Всі ми так чи інакше стикаємось у своєму життя з бонусними програмами , які пропонують нам магазини, де ми постійно скуповуємось.
Такі програми направлені на залучення нових покупців, їх утримання та збільшення обсягів продаж.
Бонуси та їх різновиди
В сучасному українському законодавстві немає чіткого визначення такого поняття як «бонус», тому ми наведемо визначення яке дається в словнику.
Бонус – 1)додаткова винагорода, премія;
2)додаткова цінова знижка, яка надається постійним покупцям;
3)комісійна винагорода за надання послуги з купівлі або продажу товарів товара.
Перше і третє визначення є різновидом сплати за послуги, тому облік таких послуг ідентичний обліку послуг в загальному порядку.
А ми з вами зараз роздивимось більш детальне друге визначення, яка розглядає бонус, як знижку.
Суть бонусної знижки
Дана знижка надається не в момент нарахування, а трохи пізніше.
Приклад класичної бонусної знижки
По умовам торгівельної мережі кожному покупцю при кожній покупці нараховується 2% від суми оплати, яку він зможе використати в оплату товара, починаючи з другого дня, на протязі одного року.
Покупець придбав товар вартістю 2400,00 грн, в т.ч.ПДВ – 400,00 грн. Нараховані бонуси складуть: 2400*2%=48,00 грн.
Трохи згодом покупець прийшов до торгівельної мережі і купив товар вартість 1200,00 грн, в т.ч ПДВ – 200,00 грн. Готівкою він заплатив суму 1200-48=1152,00 грн. При цьому йому знов був нарахований бонус: 1152*2%=23,04 грн.
Крім класичної конусної знижки є ще дисконтна, яку ми розглянемо в наступному прикладі.
Приклад дисконтної бонусної знижки
Така знижка надається відразу при покупці товару. Згідно правил торгівельної мережі при покупці товару на суму більшу ніж 2000,00 грн покупцю надається знижка у розмірі 4%. Покупець придбав товар на суму 2700,00 грн, в т.ч. ПДВ – 450,00 грн
Сума знижки склала: 2700*4%=108,00 грн. Отже готівкою покупець заплатить: 2700-108=2592,00 грн.
На відміну від дисконтної знижки, класичною бонусною знижкою покупець може скористатися при наступній покупці, а може не скористатися, потроху накопичуючи певну суму у себе на бонусній картці.
Якщо покупець не приходить довгий час по закінченню бонусної програми, сума знижки буде списана і анулюється.
Документальне оформлення бонусної знижки
Якогось нормативного документа, який регулював це питання на даний час немає, тому кожне підприємство повинно розробити його самостійно.
Як правило, для початку по підприємству видається наказ, наприклад який можна назвати так «Про ведення бонусної програми».
В цьому приказі треба зазначити всі суттєві аспекти, а саме:
- Умови надання бонуса (мінімальна вартість покупки і т.д.);
- Умови та строк використання бонусу;
- Особливості обліка надання та використання бонуса;
- Призначення відповідальної особи за здійснення програми.
В якості додатку до наказу також можна розробити «Положення про бонусну програму», в якому будуть розписані всі етапи та нюанси її функціонування.
Приклад наказу
НАКАЗ
№ 600/2014 м. Київ 22.12.2014 р.
Про запровадження бонусної програми
Із метою стимулювання збільшення обсягів продажу товару, залучення нових покупців
НАКАЗУЮ:
- Запровадити на підприємстві бонусну програму, відповідальність за здійснення якої залишаю за собою.
- Бонус (знижка) нараховується покупцеві при кожній покупці в розмірі 3% від суми покупки (продажу).
- Нараховані (накопичені) бонуси можуть бути використані не раніше наступного календарного дня від дня нарахування, протягом календарногороку після нарахування.
- Для обліку нарахування та використання бонусів замовити доопрацювання програмного забезпечення, яке використовується для обліку торговельних і розрахункових операцій.
- Начальнику служби маркетингу Яремчук З.І.:
замовити виготовлення бонусних карток. Бонусні картки безоплатно надаються покупцям під час першої покупки, коли починають нараховуватися бонуси, за умови заповнення покупцями анкети покупця. Право власності на бонусну картку до її отримувача не переходить;
розробити форму анкети покупця.
- Після виконання всіх наведених вище підготовчих операцій забезпечити продаж товарів з можливістю нарахування (накопичення) і використання бонусів. Конкретна дата продажу з урахуванням бонусів установлюється окремим наказом.
- Головному бухгалтеру Швець Т.Л.: забезпечити відображення операцій у рамках бонусної програми в бухгалтерському та податковому обліку.
Директор Золотарьов О. Т. Золотарьов
З наказом ознайомлені: Яремчук З. І. Яремчук (22.12.2014 р.)
Швець Т. Л. Швець (22.12.2014 р.)
Наступним кроком буде підготовка до ведення бонусної програми.
По-перше, слід замовити на стороні або самостійно виготовити бонусні картки, які будуть видаватися покупцям. Якщо десь замовили виготовлення на стороні , то такі картки слід оприбуткувати згідно накладної або акту.
По-друге, слід вирішити питання як буде обліковуватися нарахування та використання бонусів. Для цього слід модифікувати або придбати спеціалізоване програмне забезпечення.
По –третє розроблюється анкета покупця. Заповнена анкета буде підставою видати покупцеві бонусну картку.
Після підготовки наступний продаж товару вже роблять із застосування нарахування та використання бонусів.
Виглядає це так:
- Покупець після придбання на певну суму заповнює анкету покупця, на підставі якої він становиться щасливим власником бонусної картки і здійснюють нарахування бонусів;
- При наступному відвідуванні магазину покупець надає при розрахунку за придбаний товар свою бонусну картку і оплатити частково або повністю (якщо там буде необхідна сума коштів) придбаний товар. В чекі який покупець отримає повинна бути зазначена інформація про те скільки бонусів він витратив, та скільки бонусів у нього залишилося. Крім того нараховуються бонуси на нову покупку;
- Періодично відповідальна особа продавця складає акт чи інший документ на списання виданих покупцям карток. На підставі цього акту бухгалтерія зробить списання карток в обліку.
Бухгалтерський та податковий облік бонусних карток
Всі ми напевно бачили як виглядає бонусна картка, в наших гаманцях таких карток може бути досить багато.
Як правило, вона виглядає як пластикова чи картонна прямокутна картка з нанесеним штрих-кодом чи магнітною стрічкою. Зрозуміло, що на підприємстві повинно бути обладнання яке буде зчитувати інформацію з таких карток.
В основному картки замовляють на стороні, на підприємствах які спеціалізуються на випуску таких карток.
В бухгалтерському обліку такі картки оприбутковуються на рахунок 209 «Інші матеріали» за первісною вартістю. Розповсюджують такі картки, як правило безкоштовно. Для обліку руху карток бажано вести або журнал, або відомість.
Після складання акту про використання карток (або інших подібних документів) підприємство списує картки зі свого балансу, роблячи проводку: Дт 903 Кт 209
В податковому обліці такі витрати відносять до складу витрат на збут і відображають на дату відображення в бухгалтерському обліку.
ПДВ.
По придбаним карткам податковий кредит формується на загальних підставах і включається до складу податкового кредиту в тому періоді, в якому була виписана та зареєстрована податкова накладна.
Якщо продаж товарів якими торгує підприємство звільнена від сплати ПДВ або не оподатковується ПДВ, то підприємство починаючи з липня 2015 р. включає таку суму ПДВ до складу податкового кредиту (так як дана сума вплинула на ваш реєстраційний ліміт), але підприємство повинно виписати податкову накладні саме на себе, щоб зменшити суму податкового кредиту і таким чином зменшити свій реєстраційний ліміт по ПДВ.
Якщо картки використовуютья і в оподатковуваних і неоподатковуваних операціях, то слід виписати ПН в розмірі пропорційно сумі неоподатковуваних операцій.
І розглянемо приклад стосовно бухгалтерського обліку таких карток
Підприємство придбало бонусні картки на суму 12000,00 грн, в т.ч.ПДВ – 2000,00 грн, які будуть використовувати по операціям, які оподатковуються ПДВ на загальних підставах.
Картки роздані безкоштовно покупцям.
№ п/п | Зміст господарської операції | Дебет | Кредит | Сума |
1 | Отримані картки | 209 | 631 | 10000 |
2 | Відображений податковий кредит | 641 | 631 | 2000 |
3 | Оплачена вартість карток постачальнику | 631 | 311 | 12000 |
4 | Розповсюдження карток серед покупців | 93 | 209 | 10000 |
Нарахування та використання бонусів
Бонус – зобов’язання торговельного підприємства надати покупцю знижку при умові, що покупець скористається своїм правом її отримати.
Як правило бонус нараховується при купівлі одного товару, а використовується при купівлі іншого.
Даний аспект слід використовувати при відображення бонуса в обліку.
Як ми писали бонус – це зобов’язання продавця, але його виконання може наступити, а може й ні. Тобто таке зобов’язання можна визначити як умовне.
Згідно ПсБО 11 «Зобов’язання» такі зобов’язання відображаються на позабалансових рахунках за обліковою оцінкою.
В плані рахунків для таких зобліку таких обов’язаннь призначений рахунок 04 «Непередбачувані активи та зобов’язання», субрахунок 042 «Непередбачувані зобов’язання».
При використані бонуса його сума списується з забалансового рахунку 042.
По якій вартості відображати проданий товар, по якому відображується бонус?
При продажі товара, по якому відображається нарахування бонусу і підлягає к отримання повна вартість товару – по кредиту рахунка 70 відображається така сума повністю, без зменшення на суму нарахованого бонусу.
При продажу товару в оплату якого списується бонус – по кредиту 70 рахунка відображається вартість товару за вирахуванням бонусу.
Собівартість товару і в першому і второму випадку відображається повністю по дебету рахунка 90.
Якщо товар повністю оплачується за рахунок бонусів, то по кредиту 70 нічого не відображають, але собівартість реалізації відображають в повному обсязі.
Такий товар не буде вважатися безоплатно наданим, так як його вартість була оплачена нарахованими бонусами.
Якщо покупець не скористався бонусами і бонусна програма закінчилася,то таку суму просто списують з позабалансового рахунку. Інших записів не роблять.
Приклад
За умовами бонусної програми торгового підприємства, покупцеві при кожній покупці нараховується бонус у розмірі 3% від суми покупки, який можна використовувати в оплату товару, починаючи з наступного дня протягом одного року.
Покупець придбав товар «А» вартістю 2400 грн, в т.ч. ПДВ -400 грн, сплативши цю суму готівкою в касу підприємства.
Бонуси нараховані в сумі 72 грн (2400 х 3%).
Згодом покупець придбав товар «Б» вартістю 1200 грн, в т.ч. ПДВ – 200 грн. Готівкою в касу сплачено 1128 грн (1200 – 72), в т.ч. ПДВ – 188 грн, тобто за вирахуванням бонуса. Разом з тим, нарахований бонус -33,84 грн (1128 х 3%).
Собівартість товару «А» – 1600 грн, «Б» – 600 грн.
№ | Зміст господарської операції | Дебет | Кредит | Сума |
1 | Проданий товар “А” | 361 | 702 | 2400 |
2 | Відображено податкове зобов’язання | 702 | 641 | 400 |
3 | Отримана оплата за товар “А” | 301 | 361 | 2400 |
4 | Нараховані бонуси | 042 | – | 72 |
5 | Списана собівартість товару | 902 | 28 | 1600 |
6 | Сформований фінансовий результат (доходи) | 702 | 79 | 2000 |
7 | – витрати | 79 | 902 | 1600 |
8 | Проданий товар “Б” | 361 | 702 | 1128 |
9 | Відображено податкове зобов’язання | 702 | 641 | 188 |
10 | Отримана оплата за товар “Б” | 301 | 361 | 1128 |
11 | Списані бонуси | – | 042 | 72 |
12 | Списана собівартість товару | 902 | 28 | 600 |
13 | Сформований фінансовий результат (доходи) | 702 | 79 | 940 |
14 | – витрати | 79 | 902 | 600 |
Автор статті: бухгалтер-експерт сайту Бухгалтер 24 Піскун А.Є.