Влітку 2018 року ФСС затвердив три постанови, котрі змінять порядок виплат кошті Фондом. Мова іде про:
Головна ідея змін — поступовий перехід на електронні листки непрацездатності і реєстрацію оформлених та виданих листків непрацездатності в спеціальному електронному ж реєстрі. Листки непрацездатності як видавалися застрахованим особам, а ті потім передавали їх до бухгалтерії, так все це залишиться.
Мінсоцполітики оприлюднило на своєму сайті проект постанови КМУ «Про утворення Електронного реєстру листків непрацездатності».
Як зазначається у пояснювальній записці до проекту, Електронний реєстр листків непрацездатності (далі — ЕРЛН) — це система накопичення, зберігання та використання інформації про видані, продовжені та обліковані листки непрацездатності.
Проектом акта пропонується установити, що ЕРЛН створюється як підсистема Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, а забезпечення його наповнення інформацією покладається на Міністерство охорони здоров’я, Міністерство соціальної політики, Національну службу здоров’я України, Пенсійний фонд України разом з Фондом соціального страхування України в строк до 1 січня 2019 року. Чи запрацює електронний реєстр листків непрацездатності саме з 01 січня 2019 року покаже час. Можливо найближчим часом на нас чекають серйозні зміни в законодавстві.
Видачі листків непрацездатності в електронній формі та поступового скорочення їх використання у паперовій формі забезпечить розвиток правовідносин за яких унеможливиться фальсифікація листків непрацездатності та допущення порушення під час їх видачі.
Комісія ФСС
З 27.07.2018 р. (з дати оприлюднення) роботу комісії регулює Положення №13.
і передає його роботодавцю для проведення виплат, здійснення розрахунків тощо.
3. Як і раніше, фінансування внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання не розглядатиметься на засіданнях комісії (уповноваженого) з соціального страхування і не зазначатиметься у їх протоколах.
Також комісія (уповноважений) із соцстрахування розглядає підстави та правильність видачі листка непрацездатності, перевіряє наявність необхідних реквізитів (підписів лікарів, печатки закладу охорони здоров’я тощо).
Рішення про призначення (часткове призначення) чи відмову в наданні допомоги оформлюють у вигляді протоколу. Ці правила також чинні (п. 3.1 та 4.3 Положення №13).
Нині отримання такого фінансування регулюють Порядок №26 і Порядок №24.
Зміни у фінансуванні виплат за нещасними випадками на виробництві (профзахворюваннями)
У Порядку №12 з’явилися норми щодо фінансування ФСС потерпілих на виробництві, передбачені абз. 4 ч. 3 ст. 42 Закону №1105. Тобто документ, який раніше стосувався лише виплат від ФСС з ТВП, розширили за рахунок виплат, які досі призначав ФCC НВВ. Це логічно, адже ці виплати призначатимуться з єдиного джерела — Фонду соціального страхування.
Утім, Порядок №24, який досі регулював призначення виплат особам, потерпілим від нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, не зникне без згадки. На його основі було розроблено Порядок №11, теж приведений у відповідність до Закону №1105.
Обидва нові порядки пов’язали між собою. Зокрема, в Порядку №11 зазначається, що у разі виникнення обставин для надання виплат внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання вони призначаються відповідно до Порядку №12.
Порядок №11 вже не містить спеціальної форми бланка заяви-розрахунку для отримання фінансування внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання. Окремої форми заяви вже не має! Щоб отримати фінансування від ФСС за такими страховими випадками, доведеться подавати заяву-розрахунок, форму якої буде встановлено додатком 1 до Порядку №12.
Також п. 9 Порядку №12 передбачено, виплати потерпілим на виробництві здійснюються після надходження коштів від ФСС у найближчий строк, установлений для виплати зарплати. Нагадаємо, що зараз такі виплати відшкодовуються страхувальнику. Зараз же ці кошти виплачуються застрахованим особам до отримання фінансування від ФСС, після чого роботодавець-страхувальник подає Фонду відповідну заяву на відшкодування понесених витрат.
З 01.10.2018 р. фінансування виплат та допомог від ФСС надаватиметься за однаковою формою заяви-розрахунку (незалежно від причини страхового випадку). Все той же додаток 1 до Порядку №12.
Для надання допомоги від ФСС, роботодавцю спочатку доведеться отримати на це кошти на окремий рахунок у банку (а бюджетним установам — у Держказначействі). Теж незалежно від того, в межах якого виду соцстрахування за Законом №1105 ці виплати було призначено.
Для подання заяви-розрахунку чітко встановлено строк — не пізніше 5 робочих днів з дати прийняття комісією (уповноваженим) із соцстрахування рішення про виплату допомоги. А зазначена комісія (уповноважений) зобов’язані своєчасність такої подачі проконтролювати.
Також встановлено строк розгляду заяви-розрахунку органами ФСС. Зараз на це відведено 10 днів, а за новим порядком буде вже 10 робочих днів.
Увага, бухгалтери! Роботи значно побільшає!
Адже кожен рядок табличної частини заяви-розрахунку вимагає заповнення окремого додатка — таблиці, в якій докладно розшифровується зазначене в цьому рядку.
Складнощів у такому розшифруванні не має бути, вся наведена в таких додатках інформація в роботодавця повинна бути наявна для здійснення та розрахунку виплат. На практиці, навіть якщо така інформація «підтягуватиметься» бухгалтерською програмою автоматично, її треба буде ще й ретельно перевірити.
До того ж ФСС зможе надсилати страхувальнику запит на уточнення інформації за потреби. А в разі виявлення помилок такі заяви-розрахунки будуть надсилатися на доопрацювання. Після виправлення заяви-розрахунки треба буде повторно надсилати до ФСС, який повторно розглядатиме їх протягом 3 робочих днів.
Нове в Порядку №12 це вимога, якої раніше не було. I виконувати її теж доведеться з 01.10.2018 р.: після проведення виплат за рахунок коштів Фонду страхувальник повинен буде надсилати повідомлення за формою, наведеною у додатку 2 до Порядку №12 Це нова вимога, але форма повідомлення досить проста, заповнюватиметься за змістом граф та рядків.
Подати повідомлення можна буде як у паперовій формі (особисто або поштою), так і в формі електронного документа (з електронними цифровими підписами керівника і головного бухгалтера, за наявності).
Повідомлення може бути надіслано у зручний для страхувальника час, але не пізніше завершення місяця з дня проведення виплат застрахованим особам.
Якщо повідомлення не буде надіслано протягом трьох місяців, у ФСС з’явиться привід завітати до роботодавця на позапланову перевірку щодо виплат.
Як і раніше, Порядок №12 вимагає від такого роботодавця зайві кошти повернути. При цьому він додає вимоги й щодо торішніх виплат (чого не було раніше). Але Порядок не пояснює всі можливі варіанти, а лише два з них.
Приклад 1 Підприємство замовило в ФСС 11000 грн, але після їх отримання на спецрахунок виявило, що виплатити треба було лише 9000 грн. Як вчинити в цьому випадку?
Порядок №12 вимагає невикористані страхові кошти протягом трьох робочих днів повернути на рахунок робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення, з якого надійшло фінансування, та листом надіслати пояснення причин повернення коштів.
Пояснення даному випадку: помилка відповідальної особи при складанні заяви-розрахунку.
Приклад 2 Підприємство замовило, отримало у ФСС і виплатило 10000 грн у 2017 році. А у грудні 2018 року виявило, що сума допомоги була обрахована неправильно (лічильна помилка) і виплатити треба було лише 9800 грн. Як бути?
По-перше, вирішити із працівником щодо проблеми зайво виплаченої йому допомоги. I добре, якщо працівник погоджується ці кошти повернути добровільно. Адже утримати їх з його зарплати на підставі наказу директора вже неможливо.
Але, що б не було вирішено із працівником, роботодавцю треба розрахуватися із Фондом. Порядок №12 вимагає: у разі виявлення страхувальником помилок при нарахуванні виплат за минулі періоди (за межами діючого бюджетного року) надлишково нараховані та виплачені кошти повертаються страхувальником до робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення та одночасно надсилається обґрунтоване письмове пояснення щодо причин повернення страхових коштів.
Але, ФСС не встановлює строків, коли треба зробити таке повернення. Сподіваємося, що те саме стосуватиметься і перевиплат, виявлених протягом бюджетного року.
А ось що робити, якщо через помилку виникла недоплата або фінансування отримано не в повному обсязі?
Як і раніше, Порядок №12 про це мовчить. I досі маємо лише старезні роз’яснення від ФСС щодо цього.
Якщо страхувальник самостійно знайшов помилку в наданій заяві-розрахунку, необхідно надати до Фонду лист з детальним змістом помилки, обов’язково зазначивши:
Лист має бути підписаний керівником і бухгалтером (за наявності посади) та завірений печаткою.
У разі встановлення страхувальником недоплати за листком непрацездатності сума (дні за наявності) відображається у заяві-розрахунку окремим рядком із зазначенням всіх необхідних реквізитів листка непрацездатності, який необхідно додатково оплатити.
Обувь от адидас — это выбор тех, кто ценит стиль, комфорт и универсальность. Модели из…
Український бізнесовий ландшафт охоплює великий спектр підприємств, які поділяються на малі, середні та великі залежно…
Не секрет, что ежегодно водители должны обновлять свою автостраховку и покупать новый полис, защищающий их…
Кредит готівкою — один з банківських продуктів, який має високий попит серед населення. Він передбачає…
Мир трейдинга часто представляется новичкам как захватывающее приключение с возможностью быстрого обогащения. Однако реальность может…
Відповідно до п. 6 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №…