Критерії ризиковості здійснення операцій наведені в додатку 3 до Порядку № 1165*. Цих критеріїв шість. Якщо ПН/РК, що проходять моніторинг, потрапляють хоча б під один із таких критеріїв, їх реєстрацію відразу зупиняють.
Розглянемо кожен із критеріїв (див. таблицю). Але перед цим зауважимо, що ми свідомо викинули із змісту критерію 4 згадку про Таблицю даних. Щодо критерію 1, то він наразі вже не згадує про відсутність коду УКТ ЗЕД/ДКПП товару/послуги у врахованій Таблиці даних для його спрацювання. Власне, згадка про Таблицю у них і не потрібна. Адже зазначені у врахованій фіскалами Таблиці коди товарів/послуг взагалі під моніторинг не потрапляють (п.п. 4 п. 3 Порядку № 1165). ПН/РК з ними мають безумовно реєструвати.
Критерії ризиковості операцій
Зміст критерію |
Пояснення |
Критерій 1 (розбіжність придбання і продажу — віртуальний залишок) |
|
Обсяг постачання товару/послуги, зазначений у ПН/РК на збільшення суми податкових зобов’язань (ПЗ), яку/який подано для реєстрації в ЄРПН, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги* та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017 в отриманих ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в ПН/РК, зареєстрованих з 01.01.2017 у ЄРПН |
Щоб операція стала ризиковою, повинна спрацювати нерівність: Опн/рк ≥ Опридб х 1,5 – Опост. Тобто обсяг постачання товару/послуги в поданій на реєстрацію ПН/РК (Опн/рк), має дорівнювати або бути більше залишку, визначеного як різниця між: — обсягом придбання (ввезення) такого товару/послуги, зазначеного в ПН/РК, зареєстрованих з 01.01.2017 у ЄРПН, і митних деклараціях (Опридб)*, збільшеного на коефіцієнт 1,5, та — обсягом постачання відповідного товару, зазначеного в ПН/РК, зареєстрованих з 01.01.2017 у ЄРПН (Опост). Неперевищення обсягом постачання з ПН/РК величини залишку віртуального складу перевіряється окремо за кожним товаром/послугою в розрізі кодів УКТ ЗЕД/ДКПП. Ця умова зазвичай порушується у виробників продукції, надавачів послуг (у них коди на вході і виході різні). Також страждають торговці, які закуповують товари у неплатників ПДВ, або роблять націнку більш ніж 50 %, або отримують аванси на ще не придбані товари. Псує картину також блокування ПН постачальників, штучно занижуючи показник Опридб. Ще виникатиме пересорт (різні коди на вході-виході) і через перехід з 01.01.2023 на нову редакцію УКТ ЗЕД (версію 2022 року). Тому якщо за товаром (що реалізується або придбавається) змінився код УКТ ЗЕД, для уникнення блокування краще подати Таблицю даних. |
* Крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою. |
|
Критерій 2 (алкоголь та тютюн без ліцензії) |
|
Відсутня (анульована, зупинена) ліцензія на виробництво, експорт, імпорт і оптову торгівлю алкоголем та тютюном (пп. 215.3.1 і 215.3.2 ПКУ), стосовно товарів зазначених в ПН/РК, поданих на реєстрацію на дату їх складання |
За цим критерієм діє принцип: немає чинної ліцензії — немає права на постачання. Відтак критерій може спрацювати, якщо в ПН/РК фігурують алкоголь та тютюн, а їх постачальник не має відповідної ліцензії (на оптову торгівлю, експорт чи імпорт). Тобто роздрібні постачання за цим критерієм блокуватись не повинні. Але на практиці система автоматичної перевірки їх не завжди розпізнає |
Критерій 3 (пальне без реєстрації платником) |
|
На дату складення ПН/РК відсутні відомості (актуальний запис) у Реєстрі платників пального акцизу щодо суб’єкта господарювання, який реєструє ПН/РК на пальне з кодами УКТ ЗЕД з п.п. 215.3.4 ПКУ |
У зоні ризику ПН/РК, що містять коди пального, які названі в п.п. 215.3.4 ПКУ. Бо коли на момент складання ПН/РК про продавця немає актуального запису в Реєстрі платників пального акцизу, то ці ПН/РК блокуватимуть. І таке може бути, навіть якщо пальне реалізується у споживчій тарі ємністю до 5 літрів (включно). Хоча для цілей пального акцизу такі операції взагалі не вважаються реалізацією (виняток — виробники). Тож якщо ви торгуєте якимись непідакцизними маслами/мастилами/розчинниками, які йдуть за підакцизними кодами УКТ ЗЕД, подавайте за ними Таблицю. Під загрозою блокування знаходяться і ПН/РК, складені посередниками у продажу пального — неплатниками пального акцизу (див. статтю «Неплатник акцизу може реалізовувати пальне?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 10). Також можливі питання з блокуванням ПН/РК при продажу пальних талонів/карток на пальне (див. статтю «Реалізація пальних талонів, смарт-/скретч-карток: проблеми» // «Податки & бухоблік», 2022, № 75) |
Критерій 4 (РК на зміну номенклатури) |
|
У РК до ПН, складеної на отримувача — платника ПДВ, передбачається зміна номенклатури товару/послуги (для товарів — зміна перших 4 цифр коду УКТ ЗЕД, для послуг — перших 2 цифр коду ДКПП) |
Цей критерій стосується РК на зміну номенклатури (РК-104), складених на ПДВ-платників. РК підпадає під блокування, якщо заміна номенклатури передбачає зміну перших чотирьох цифр коду УКТ ЗЕД товару або перших двох цифр коду ДКПП послуг. Часто таке трапляється у випадках з передоплатою (коли постачається інша номенклатура, ніж була запланована/проплачена), або у випадках з пересортицею |
Критерій 5 (розбіжність придбання і продажу у зменшуючому РК — пересорт) |
|
Перевищення суми компенсації вартості товару/послуги, зазначеного/зазначеної у зменшуючому РК, поданому отримувачем такого товару/послуги для реєстрації в ЄРПН, над величиною залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання такого товару/послуги* у цього постачальника та обсягом постачання отримувачем такого/такої товару/послуги, зменшеного у 1,5 раза (усе — згідно із зареєстрованими ПН/РК починаючи з 01.01.2017) |
Тут йдеться про зменшуючий РК, складений на отримувача — платника ПДВ. Цьому критерію такий РК буде відповідати, якщо сума компенсації вартості товару/послуги у зменшуючому РК перевищить різницю між обсягом придбання* і обсягом постачання у 1,5 раза. Якщо сума зменшення ПЗ за таким РК виявиться більше різниці між обсягом придбання отримувачем у цього постачальника товару/послуги і обсягом постачання цього товару/послуги зменшеного у 1,5 раза, здійсненим отримувачем, цей РК заблокують. Така різниця розраховується згідно із зареєстрованими ПН/РК з 01.01.2017. Нагадаємо, що раніше цей критерій не враховував торговельні націнки отримувача при перепродажах товару цього коду своїм покупцям. Позаяк передбачав просто перевищення різниці між придбаннями і продажами (тобто не враховувався коефіцієнт 1,5, як за критерієм 1 ризиковості операцій). Наразі ця несправедливість усунута. Тож відтепер немає сенсу робити зворотний продаж, аби уникнути блокування такого зменшуючого РК |
* Крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою. |
|
Критерій 6 (зменшуючий РК на неплатника) |
|
Зменшуючий РК до ПН, складеної на неплатника ПДВ*, поданий для реєстрації в ЄРПН у строк, що перевищує 30 календарних днів з дня складення ПН, зареєстрованої в ЄРПН без порушення граничних строків реєстрації** |
За цим критерієм під блокування підпадають усі зменшуючі РК, складені на неплатників ПДВ і подані на реєстрацію після закінчення 30 календарних днів з дати складання ПН (за умови її своєчасної реєстрації). Відтак усі зменшуючі РК, що направляються на реєстрацію за постачаннями неплатникам ПДВ після 30-денного строку, — ризикові. Раніше цей критерій спрацьовував, якщо зменшуючий РК на неплатника реєструвався після закінчення 14 днів із моменту складання ПН. Тепер строк у 14 днів збільшили до 30 календарних днів. І дописали, що під цей критерій не потраплять РК до ПН, у якій відображені операції з постачання: — електричної енергії (товарна підпозиція 2716 УКТ ЗЕД); — природного газу (товарні підпозиції 2705, 2709 та 2711 11); — теплової енергії (умовний код товару 00401) |
* На відміну від ПН, що не видаються покупцям, РК до таких ПН під моніторинг підпадають. ** Крім РК до ПН, у якій відображені операції з постачання електричної енергії (товарна підпозиція 2716 УКТЗЕД), постачання природного газу (товарні підпозиції 2705, 2709 та 2711 11 УКТЗЕД), постачання теплової енергії (умовний код товару 00401). |