Мова про Законопроект № 6529 від 19.01.2022, авторства Д.Гетманцева, «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)».
У законопроекті наголошується, що права платника податку, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, можуть бути обмежені у разі застосування до платника податків, у встановленому законом порядку спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), у тому числі як невідкладних заходів із розв’язання кризових ситуацій, що загрожують національній безпеці України.
Законопроектом вносяться зміни до Податкового кодексу України, Закону України «Про санкції», Закону України «Про захист персональних даних», Закону України «Про доступ до публічної інформації», якими пропонується:
- нерозповсюдження обмежувальних заходів (санкцій) на операції платників податків зі сплати податків, зборів, єдиного соціального внеску та податкового боргу;
- визначення додаткових видів санкцій, які можуть застосовувати податківці, зокрема:
А) зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
Б) зупинення/відмови в наданні бюджетного відшкодування податку на додану вартість;
В) відмови/зупинення права на залік чи повернення помилково та/або надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, єдиного соціального внеску, пені, штрафів;
Г) анулювання реєстрації/відмови у реєстрації платником єдиного податку;
Д) надання контролюючим органам права проводити перевірки та звірки платників податків, до яких застосовані санкції;
Ж) оприлюднення та визнання неконфіденційною податкової інформації, у т. ч. щодо сплати податків і зборів платниками податків, до яких застосовані санкції;
З) визначення вимог до інформації, яка повинна зазначатись в рішеннях щодо застосування санкцій.
При цьому, ці спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) будуть застосовуватися контролюючими органами не пізніше 30 календарних днів з дати отримання рішення відповідного уповноваженого органу.
Відлік строку давності буде зупинятися на будь-який період, протягом якого до платника податків застосовані передбачені законодавством спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції), у тому числі як невідкладні заходи із розв’язання кризових ситуацій, що загрожують національній безпеці України.
ДПС отримає право щомісячно оприлюднювати податкову інформацію про платників податків, до яких застосовані спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції), у тому числі як невідкладні заходи із розв’язання кризових ситуацій, що загрожують національній безпеці України.
Це не буде вважатися розголошенням інформації з обмеженим доступом та/або поширенням персональних даних без згоди суб’єкта персональних даних.
Пропонується також внести зміни в Закон України «Про захист персональних даних», згідно з якими не належить до інформації з обмеженим доступом інформація про платників податків, яка публікується на офіційному вебпорталі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
А згідно з пропозиціями змін до Закону України «Про доступ до публічної інформації» не зможе бути також обмежено доступ до податкової інформації про наявність у фізичних осіб податкового боргу та/або платників податків, до яких застосовані спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції), у тому числі як невідкладні заходи із розв’язання кризових ситуацій, що загрожують національній безпеці України.
Окремо стаття 4 Закону України «Про санкції» доповнює механізм накладення санкцій, а саме:
- блокування активів та зупинення виконання економічних та фінансових зобов’язань не буде розповсюджуватися на здійснення операцій по сплаті податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, а також визначених контролюючим органом грошових зобов’язань, погашення (стягнення) податкового боргу, недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та сплати розстрочених (відстрочених) грошових зобов’язань або податкового боргу платника податків);
- обмеження торговельних операцій буде проводитися у т.ч. шляхом зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Законопроект ініційований у зв’язку із тим, що банківські установи не приймають платіжні доручення про сплату податків та зборів, у тому числі з податку на доходи фізичних осіб, військового збору та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування від осіб, які визначені у санкційних списках.
Постановою Національного банку України від 01.10.20215 № 654 «Про забезпечення реалізації і моніторингу ефективності персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» передбачено блокування коштів на банківських рахунках осіб, які визначені у санкційних списках, та відмова банком клієнту у виконанні розрахункових операцій.
При цьому Закон № 1644 та інші нормативно-правові акти не визначають окремих норм (заходів) у частині порядку проведення операцій щодо розрахунків з бюджетами зі сплати податкових зобов’язань платниками податків.
При цьому згідно з податковим кодексом платник податків не звільняється від застосування до нього фінансових (штрафних) санкцій у разі неперерахування, несвоєчасного перерахування податків, зборів та платежів до бюджету з будь-яких причин, крім передбачених чинним законодавством.
Таким чином, Кодекс не передбачає особливостей сплати податків і зборів платниками податків, до яких застосовано обмежувальні заходи (санкції).
У зв’язку з цим виявилося, що необхідно вносити зміни до Закону № 1644 щодо нерозповсюдження обмежувальних заходів (санкцій) на операції платників податків зі сплати податків, зборів, єдиного соціального внеску.