Кабмін на засіданні 3 лютого 2021 роки повернув в силу податкові перевірки, які були зупинені на час карантину. Міністерство фінансів відзначає, що рішенням уряду надається дозвіл на проведення перевірок, зокрема:
- тимчасово зупинених і незавершених документальних та фактичних перевірок, які були розпочаті на дату введення мораторію;
- документальних перевірок суб’єктів господарювання реального сектора економіки, які за даними аналітичної системи проводять ризикові операції та обробляються в рамках роботи Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради з питань розслідування оприлюднених в ЗМІ фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів держвлади;
- документальних перевірок щодо дотримання граничних термінів надходження товарів за імпортними операціями і / або валютний виторг за експортними операціями;
позапланових документальних перевірок, необхідність для проведення яких виникла за результатами розгляду скарг на дії або бездіяльність контролюючих органів щодо неправомірного нарахування грошових зобов’язань платників податків.
Нагадаємо, що 4 грудня 2020 року Верховна Рада проголосувала як закон законопроект Президента Володимира Зеленського «Про допомоги громадянам і бізнесу, які постраждали від впровадження карантину». Це законопроект 4429 «Про соціальну підтримку застрахованих осіб і суб’єктів господарювання» (раніше детально про нього писала «Судово-юридична газета»). Втім, цим законом вводилася норма про відновлення повноцінних перевірок бізнесу контролюючими органами під час карантину.
Заборона законом Зеленського скасовується, відповідно, контролюючі органи знову зможуть здійснювати «нагляд» і «контроль». Верховна Рада дала добро на таку норму, проголосувавши законопроект в цілому.
«Мораторій на виконання державою контрольної функції в податковій сфері був виправданий на початку карантинних заходів COVID-19, коли бізнес був майже зупинений у зв’язку з жорстким карантином. Але з кожним днем відсутність контролю за сплатою податків з боку держави стає все більш деструктивним не тільки для бюджету, але і для бізнесу, який працює чесно.
Крім того, несплата податків одними значно зменшує шанси на отримання допомоги тими, хто в умовах пандемії найбільше її потребує, тими, хто сам собі допомогти не в змозі – пенсіонерам, інвалідам та тим, хто тимчасово залишився без роботи.
Помірне надання дозволу на проведення деяких видів податкових перевірок – це не збільшення тиску на бізнес, а відновлення можливості забезпечити рівні умови ведення бізнесу для всіх »,
– пояснила заступник міністра фінансів Світлана Воробей
Нижче наводимо текст постанови Кабміну № 89 від 3 лютого.
Про скорочення строку дії обмеження в частині дії
мораторію на проведення деяких видів перевірокВідповідно до пункту 4 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України від 17 вересня 2020 р. № 909-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» Кабінет Міністрів України постановляє:
Скоротити строк дії обмежень, встановлених пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі — Кодекс), в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, дозволивши проведення таких видів перевірок юридичних осіб:
-
тимчасово зупинених документальних та фактичних перевірок, що були розпочаті до 18 березня 2020 р. та не були завершеними;
-
документальних перевірок, право на проведення яких надається з дотриманням вимог пункту 77.4 статті 77 Кодексу;
-
документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.1 та/або 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Кодексу, суб’єктів господарювання реального сектору економіки, які сформували податковий кредит за рахунок оформлення ризикових операцій з придбання товарів/послуг (із переліку ризикових платників податків, визначених у межах роботи Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування оприлюднених у засобах масової інформації фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів державної влади, які призвели до значних втрат дохідної частини Державного бюджету України, утвореної відповідно до Постанови Верховної Ради України від 24 квітня 2020 р. № 568-ІХ);
-
документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;
-
документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.12, 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16 пункту 78.1 статті 78 Кодексу.