Бекґраунд: Економіст Університету Чикаго Річард Тейлер та професор Гарвардської юридичної школи Кас Санстейн уже багато років займаються поведінковою економікою. Кожен з них до «Поштовху» вже написав низку книг, присвячених управлінню фінансами, регулюванню ризиків, вільним ринкам та соціальній справедливості.
У 2008 році обидва науковці стали співавторами книги про вдосконалення рішень про здоров’я, багатство та щастя, яка в українському перекладі вийшла під назвою «Поштовх. Як допомогти людям зробити правильний вибір». Книга спирається на дослідження в галузі психології та поведінкової економіки, підтримує ідеї лібертаріанського патерналізму, який полягає в тому, що приватні та державні інститути мають можливість законно впливати на поведінку людей, не порушуючи свободу вибору. Сам термін, до речі, також створили автори «Поштовху».
У США книга отримала багато позитивних відгуків, а видання Financial Times та The Economist назвали її книгою року. Згодом вона набула неабиякої популярності в усьому світі, а кількість проданих примірників перетнула 750 000.
Видавництво: «Наш Формат»
Наклад: 3000 примірників.
Сюжет: Кожна людина щодня робить безліч виборів. Та чи завжди правильними є рішення, які нам доводиться ухвалювати? Психологи стверджують, що ні. Адже більшу частину виборів ми робимо підсвідомо, не замислюючись, спираючись на власні установки та минулий досвід, тобто на «автопілоті».
На думку авторів, у світі багато так званих архітекторів вибору. Саме вони за допомогою певних маркетингових та психологічних інструментів підштовхують людей рухатися в потрібному їм (архітекторам. – Mind) напрямку. Та, на жаль, цей напрямок не полегшує життя самій людині.
Річард Тейлер та Кас Санстейн ділять усіх нас за типом мислення на два типи: еконів та гуманів.
Екони (гомо економікуси) – трохи ідеалізована категорія людей, які під час вибору ретельно обмірковують усі варіанти та обирають найкращий із усіх.
Гумани (гомо сапієнси) – більш розповсюджена та наближена до реальності категорія, представники якої виступають у книзі антагоністами еконів та цілком передбачувано завжди помиляються.
Екони передусім реагують на стимули. Гумани теж на них реагують, але більш схильні опинятися під впливом поштовхів. І якщо навчитися правильно використовувати стимули та поштовхи, можна, як стверджують автори, суттєво покращити життя обом типам.
Тейлер та Санстейн дають у своїй праці рекомендації в галузі фінансів, охорони здоров’я, збереження довкілля, шлюбу. Вони вважають, що всі ці проблеми можна принаймні частково вирішувати шляхом вдосконалення архітектури вибору.
Як працює архітектура вибору, чудово продемонстровано на прикладі заощаджень. Автори вказують на те, що багато американців недостатньо заощаджують на пенсію. Однією із запропонованих ними змін є створення кращих типових планів для працівників компаній, які надаються їм автоматично. Ось як це працює. Під час працевлаштування працівник отримує вже заповнену форму на приєднання до пенсійного плану. У ній повідомляється, що працівник не вважається приєднаним, якщо тільки він заповнить форму на відмову. Звісно ж, відсоток приєднаних є високим.
Річард Тейлер розробив програму автоматичного збільшення внеску «Накопичуй більше завтра». Суть її полягає в тому, щоб заохотити учасників заздалегідь погодитися, щоб їхні внески на пенсійний рахунок збільшувалися поетапно, з кожним підвищенням зарплатні. З такою капіталізацією працівники ніколи не побачать, скільки реально їхніх грошей «з’їла» інфляція, і вони не вважатимуть за втрати внески на свої пенсійні рахунки. Ті ж правила психологічної поведінки людей спрацьовують і в іпотеках, кредитних картках та інших інвестиційних стратегіях.
Іпотеки та кредитні картки як у США, так і в Україні мають вельми складні механізми роботи. Люди, через свою низьку обізнаність, можуть стати легкою здобиччю для шахраїв. Автори радять бути дуже уважними та обережними під час вибору кредитної програми. А держава повинна створити свободу вибору на підставі покращених інструментів архітектури вибору.
Окремий розділ у книзі присвячений світовій фінансовій кризі 2008 року. Автори пропонують винести з тих подій наступні уроки:
Вам сподобається, якщо: ви віддаєте перевагу конкретним прикладам, що підтверджують запропоновані тези. Ця книга є просто скарбницею найрізноманітніших прикладів, що базуються на наукових дослідженнях.
Вам не сподобається, якщо: ви сприймаєте маркетингові стратегії в житті як маніпуляції та вважаєте, що людина має право на власний вибір, навіть якщо він виявиться хибним.
Головна причина прочитати: зрозуміти, що є законний спосіб вплинути на вибір людини без застосування наказів та маніпуляцій. Якщо у такий спосіб «підштовхнути» людину до розумних покупок, вдалих інвестицій та турботи про власну безпеку – це піде на користь як безпосередньо їй, так і суспільству загалом.
Книгу можна придбати на сайті видавництва.
Джерело матеріалі: MIND
Обувь от адидас — это выбор тех, кто ценит стиль, комфорт и универсальность. Модели из…
Український бізнесовий ландшафт охоплює великий спектр підприємств, які поділяються на малі, середні та великі залежно…
Не секрет, что ежегодно водители должны обновлять свою автостраховку и покупать новый полис, защищающий их…
Кредит готівкою — один з банківських продуктів, який має високий попит серед населення. Він передбачає…
Мир трейдинга часто представляется новичкам как захватывающее приключение с возможностью быстрого обогащения. Однако реальность может…
Відповідно до п. 6 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №…