Договір комерційної концесії (для європейців та американців зрозуміліший термін — “франчайзинг”) уже протягом багатьох років доводить, що він достатньо успішний комерційний механізм для просування товарів та послуг на ринку. Історія розвитку цього договору сягає часів Середньовіччя, нової актуальності він набув у 30-ті роки минулого сторіччя з початком формування глобального світового ринку товарів. Сьогодні ні для кого не дивина побачити відомий фаст-фудівський заклад, супермаркет чи, наприклад, готель у Києві, Парижі, Буенос-Айресі, Сіднеї… Все це зразки впровадження франчайзингу на ділі.
За загальноєвропейським тлумаченням договір франчайзингу — це договір, згідно з яким одне підприємство — франчайзер в обмін на пряму або непряму фінансову винагороду надає іншому підприємству — франчайзі право використовувати франшизу для просування на ринку певних товарів і послуг. Франшизу визначено як пакет прав промислової та інтелектуальної власності, що стосуються торговельних марок та найменувань, торгових символів, винаходів, корисних моделей, промислових зразків, авторських прав, ноу-хау або патентів, які підлягають використанню при перепродажу товарів або наданні послуг кінцевим споживачам.
Основним документом, котрий сьогодні регулює відносини франчайзингу на території ЄС, є Регламент № 330/2010 (чинний до 2022 року). Варто вас попередити про особливість цього Регламенту. У ньому жодним словом не згадується франчайзинг як такий. Цей документ установлює особливості застосування ч. З ст. 101 Договору про функціонування ЄС до окремих категорій вертикальних угод та узгоджених практик. У документі йдеться, зокрема, про вертикальні угоди з придбання або продажу товарів чи послуг, коли такі угоди укладають між неконкуруючими підприємствами та які містять угоди щодо передання або використання прав інтелектуальної власності. А це не що інше, як франчайзингова угода!
Важливо згадати також про Європейський кодекс з етики франчайзингу 1972 року, рекомендований Європейською федерацією франчайзингу. Він знайшов відображення в національному законодавстві європейських країн. Однак Бельгія, Франція, Німеччина, Греція, Італія, Іспанія, Велика Британія імплементували норми Кодексу з власними застереженнями та доповненнями.
Загалом механізм франчайзингу в ЄС — предмет регулювання значної кількості нормативно-правових актів. Зокрема, тих, що регулюють питання укладення господарських (комерційних) договорів, правовідносин у сфері захисту об’єктів права інтелектуальної власності, виробництва, інвестицій, лізингу, оренди, захисту прав споживачів, страхування, комерційної таємниці. Сюди можна додати відносини посередництва, а також трудові.
Наголосимо, охорону виключних майнових прав на об’єкти права інтелектуальної власності в рамках франчайзингових угод здійснюють за нормами міжнародних договорів у сфері захисту прав інтелектуальної власності.
Терміна “франчайзинг” в українському законодавстві не впроваджено. Натомість є його аналог — комерційна концесія. За договором комерційної концесії одна сторона (правовласник) зобов’язується за плату надати другій стороні (користувачу) право користування відповідно до її вимог комплексом належних цій стороні прав із метою виготовлення та (або) продажу певного виду товару та (або) надання послуг (ст. 1115 ЦКУ).
Як бачите, вітчизняне правове поле оперує поняттями “правовласник” (він- такий “франчайзер”) та “користувач” (це той самий “франчайзі”).
Регламент № 330/2010, як згадано, координує франчайзингові правовідносини в особливий спосіб. Фактично маємо норми, що регулюють конкуренцію на ринку ЄС. Він закріплює, зокрема, перелік положень, внесення яких до договору франчайзингу недопустимо, бо вони призводять до грубого порушення умов конкурентного права. Цікаво, інші істотні умови договору франчайзингу європейський законодавець залишає поза увагою. Тож сторони договору мають достатньо широкий простір для визначення його умов. Причинами такого “вільного” підходу до регулювання відносин франчайзингу буде те, що врегулювати механізм франчайзингу нормами якогось єдиного законодавчого документа просто неможливо. Через це мусимо керуватися загальними положеннями, що регулюють певні види правовідносин у ЄС (наприклад, щодо укладення господарських договорів між суб’єктами господарювання, передачі об’єктів права інтелектуальної власності).
Цікаве, на нашу думку, обмеження сфери дії Регламенту № 330/2010 залежно від частки франчайзера на ринку. У документі навіть передбачено порядок розрахунку таких часток. Наскільки точно можна підрахувати свою частку на ринку за згаданою методикою — запитання дискусійне.
Регламент № 330/2010 фактично забороняє включати в договір франчайзингу й ті умови, які, цитуємо: “ймовірно обмежать конкуренцію та зашкодять споживачам, або які не є необхідними для настання наслідків у вигляді підвищення ефективності”.
Під зобов’язаннями про утримання від конкурентних дій слід тлумачити будь-які прямі або опосередковані зобов’язання, які змушують франчайзі:
Перелік так званих жорстких обмежень стосується:
При укладенні договору франчайзингу сторони мають аналізувати його умови на відповідність ось таким вертикальним обмеженням та загалом антимонопольному законодавству Євросоюзу.
При укладенні договору франчайзингу на території ЄС слід ураховувати перелічені заборони. В іншому разі така угода, з огляду на ч. 2 ст. 101 Договору про функціонування ЄС, автоматично вважатиметься недійсною.
Пгз укладенні договору франчайзингу, який діятиме на території ЄС, слід мати на увазі, шо норми внутрішнього законодавства країни можуть відрізнятися від загальних норм acquis communautaire (актів законодавства ЄС).
Візьмемо, скажімо, регулювання механізму франчайзингу в таких європейських країнах, як Франція, Італія, Іспанія, Великобританія.
У Франції правовідносини франчайзингу врегульовано нормами Торгового кодексу (містить статті Закону Дубена[1], який уперше нормував переддоговірне погодження умов договору франчайзингу), Європейського кодексу 1972 р., а також Регламентом № 330/2010. Регулятором відносин виступає Французька федерація франчайзингу (фр. Fédération française de la franchise).
У франчайзингових відносинах франчайзі залишається юридично незалежною особою: він несе повну відповідальність за використання об’єктів права інтелектуальної власності, здійснює незалежне управління власним бізнесом, несе всі ризики, пов’язані з використанням франшизи. Франчайзер залишається власником об’єктів права інтелектуальної власності, при цьому розширює територію їх використання через угоду із франчайзі. Часто- густо у французьких договорах франчайзингу можна зустріти умови про надання територіальної ексклюзивності франчайзі, покликані регулювати конкуренцію на ринку.
Цікаво, що франчайзі залишає за собою право власності на клієнтську базу та за домовленості може перепродавати її франчайзеру після завершення дії договору.
Особливий і порядок укладення договору франчайзингу у Франції. На початку сторони мають погодити між собою переддоговірний інформаційний документ (фр. “le document d’information précontractuelle”, скорочено — DIP). Він включає:
Усю цю інформацію мають передати разом із проектом договору франчайзингу не пізніше 20 днів до обумовленої дати укладення договору франчайзингу.
В Італії регулятором франчайзингових правовідносин виступає Італійська асоціація франчайзингу (італ. Associazione Italiana del Franchising).
Правове регулювання забезпечується нормами італійського Закону[2] та Декрету № 129[3], згаданих уже Європейського кодексу 1972 р. та Регламенту № 330/2010. За суттю італійське регулювання нагадує французьке, однак має особливості.
Наприклад, так само як і у Франції передбачено обов’язок переддоговірного погодження істотних умов франчайзинг-контракту. Згідно з
ним франчайзер зобов’язаний за ЗО днів до дати укладення договору передати франчайзі бухгалтерські баланси фірми та інформацію про кількість укладених франчайзингових угод (але за останні три роки діяльності), інформацію про судові спори чи арбітражі, котрі безпосередньо стосуються угоди (теж за останні три роки).
Італійський закон зобов’язує франчайзера перед створенням мережі франшиз попередньо перевірити свою комерційну концепцію на ринку. Тож до укладення франчайзингових угод допускають проекти, що вже добре зарекомендували себе.
Важливо, аби франшизу було викладено письмово, щоб вона містила всі визначені Законом умови, інакше такий договір визнають недійсним. Також особливість італійського франчайзингу — обов’язок сторін погоджувати суперечки через арбітраж і лише опісля — у суді.
Закон Іспанії № 7[1], Королівський указ Іспанії № 2485[2] — це перелік національних нормативно-правових актів, що регламентують відносини франчайзингу в Іспанії.
Знову-таки, констатуємо: суть такого регулювання зводять до встановлення правил для пе- реддоговірних домовленостей сторін (ну як тут не пригадати Закон Дубена, адже іспанці одні з тих, хто перейняв французький досвід).
Специфіка іспанського регулювання франчайзингу, беззаперечно, — ведення спеціального реєстру франчайзерів, до якого вносять дані
про франчайзерів, які діють на її території (як національних, так й іноземців).
Великобританія
Британська асоціація франчайзингу (англ. British Franchise Association, скорочено — В FA ) теж веде окремий обліковий реєстр акредитованих франчайзингових компаній, із якими можете укласти франчайзингові угоди. Із цим переліком можна ознайомитися на сайті http:// www.thebfa.org/members.
Франчайзингові відносини у Великобританії передусім регулює Європейський кодекс 1972 р., Етичний кодекс BFA. Також асоціація розробила власні арбітражні правила врегулювання франчайзингових суперечок (див. Arbitration Scheme Rules від 2001 р.), за якими вона й здійснює арбітражний розгляд таких справ.
Європейське законодавство встановлює загальні принципи відповідності договорів франчайзингу антимонопольному законодавству ЄС. На цьому законодавче регулювання закінчується, залишаючи свободу сторонам франчайзингового договору особисто визначати його конкретні умови.
Для європейського договору франчайзингу характерний ряд антимонопольних умов. Зокрема, умови щодо встановлення єдиної ціни, умови, які забороняють франчайзі протягом дії договору (і протягом розумного строку після його завершення) відкривати аналогічні чи подібні підприємства на території, де він може бути конкурентом для інших членів франчайзингової мережі тощо.
Європейська спільнота виробила власне законодавче поле для врегулювання відносин франчайзингу.
[1] Закон Іспанії № 7 — Закон “Про роздрібну торгівлю” від 15.01.96 р.№7.
[2] Королівський указ Іспанії № 2485 — Королівський указ “Про внесення змін до статті 62 Закону “Про роздрібну торгівлю” № 7 від 15 січня 1996 р., щодо регулювання режиму франчайзингу та створення реєстру франчайзерів” від 13.11.98р. №2485.
[1] Закон Дубена — Закон (Франції) “Про розвиток комерційних та ремісничих підприємств та поліпшення їх економічного, правового й соціального стану” від 31.12.89р. №89-1008.
[2] Закон Італії № 129 — Закон Італії про регулювання комерційного франчайзингу від 06.05.04 р. № 129.
[3] Декрет (Італії) від 29.09.05 р. №129.
Не секрет, что ежегодно водители должны обновлять свою автостраховку и покупать новый полис, защищающий их…
Кредит готівкою — один з банківських продуктів, який має високий попит серед населення. Він передбачає…
Мир трейдинга часто представляется новичкам как захватывающее приключение с возможностью быстрого обогащения. Однако реальность может…
Відповідно до п. 6 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №…
Одеська ДПС надала відповіді на запитання щодо формування стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA). 1. Яким чином визначати…
У разі здійснення операцій з постачання товарів у рахунок оплати праці працівників у рядку «Індивідуальний…