо перевірок у сфері праці був оприлюднений ще на початку року, в січні.
Проте після його обговорення з представниками бізнес-середовища та зацікавленими державними органами Державна регуляторна служба визнала цей проект таким, що не відповідає засадам регуляторної політики, і запропонували Держпраці доопрацювати його. З такою ж вимогою згодом звернулося до Держпраці й Всеукраїнське об’єднання малого та середнього бізнесу «ФОРТЕЦЯ».
І ось нарешті маємо доопрацьований варіант проекту постанови КМУ “Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”.
Проектом затверджується:
– Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю;
– Порядок здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю;
– Положення про порядок видачі посадовим особам виконавчих органів міських рад міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад посвідчень інспектора праці.
Крім того, Мінсоцполітики протягом 2-х місяців має затвердити ще Методрекомендації щодо забезпечення здійснення виконавчими органами міських рад міст обласного значення, об’єднаних територіальних громад повноважень, передбачених частиною третьою статті 34 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні”.
Згідно з проектом Порядку, державний контроль за додержанням законодавства про працю здійснюватиметься у формі проведення інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань інспекторами праці:
- Держпраці та її територіальних органів;
- виконавчими органами міських рад міст обласного значення, об’єднаних територіальних громад (з питань своєчасної та у повному обсязі оплати праці, додержання мінімальних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин).
Інспекційні відвідування проводитимуться:
1) за зверненням працівника про порушення стосовно нього законодавства про працю;
2) за зверненням фізособи, відносно якої порушено правила оформлення трудових відносин;
3) за рішенням керівника органу контролю про проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин, прийнятого за результатами аналізу інформації, отриманої з загальнодоступних джерел;
4) за рішенням суду, повідомленням правоохоронних органів про порушення законодавства про працю;
5) за повідомленням посадових осіб органів державного нагляду (контролю), про виявлені в ході виконання ними контрольних повноважень ознак порушення законодавства про працю;
6) за інформацією:
– Держстату та його територіальних органів щодо наявності заборгованості із виплати зарплат,
– ДФС та її територіальних органів щодо:
- невідповідності кількості працівників роботодавця обсягам виробництва (виконаних робіт, наданих послуг) до середніх показників за відповідним видом економічної діяльності;
- фактів порушення законодавства про працю, виявлених в ході здійснення контрольних повноважень;
- фактів здійснення госпдіяльності без державної реєстрації;
- роботодавців, що мають заборгованість зі сплати ЄСВ.
– Пенсійного Фонду України та його територіальних органів щодо:
- роботодавців, які нараховують зарплату менше мінімальної;
- роботодавців, у яких відсутнє повідомлення про прийняття працівника на роботу;
- роботодавців, у яких протягом місяця кількість працівників на умовах неповного робочого часу збільшилась на 20% і більше;
- працівників, які виконують роботу (надають послуги) за договорами ЦПХ у одного роботодавця більше року;
- роботодавців, по яких у працівників відсутні нарахування зарплати у звітному місяці (відпустка без збереження зарплати без дотримання вимог КЗпП та Закону “Про відпустки”);
- протягом року не підвищувалась зарплата або сума підвищення становить менше суми нарахованої індексації;
- роботодавців, у яких 30% і більше працівників працюють на умовах цивільно-правових договорів;
- роботодавців з чисельністю 20 і більше працівників, у яких протягом місяця відбулося скорочення на 10% і більше.
7) за інформацією профспілкових органів щодо порушення прав працівників, які є членами профспілки, виявлених під час здійснення громадського контролю за додержанням законодавства про працю.
Тривалість інспекційного відвідування, невиїзного інспектування не може перевищувати 10 робочих днів, для суб’єктів мікропідприємництва та малого підприємництва – двох робочих днів.
Докладно ознайомитися з проектами Порядків та Положення можна тут