ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства фінансів України
24.12. 2010 № 1629
Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку
в державному секторі
102 “Консолідована фінансова звітність”
Із змінами внесеними наказом Мінфіну від 18.05.2012 р. №568
- Загальні положення
- Це Національне положення (стандарт) визначає порядок складання консолідованої фінансової звітності та загальні вимоги до розкриття інформації щодо складання консолідованої фінансової звітності.
- Норми цього Національного положення (стандарту) застосовуються суб’єктами бухгалтерського обліку в державному секторі (далі – суб’єкти державного сектору), які складають та подають консолідовану фінансову звітність.
- Це Національне положення (стандарт) не застосовується суб’єктами державного сектору до фінансової звітності контрольованих суб’єктів господарювання, які є підприємствами державного, комунального секторів економіки, що належать до сфери їх управління. Показники фінансової звітності підприємств державного, комунального секторів економіки підлягають консолідації згідно з Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 20 “Консолідована фінансова звітність”, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 30.07.99 № 176, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 12.08.99 за № 553/3846.
Консолідована фінансова звітність підприємств державного, комунального секторів економіки, які належать до сфери управління контролюючого суб’єкта державного сектору, складається окремо та подається у складі консолідованої фінансової звітності.
У бухгалтерському обліку та у фінансовій звітності контролюючого суб’єкта державного сектору внески до статутного капіталу підприємств державного, комунального секторів економіки відображаються як фінансові інвестиції.
- Терміни, що використовуються в національних положеннях (стандартах) бухгалтерського обліку в державному секторі, мають такі значення:
внутрішньогрупове сальдо – сальдо дебіторської заборгованості та зобов’язань на дату балансу, яке утворилося внаслідок внутрішньогрупових операцій;
внутрішньогрупові операції – операції між контролюючим та контрольованими суб’єктами державного сектору або між контрольованими суб’єктами державного сектору в межах однієї економічної групи;
консолідована фінансова звітність – фінансова звітність, яка відображає фінансовий стан, результати діяльності та рух грошових коштів контролюючого суб’єкта та контрольованих ним суб’єктів як єдиної економічної групи;
контроль – повноваження суб’єкта державного сектору управляти фінансовою та операційною політикою іншого суб’єкта державного сектору з метою одержання вигід від його діяльності.
- Порядок складання та подання консолідованої фінансової звітності
- Консолідовану фінансову звітність подає контролюючий суб’єкт державного сектору.
Контролюючий суб’єкт державного сектору не подає консолідованої фінансової звітності:
а) якщо він є контрольованим суб’єктом державного сектору іншої економічної групи; або
б) за наявності відповідного рішення власника, прийнятого в установленому порядку.
- Контролюючий суб’єкт державного сектору, який подає консолідовану фінансову звітність, консолідує показники фінансової звітності всіх контрольованих суб’єктів, крім тих, стосовно яких наявна одна з таких умов:
а) контроль над контрольованим суб’єктом державного сектору є тимчасовим;
б) контрольований суб’єкт державного сектору провадить діяльність в умовах довгострокових обмежень, які не дають змоги контролюючому суб’єкту державного сектору отримувати вигоди або потенціал корисності від його діяльності. У такому разі відповідні активи і операції відображаються відповідно до інших національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі.
- Консолідована фінансова звітність складається шляхом впорядкованого додавання показників фінансової звітності контрольованих суб’єктів державного сектору до аналогічних показників фінансової звітності контролюючого суб’єкта державного сектору. Склад і форми фінансової звітності визначені Національним положенням (стандартом) бухгалтерського обліку в державному секторі 101 “Подання фінансової звітності”, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 28.12.2009 № 1541, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 28.01.2010 за № 103/17398 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 24.12.2010 № 1629).
При складанні консолідованої фінансової звітності підлягають виключенню:
а) сальдо та операції між суб’єктами державного сектору в межах економічної групи та отримані в результаті нереалізовані доходи;
б) нереалізовані втрати в результаті операцій в межах економічної групи, за винятком випадків, коли їх можна відшкодувати.
- При складанні консолідованої фінансової звітності наводяться усі статті (рядки) форм фінансової звітності, можуть не наводитись статті (рядки) форм фінансової звітності, за якими у суб’єктів державного сектору економічної групи відсутні показники.
- Фінансова звітність контролюючого суб’єкта державного сектору та його контрольованих суб’єктів державного сектору, що використовується при складанні консолідованої фінансової звітності, складається за той самий звітний період і на ту саму дату балансу.
- Консолідовану фінансову звітність складають з фінансової звітності контролюючого та контрольованих суб’єктів державного сектору з використанням єдиної облікової політики для подібних операцій та інших подій за схожих обставин. Якщо при складанні консолідованої фінансової звітності неможливо застосувати єдину облікову політику, то про це повідомляється у примітках до консолідованої фінансової звітності.
- Курсові різниці, що виникають під час перерахунку показників фінансової звітності контрольованих суб’єктів державного сектору, розташованих за межами України, у валюту України, визначаються згідно з іншими національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку в державному секторі.
- Консолідований звіт про рух грошових коштів складається на основі консолідованого балансу, консолідованого звіту про фінансові результати та консолідованого звіту про власний капітал.
III. Загальна консолідована фінансова звітність суб’єктів державного сектору
- Загальна консолідована фінансова звітність суб’єктів державного сектору (далі – загальна консолідована фінансова звітність) складається Державною казначейською службою України з метою отримання інформації про загальний майновий стан та результати діяльності суб’єктів державного сектору та бюджетів.
- Загальна консолідована фінансова звітність включає консолідований баланс, консолідований звіт про фінансовий результат, консолідований звіт про рух грошових коштів, консолідований звіт про власний капітал згідно з додатками 1 – 4 до цього Національного положення (стандарту).
- Формування загальної консолідованої фінансової звітності здійснюється шляхом впорядкованого додавання показників консолідованої фінансової звітності контролюючих суб’єктів державного сектору та бюджетів.
- Розкриття статей звітів загальної консолідованої фінансової звітності здійснюється згідно з порядком заповнення форм фінансової звітності в державному секторі, встановленим відповідно до законодавства.
- Консолідована фінансова звітність контролюючих суб’єктів державного сектору та бюджетів, що використовується при складанні форм загальної консолідованої фінансової звітності, має бути за той самий звітний період і на ту саму дату балансу, на яку складається загальна консолідована фінансова звітність.
- Загальна консолідована фінансова звітність складається за показниками консолідованої фінансової звітності контролюючих суб’єктів державного сектору та бюджетів з використанням єдиної облікової політики для подібних операцій та інших подій за схожих обставин. Якщо при складанні загальної консолідованої фінансової звітності неможливо застосувати єдину облікову політику, то про це повідомляється у примітках до загальної консолідованої фінансової звітності державного сектору.
- Консолідована інформація про виконання бюджету (кошторису) формується відповідно до вимог Бюджетного кодексу України.
- IV. Розкриття інформації про складання консолідованої фінансової звітності
- У примітках до консолідованої фінансової звітності наводиться інформація про:
1.1. Перелік контрольованих суб’єктів державного сектору, що належать до сфери управління, із зазначенням:
найменування, країни та місця реєстрації і місцезнаходження;
короткого опису основної діяльності;
найменування контролюючих суб’єктів державного сектору іншої економічної групи, від яких отримувались активи для покриття витрат з реалізації їх цілей, обсяги цих активів і не використані (або не повернені) залишки на кінець звітного періоду.
1.2. Причини, з яких показники фінансової звітності контрольованих суб’єктів державного сектору не включено до консолідованої фінансової звітності.
- У примітках до консолідованої фінансової звітності також наводиться інформація про статті, до яких застосовувалася різна облікова політика.
Начальник Управління
методології бухгалтерського обліку О. О. Кан