Банк зобов’язаний відмовитися від встановлення (підтримання) ділових відносин / відмовити клієнту у відкритті рахунку (обслуговуванні), в т. ч. розірвавши ділові відносини, закривши рахунку / відмовившись від фінансової операції, в разі настання обставин, викладених вст. 15 Закону України “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування поширення зброї масового знищення” від 06.12.2019 р № 361-IX .
Також банк має право відмовитися від проведення підозрілої фінансової операції.
Порядок таких дій банку повинен міститися у внутрішніх документах банку з питань фінансового моніторингу (п. 26 розділу III Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління НБУ від 19.05.2020 р № 65 ).
У листі від 14.04.2021 р № Р / 25-0006 / 32339 НБУ вказує, що відмова клієнту в обслуговуванні з подальшим закриттям рахунку, в т. Ч. В разі непредставлення документів або відомостей для здійснення належної перевірки клієнта, здійснюється відповідно до ст. 15 Закону № 361 в порядку, визначеному внутрішніми документами банку, і з урахуванням умов, встановлених в договорі з клієнтом про надання відповідних послуг.
Умовами договору між банком і клієнтом про надання банківських послуг, на думку НБУ, можуть передбачатися окремі додаткові механізми для обмеження клієнта в користуванні рахунком , а саме:
- часткова відмова клієнту в обслуговуванні (зокрема відмова в наданні окремих послуг без повного припинення обслуговування цього клієнта);
- припинення його (клієнта) обслуговування на певний період часу з подальшим відновленням надання банківських послуг після усунення підстав для відмови.
Випадки, в яких можуть застосовуватися ці механізми, також повинні передбачатися в договорі з клієнтом.