Урядовий Портал звітує:
Уряд прийняв рішення, що забезпечить функціонування системи зупинки реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Затверджено необхідні порядки. Зокрема для малого та середнього бізнесу запроваджуються показники позитивної податкової історії. Податкові накладні, складені за ризиковими операціями платниками податків з позитивною податковою історією, не зупинятимуться.
Для забезпечення прозорості роботи контролюючих органів запроваджується публічний реєстр податкових накладних, реєстрація яких зупинена. Платники податків матимуть змогу в он-лайн режимі знайти інформацію щодо стану розгляду та статусу таких накладних. Для створення реєстру та забезпечення його функціонування пропонується встановити місячний термін для тестового режиму його функціонування. Якщо рішення не зареєстровані протягом семи робочих днів, податкова накладна, реєстрація якої зупинена, автоматично реєструється.
Урегульовано питання реєстрації податкових накладних, реєстрацію яких зупинено до 1 грудня 2017 р. та до яких платниками податків не подано пояснень. Установлено, що у такому випадку платники податків мають право протягом року, з дати виникнення податкового зобов’язання, відображеного у такій накладній, подати пояснення на розгляд відповідних комісій органів ДФС.
Проект постанови КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117», який був поданий ДФС України на погодження в ДРС України, на превеликий жаль, погоджений регуляторною службою.
Зазначений проект передбачає подальше обмеження «відсікаючих» ознак, у разі відповідності яким податкова накладна / розрахунок коригування не підлягають моніторингу та підлягають реєстрації у Реєстрі.
Проектом запропоновано наступне:
1. Додати додаткові умови для застосування «відсікаючої» ознаки у вигляді обсягу постачання товарів/послуг (500 тис. грн.): крім умов щодо розрахунків коригування, вимог до керівників платників податку, умов щодо обсягу постачання пропонується додати ще одну умову – сума ПДВ (крім суми ПДВ, сплаченої при ввезенні товарів на митну територію України), сплаченого у попередньому місяці, повинна бути більше 20 тис. грн.
При цьому слід нагадати, що запровадження «відсікаючої» ознаки, передбаченої Проектом, ставило на меті зосередження уваги контролюючих органів на виявленні суттєвих ризиків та зменшення витрат на адмініструванні ПДВ малих та дрібних платників.
Попереднє призначення цих ознак полягало в тому, що платники податку, які сумлінно або на певному рівні сплачують податки до бюджету та ті, що відносяться до мікро- та малого бізнесу, не підлягають моніторингу, а реєстрація їх податкових накладних / розрахунків коригування у ЄРПН – зупиненню.
Застосування комплексного критерію, запропонованого Проектом, навпаки, поширює процедуру моніторингу на весь дрібний бізнес, оскільки показники сплати податків його представниками та наявні ресурси значно «програють» більш великим платникам податків, а ризик перекваліфікації їх у ризикові суб’єкти господарювання є більш значним в порівнянні з іншими категоріями платників.
2. Аналогічна ситуація виникає і щодо наступної пропозиції, передбаченої Проектом.
Так, згідно з пп. 3 п. 3 Проекту податкові накладні / розрахунки коригування перевіряються відповідно до таких ознак:
«3) одночасно виконуються такі умови:
загальна сума сплаченого за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, податку на додану вартість (крім суми податку на додану вартість, сплаченої при ввезенні товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 400 тис. гривень;»
одночасно значення показників D та P, розрахованих у наведеному у цьому підпункті, мають такі розміри: D>0,05 Р<Рмх1,4 <…>».
Це, так звана ознака податкового навантаження. Навіть у разі дотримання платником податків показника понад 5 % податкового навантаження Проектом пропонується запровадження ще однієї умови – сплата ПДВ за останні 12 календарних місяців на рівні понад 400 тис. грн. (в середньому 33,3 тис. грн. в місяць).
Цей показник може бути недосяжним для дрібного суб’єкта господарювання, що відносить до малого або мікропідприємництва.
Виходячи з цього, формується висновок, що запропоновані Проектом додаткові умови ставлять на меті певний захист інтересів та зменшення ризиків блокування податкових накладних / розрахунків коригування певних суб’єктів господарювання за рахунок більш малих платників податків, що несе в собі ознаки дискримінації.
3. Викликають занепокоєння зміни до п. 27 Порядку № 117, а саме: «Рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, про неврахування таблиці даних платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку. Рішення комісії центрального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, про неврахування таблиці даних платника податку може бути оскаржено у судовому порядку».
Таким чином, Проектом запропоновано скоротити один рівень адміністративного оскарження щодо тих платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, дорівнює або більше 30 млн. гривень та/або платників податку, які на момент зупинення податкової накладної/розрахунку коригування відповідали критеріям ризиковості платника податку.
З урахуванням того, що найбільш масовими випадками є зупинення реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування у зв’язку з включенням платників податку до переліку ризикових, запропоновані Проектом зміни позбавлять більшості таких платників права на адміністративне оскарження.
У зв’язку з цим всі такі платники будуть змушені захищати свої права у судових органах, що збільшить навантаження на суди та з урахуванням масових скарг платників на невиконання судових рішень позбавить покупців таких платників податків права на податковий кредит з ПДВ.
А тому незалежно від нашого вибору нам доведеться якнайменше до обрання нового уряду, що відбудеться після парламентських виборів (обрання нового уряду може теж по суті нічого не змінити),гуртуватись та захищатись від неправомірного блокування податкових накладних.
А тому зупиніть свої спори та слідкуйте за запровадженням змін до Порядку КМУ № 117. Тут нам знадобляться всі 100 % активної частини електорату.