Останнім часом все більше громадян користується терміналами самообслуговування, за допомогою яких можна поповнити рахунок мобільного телефону, погасити кредит, сплатити комунальні платежі, послуги провайдерів Інтернету, кабельного телебачення тощо.
В Україні послуги з приймання платежів готівкою для подальшого переказу мають право надавати:
– банки;
– комерційні агенти банків
– небанківські фінансові установи.
Обов‘язковою умовою для надання таких послуг небанківськими фінансовими установами є отримання ліцензії Національного банку на переказ коштів. Комерційні агенти банків надають такі послуги від імені, за рахунок і під контролем банку, якого вони представляють.
З метою сприяння безпеці платежів населення це питання врегульовано Національним банком такими нормативно-правовими актами:
При оплаті послуг готівкою за допомогою термінала самообслуговування рекомендуємо:
- До початку роботи з терміналом переконайтеся, що платіжний пристрій працює, та при зовнішньому огляді наявне маркування щодо належності його до конкретного банку/комерційного агента банку або небанківської фінансової установи.
- Ознайомитись з інформацію, яка розміщена на моніторі терміналу, зокрема щодо:
– переліку отримувачів, яким зараховуються кошти;
– розміру комісійної винагороди (плати за здійснення операції);
– номера телефону довідкової служби, електронної адреси.
Звертаємо вашу увагу, якщо на платіжному пристрої або на його екрані є зображення чи надписи, які вам не зрозумілі, краще використати інший термінал самообслуговування.
- Послідовно та уважно вводити дані за позиціями, які з’являються на моніторі.
- Щоб уникнути непорозумінь при оплаті послуг за допомогою терміналу слід враховувати розмір комісії. Наприклад, якщо він становить 2%, то зі 100 гривень, введених в купюроприймач, на рахунок отримувача буде зараховано 98 гривень. Слід пам’ятати і про те, що решту термінали не дають.
- Рекомендуємо дочекатися квитанції та перевірити її реквізити. Квитанція терміналу повинна містити такі обов’язкові реквізити:
– ідентифікатор банку або інші реквізити, за допомогою яких є можливість його ідентифікувати[*];
– номер терміналу;
– дату та час здійснення операції;
– суму та валюту операції;
– вид операції;
– код авторизації або код операції;
– суму комісійної винагороди;
– платник;
– отримувач;
– код отримувача;
– номер рахунку отримувача;
– найменування банку отримувача;
– код банку отримувача.
Звертаємо увагу, що термінал може бути налаштований таким чином, щоб клієнт перед здійсненням операції мав змогу обирати на його екрані шляхи отримання квитанції, яка є підтвердженням касової операції, зокрема, смс-повідомлення, електронна пошта та інші шляхи дистанційного каналу обслуговування.
- Зберігайте квитанцію, яка буде підтвердженням здійснення вами операції в разі виникнення будь-яких непорозумінь.
- Якщо гроші, внесені до терміналу, не надійшли на рахунок отримувача, термінал не видав квитанцію або припинив роботу (“завис”) слід звернутися у службу підтримки за номером телефону довідкової служби чи за електронною адресою, зазначеними на моніторі терміналу або на самому пристрої. При цьому необхідно повідомити якомога більше інформації про платіж: дату, час, місто проведення операції, номер термінала, суму платежу, найменування отримувача тощо.
Крім цього, можна звернутися письмово до суб’єкта господарювання, послугами якого ви скористалися при здійсненні платежу. Банки/небанківські фінансові установи за зверненням клієнта зобов’язані врегулювати відповідно до законодавства України спірні питання, які виникають та/або пов’язані з касовими операціями, у тому числі здійсненими через платіжні пристрої (вимоги пункт 9 розділу I Інструкції про ведення касових операцій банками в Україні, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 01.06.2011 № 174).
Джерело: Прес-служба НБУ