Оксана Маркарова розповіла про те, що насправді чекає на ФОП, про бюджету політику та джерела стрімкого зростання економіки України, дохідність ОВДП та про те, який курс гривні прийнятний для Мінфіна.
Судячи з усього, ви не плануєте підвищення податків для бізнесу? Скільки хочете отримати додатково від легалізації грального бізнесу, видобутку бурштину та підвищення ренти на видобуток корисних копалин?
Бюджет на 2020 рік вперше на моїй пам’яті поданий і ухвалений на чинній податковій базі. Потенційні надходження від бурштину та азартних ігор також туди закладені, цифри можна подивитися. Але законопроекти, які регулюють ці ринки, схвалювалися не заради додаткових грошей. Їхня мета — нарешті навести порядок у цих сферах, встановити правила і відповідальність за порушення, щоби всі усвідомили: лавочка закривається, так більше бути не може і не буде.
— Що відбувається з податками для ФОП? Є певна невизначеність і велика кількість суперечливих сигналів.
Я не бачу суперечливих моментів. Що за останній час було змінено для фізичних осіб підприємців? Ставки податку не змінилися, ліміти не зменшилися, навпаки, розглядається можливість їх суттєво збільшити. Єдина новація, яка була, — що через рік для готівкових розрахунків треба запровадити РРО. Причому не таке, як зараз — великі апарати, посередники, абонплата, а новітні програми в смартфоні.
А вони безкоштовні чи ні?
Звичайно, безкоштовні. Буде безкоштовна програма на сервері ДПС, до неї буде відкритий API, який будь-хто може використовувати. І будуть додатки, створені на цій базі. На сьогоднішній день ДПС тестує розробки. Буде 50 релевантних, то буде 50.
У нас, на жаль, дуже багато білого шуму і перекручувань з цього приводу, всі шукають зраду. Але позиція комітету ВР, Міністерства фінансів і ДПС завжди була однакова: це не має ускладнювати бізнесу бізнес.
Тобто витрати на обслуговування цих програм на себе бере податкова?
Про яке обслуговування мова? Є смартфон і є програма передачі цієї інформації на сайт ДПС. Вона викладена на сайті ДПС і має відкритий API. Однозначно, хтось розробить мобільні застосунки з додатковими можливостями, і якісь із них будуть платними. Це як подача податкової звітності — можна це робити через кабінет платника податків на сайті ДПС безкоштовно, можна через спеціальний сервіс, а можна — через мобільний додаток свого банку. Зазвичай плата за продукт передбачає його додаткову зручність, і це нормально, але безкоштовний доступ обов’язково існуватиме.
Наприклад, Приватбанк може створити програму?
– Звичайно
— А вони вже роблять таку програму?
Я не можу розкривати таку інформацію, але можу сказати, що буду дуже здивована, якщо більшість банків не зроблять цього, тому що це їхня послуга для своїх клієнтів.
У будь-якому випадку, РРО колись доведеться зробити обов’язковим: якщо хтось працює з готівкою — повинен бути облік. І якщо це безкоштовно і зручно — то в чому проблема? Тому проблеми будуть тільки у тих, хто, не будучи малим бізнесом, організував і використовує схеми ухиляння від сплати податків через ФОПів, таким чином завдаючи шкоду підприємництву.
Ви сказали про схему з ФОПами, яка дозволяє оптимізувати податки. Ви вже зробили якусь оцінку, скільки додатково отримає бюджет, якщо ця схема зникне?
Ці закони Верховна Рада приймала не для того, щоб отримати додаткові податки. Ідея зовсім інша. Ми щиро віримо, що люди нам не брешуть, що два мільйони підприємців чесно сплачують все, що мусять. Ми просто даємо їм можливість дешево або взагалі безкоштовно і зручно це підтвердити, а наявність чеків потрібна для захисту прав споживачів. Це перший аспект.
Другий: контроль за продажами — це обов’язкова передумова для боротьби з контрабандою. В Німеччині, Польщі чи інших країнах ситуація з порушенням митних правил краща не тільки тому, що митники на кордоні ретельніше перевіряють, їх між деякими країнами ЄС взагалі немає. Там просто неможливо або дуже тяжко продати те, що ти завіз, але не задекларував. Можна, звісно, піти в якийсь сарайчик в спальному районі і весь час озиратися на поліцію, але не можна торгувати цим в центрі міста в великому магазині під виглядом офіційного імпорту. А у нас податкова нещодавно провела операцію, під час якої за рішенням суду перевіряли склади певних фірм, і там виявили величезну кількість товарів, які формально, за документами, ніколи не потрапляли в Україну.
Люди і бізнес зазвичай не сприймають позитивно податкові новації. Будь-які. Саме тому бюджет на 2020 рік ми будували на чинній податковій базі і не змінювали правила/
А як з айтішниками. От дивіться, є ще такий міф, що третя група, до якої належать айтішники, теж треба буде змушена собі це РРО встановлювати. Це так, чи ні?
Якщо це людина, яка сидить вдома, п’є чай і займається розробками і продає їх, то такий фрілансер може бути ФОПом. Чи ви говорите про ті ситуації, коли у великій компанії сидить 3000 співробітників, які оформлені як ФОПи?
Питання якраз у тому, як взагалі це можна побачити, тому що один програміст може сидіти в офісі не однієї компанії, працювати з кількома. Чому він не може розробляти софт ще для когось і мати договори з другими компаніями юридичними особами?
На це питання є дві відповіді. Політично коректна і справжня.
Ну, давайте обидві.
— Уявімо велику компанію, яка торгується на біржі і при цьому має українських ФОПів-айтішників на контракті. Значна частина таких «ФОПів» підписує угоди, які забороняють їм працювати і спілкуватися з представниками конкурентів. Вони навіть NDA підписують, тому що це питання комерційної безпеки. Вони ходять на роботу на 9 ранку і працюють певний час, і у них є керівник проекту, якому вони звітують. То хіба вони насправді підприємці (ФОПи)? Чи вони наймані працівники і їх оформлення ФОПами — це ухиляння від сплати податків на зарплату?
І ми всі знаємо, що є ціла низка IT-компаній, які саме так організували своє життя і роботу в Україні. І я не думаю, що в будь-якій іншій країні така компанія почувалася би комфортно. Ми обговорювали питання оподаткування деяких типів ІТ-компаній більш детально. З одного боку, деякі продуктові компанії, якщо чесно сплачуватимуть податки на зарплату, будуть менше заробляти. Деякі аутсорсингові компанії, які мають меншу маржу, взагалі не будуть фінансово спроможними на момент переходу до повного оподаткування. У них так побудована бізнес-модель.
З другого боку, у будь-якому базовому підручнику написано, що бізнес-модель не може базуватися на ухилянні від сплати податків, і якщо бізнес не може бути «білим» і при цьому заробляти, то це не бізнес, а його власник мав би зайнятися чимось іншим. З третього боку, на жаль, довіра до державної фіскальної служби раніше була настільки низькою, що будь-яка перевірка в подібній компанії трактується як «наїзд на бізнес». Одна з наших задач — виправити цю ситуацію.
Ми мали велику публічну дискусію з експертами про суспільний договір (НВ її організовувало), де йшлося про «ви робите вигляд, що ви працюєте на державу, а ми робимо вигляд, що платимо податки». І всі розуміють, що треба нарешті перестати робити вигляд, але треба вийти на це плавно і це має бути справедливо. Якщо ми зробимо особливі умови тільки для IT, тоді буде питання, чому ми їх не робимо для агро. Невже агросектор менш пріоритетний? Або чому не для освіти?
Мені здається, правильний вихід — це покращувати сплачуваність податків і одночасно зменшувати «тінь». І коли ми побачимо реальних платників і їхні можливості, тоді зможемо змінювати податкові ставки. Я вважаю, що податки на зарплату і ПДФО треба зменшувати
Є така загальна історія про справедливість. Що багаті мають платити більше, бідні мають платити менше. От наскільки ця історія відображається в Україні сьогодні. Ви якраз казали про цей суспільний договір, що ми одне вдаємо, а ви вдаєте інше.
— Я не дуже великий прихильник того, щоби ставки для багатих були вищими. Думаю, ставка повинна бути однаковою. Тоді ми отримаємо більше коштів в абсолютних цифрах від тих, хто більше заробляє. Якщо у відсотках всі будуть рівні, збережеться стимул працювати і заробляти більше. Але для групи з дуже низькими доходами обов’язково має бути послаблення.
А який стан справ з запуском Бюро фінансових розслідувань? Чи не очікуєте опору від економічних служб СБУ і поліції?
Законопроект про створення БФР найближчим часом має бути розглянутий парламентом, ми заклали в бюджет на наступний рік кошти на створення і функціонування Бюро, з більшістю причетних структур маємо спільне бачення. Є певні нюанси, але, сподіваюсь, вони не вплинуть на запуск Бюро.
Обувь от адидас — это выбор тех, кто ценит стиль, комфорт и универсальность. Модели из…
Український бізнесовий ландшафт охоплює великий спектр підприємств, які поділяються на малі, середні та великі залежно…
Не секрет, что ежегодно водители должны обновлять свою автостраховку и покупать новый полис, защищающий их…
Кредит готівкою — один з банківських продуктів, який має високий попит серед населення. Він передбачає…
Мир трейдинга часто представляется новичкам как захватывающее приключение с возможностью быстрого обогащения. Однако реальность может…
Відповідно до п. 6 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №…