Передпродажна підготовка товару – один із важливих етапів реалізації товару, оскільки часто дозволяє швидко продати товар, а в деяких випадках є навіть обов’язком продавця (наприклад, при реалізації автомобілів). Перепаковування або зручне розфасовування окремих продуктів харчування може залучити додаткових покупців.
До передпродажних витрат також можна віднести затрати:
Більш повний перелік заходів, що відносяться до передпродажної підготовки товарів, указано в п. 3.6 Методичних рекомендацій з формування складу витрат та порядку їх планування в торговельній діяльності, затверджених наказом Мінекономіки та з питань європейської інтеграції від 22.05.02 р. № 145 (далі – Методрекомендації № 145).
Витрати на передпродажну підготовку товарів відносяться на витрати на збут і відображаються за дебетом рахунка 93 (п. 35 Методрекомендацій № 145). Рекомендовану кореспонденцію рахунків з обліку витрат на передпродажну підготовку товарів наведено в додатку до тих самих Методрекомендацій.
Приклад
Магазин торгує вроздріб крупами. У серпні 2 мішки рису загальною вагою 100 кг було придбано за 1 800 грн. (у т. ч. ПДВ – 300 грн.). Для продажу в торговельному залі рис було розфасовано по 1 кг у паперові пакети. Витрати на придбання 100 паперових пакетів становлять 120 грн. (у т. ч. ПДВ – 20 грн.). Ціна продажу 1 пакета рису в торговельному залі – 24 грн. із ПДВ. Протягом серпня було продано 50 пакетів рису на загальну суму 1 200 грн. із ПДВ.
Відобразимо господарські операції в таблиці.
(грн.)
№п/п |
Зміст операції |
Первинні документи | Бухгалтерський облік | ||
Дт | Кт | Сума | |||
1 |
2 |
3 | 4 | 5 | 6 |
1 |
Оприбутковано рис на склад |
Типова форма № М-11 | 281 | 631 | 1 500 |
2 | Відображено ПДВ у складі податкового кредиту | Податкова накладна | 641/ПДВ | 631 | 300 |
3 | Оприбутковано паперові пакети | Типова форма № М-11 | 204 | 631 | 100 |
4 | Відображено ПДВ у складі податкового кредиту | Податкова накладна | 641/ПДВ | 631 | 20 |
5 |
Списано упаковку |
Типова форма № М-11 | 93 | 204 | 100 |
6 | Передано рис у магазин | 282 | 281 | 1 500 | |
7 | Нараховано торговельну націнку | Наказ, бухгалтерська довідка | 282 | 285 | 900 |
8 | Реалізовано 50 пакетів рису | Z-звіти | 301 | 702 | 1 200 |
9о |
Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ |
Податкова накладна, чеки РРО | 702 | 641/ПДВ | 200 |
10 |
Списано методом «сторно» націнку на реалізовані товари |
Бухгалтерська довідка | 282 | 285 | –450 |
11 | Списано собівартість реалізованого товару | Реєстри бухобліку | 902 | 282 | 750 |
12 | Списано на фінансовий результат:
– доходи від реалізації товарів |
702 | 791 | 1 000 | |
– собівартість реалізованих товарів |
791 | 902 | 750 | ||
– витрати на збут |
791 |
93 |
100 |
Підприємства роздрібної торгівлі можуть використовувати на свій розсуд будь-який із методів обліку транспортно-заготівельних витрат (далі – ТЗВ). Але, як правило, більшість підприємств віддають перевагу методу середнього відсотка. Нагадаємо, що для товарів (як у роздробі, так і в опті) при цьому методі ТЗВ підсумовуються на субрахунку 289.
Зверніть увагу: ведення обліку ТЗВ методом середнього відсотка на підприємствах роздрібної торгівлі має свою особливість. Якщо в магазині товар обліковується не за купівельними, а за продажними цінами, то для розрахунку середнього відсотка ТЗВ і суми ТЗВ, що підлягають списанню, підприємство використовує продажну вартість товару, відображену на субрахунку 282 (вартість залишку товарів на початок місяця, вартість товарів, що надійшли за місяць, і вартість вибулих товарів).
Застосування методу середнього відсотка обліку ТЗВ розглянемо докладніше на прикладі 2.
Приклад 2
Станом на 01.08.15 р. у торговельному залі підприємства числився товар за цінами продажу на загальну суму 100 000 грн. (сальдо Дт 282) із торговельною націнкою 40 000 грн. (сальдо Кт 285), купівельна вартість – 60 000 грн.,
сума ТЗВ – 5 000 грн. (сальдо Дт 289). Протягом серпня в торговельний зал надійшов товар за продажною вартістю 80 000 грн., у т. ч. ПДВ (оборот Дт 282) із торговельною націнкою
20 000 грн. (оборот Кт 285), сума ТЗВ – 2 000 грн.
(оборот Дт 289). Вибуло протягом місяця товару на суму 150 000 грн. без ПДВ за продажною вартістю (оборот Кт 282).
Подамо розрахунок ТЗВ, торговельної націнки
і залишків товару в торговельному залі у вигляді таблиці
№ п/п |
Зміст | Товари в торговельному залі (субрахунок 282) |
Націнка (субрахунок 285) |
Купівельна вартість (гр. 3 – гр. 4) |
ТЗВ (субрахунок 289) |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1 | Залишок на 01.08.15 р. | 100 000 | 40 000 | 60 000 | 5 000 |
2 | Надійшло в серпні | 80 000 | 20 000 | 60 000 | 2 000 |
3 |
Вибуло в серпні |
150 000 | 50 000* | 100 000 | 5 833** |
4 |
Залишок на 01.09.15 р. (ряд. 1 + ряд. 2 – ряд. 3) |
30 000 | 10 000 | 20 000 |
1 167 |
* (40 000 грн. + 20 000 грн.) : (100 000 грн. + 80 000 грн.) х 150 000 грн. = 50 000 грн. ** Середній відсоток ТЗВ: (5 000 грн. + 2 000 грн.) : (100 000 грн. + 80 000 грн.) х 100% = 3,888 %. Сума ТЗВ, яка списується на той самий рахунок, що й реалізовані товари, становить 5 833 грн. (150 000 грн. х |
Відобразимо облік господарських операцій у таблиці.
№ п/п |
Зміст операції | Первинні документи |
Бухгалтерський облік | ||
Дт | Кт | Сума | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1 | Оприбутковано товар на склад | Типова форма № М-11 | 281 | 631 | 60 000 |
2 |
Відображено ПДВ у складі податкового кредиту |
Податкова накладна | 641/ПДВ | 631 | 12 000 |
3 |
Передано товар зі складу в магазин |
Типова форма № М-11 | 282 | 281 | 60 000 |
4 | Нараховано ТЗВ | Акт наданих послуг, ТТН |
289 | 685 | 2 000 |
5 | Нараховано торговельну націнку | Наказ, бухгалтерська довідка |
282 | 285 | 20 000 |
6 | Реалізовано товар | Z-звіти | 301 | 702 | 150 000 |
7 |
Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ |
Податкова накладна, чеки РРО | 702 | 641/ПДВ | 25 000 |
8 | Списано методом «сторно» націнку на реалізовані товари | Бухгалтерська довідка |
282 | 285 | –50 000 |
9 |
Списано собівартість реалізованого товару |
Реєстри бухобліку | 902 | 282 | 100 000 |
10 |
Списано ТЗВ на собівартість реалізованого товару |
902 | 289 | 5 833 | |
11 | Списано на фінансовий результат:
– доходи від реалізації товарів |
702 | 791 | 125 000 | |
– собівартість реалізованих товарів | 791 | 902 | 105 833 |
Сьогодні супермаркети, які займаються постачанням великогабаритних товарів, для залучення клієнтів готові оплачувати доставку товару покупцеві за свій рахунок. У цьому випадку витрати, понесені продавцем товарів на їх перевезення, не збільшують собівартість товарів, що продаються, а обліковуються як витрати на збут за дебетом рахунка 93 «Витрати на збут» (п. 19 П(С)БО 16).
Зазначимо, що коли товар транзитом, не заїжджаючи на склад продавця, відразу доставляють покупцеві, ТЗВ відображається так само, як і при оприбуткуванні товарів на склад.
Порушення умов договору – це серйозна проблема, яка може призвести до фінансових втрат, втрати часу…
Обувь от адидас — это выбор тех, кто ценит стиль, комфорт и универсальность. Модели из…
Український бізнесовий ландшафт охоплює великий спектр підприємств, які поділяються на малі, середні та великі залежно…
Не секрет, что ежегодно водители должны обновлять свою автостраховку и покупать новый полис, защищающий их…
Кредит готівкою — один з банківських продуктів, який має високий попит серед населення. Він передбачає…
Мир трейдинга часто представляется новичкам как захватывающее приключение с возможностью быстрого обогащения. Однако реальность может…