Головна » Російська агресія » Право на захист: які повноваження надано поліціянтам на час дії воєнного стану
Російська агресія

Право на захист: які повноваження надано поліціянтам на час дії воєнного стану

Поділіться з друзями - підтримайте проект

Print Friendly, PDF & Email

Запровадження воєнного стану через напад росії на Україну змінило життя та діяльність усіх верств населення країни та інституцій. Нові повноваження отримали ЗСУ, а також правоохоронні органи України. Так, набули чинності зміни до Закону України «Про Національну поліцію», якими передбачено розширення повноважень поліціянтів на період введення в Україні воєнного стану та 60 днів після його припинення або скасування.

Які нові ключові права та обов’язки надано поліціянтам у воєнний час та що варто знати кожному про їх виконання, розповіла Mind партнерка, адвокатка GOLAW Анжеліка Моісєєва.

Отримання інформації від державних органів та державних підприємств за письмовим запитом у чітко визначені терміни

За письмовим запитом поліція безоплатно одержує від державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб державної форми власності інформацію, необхідну для виконання завдань та повноважень поліції, у тому числі й стосовно військовополонених.

Запит підлягає виконанню у триденний термін, а в разі неможливості – не пізніше десятиденного строку з дня отримання. У випадку виникнення причин, що перешкоджають виконати запит, поліції мають бути повідомленні ці причини.

На що мають право поліціянти в цивільному одязі? 

За загальним правилом, поліціянт, який виконує службові обов’язки в цивільному одязі, зобов’язаний завжди мати при собі спеціальний жетон. Поліціянту заборонено знімати з однострою спеціальний жетон чи приховувати його.

Утім під час дії воєнного стану поліціянту, який виконує службові обов’язки в цивільному одязі, дозволено діяти за відсутності жетона.

Йдеться про ситуації, коли його наявність перешкоджає проведенню оперативно-розшукових заходів, негласних слідчих (розшукових) дій, виконанню завдань в умовах режиму секретності або здійсненню заходів із забезпечення безпеки осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві, а також спеціальних заходів із забезпечення безпеки працівників суду і правоохоронних органів та їх близьких родичів, або під час здійснення повноважень поліції під час дії воєнного стану.

Крім того, скасовано вимогу, за якою поліціянти були зобов’язані під час виконання службових обов’язків із використанням засобів індивідуального захисту розміщувати на них ідентифікаційний номер або спеціальний жетон.

Як поліція застосовуватиме підручні засоби та заходи примусу?

У мирний час, у визначеному законом порядку та випадках, поліціянтам дозволено застосовувати такі заходи примусу, як фізичний вплив (сила), спеціальні засоби (кийки, кайданки, засоби сльозогінної та дратівної дії тощо), вогнепальна зброя. Поліціянтам заборонено застосовувати заходи примусу, не передбачені законом.

Під час дії воєнного стану, у разі необхідності відбиття нападу або при затриманні особи, яка вчинила правопорушення та/або чинить опір поліціянту, він має право використати як заходи примусу, так і підручні засоби.

Також поліціянтам надано право застосовувати заходи примусу до осіб, які беруть участь у збройній агресії проти України без урахування окремих обмежень та заборон, визначених законом. Зокрема, дозволяється застосування заходів примусу без попередження, нанесення ударів спеціальними засобами без обмежень щодо локації їх нанесення, а також застосування вогнепальної зброї.

Застосування технічних приладів поліціянтами

Поліції дозволено застосовувати у воєнний час наступні технічні прилади:

  • фото- та відеотехніку, у тому числі техніку, що працює в автоматичному режимі, технічні прилади та технічні засоби з виявлення та/або фіксації правопорушень;
  • технічні прилади та технічні засоби з виявлення радіаційних, хімічних, біологічних та ядерних загроз;
  • безпілотні літальні апарати та спеціальні технічні засоби протидії їх застосуванню;
  • спеціальні технічні засоби перевірки на наявність стану алкогольного сп’яніння;
  • спеціалізоване програмне забезпечення для здійснення аналітичної обробки фото- та відеоінформації, у тому числі для встановлення осіб та номерних знаків транспортних засобів.

Фото- та відеотехніка може закріплюватись на однострої, на безпілотних літальних апаратах, службових транспортних засобах, суднах чи інших плавучих засобах, а також розміщуватись по зовнішньому периметру доріг і будівель.

Поліції надане право використовувати інформацію, отриману за допомогою фото- та відеотехніки, що перебуває в чужому володінні.

Які правила конвоювання та утримання осіб в ізоляторах тимчасового тримання? 

На час дії воєнного стану поліціянти мають право здійснювати конвоювання осіб, затриманих за підозрою у вчиненні кримінального правопорушення, узятих під варту, обвинувачених або засуджених до позбавлення волі. У випадках, передбачених законом, поліція може утримувати таких осіб в ізоляторах тимчасового тримання.

Які повноваження розмінування та техніко-криміналістичне забезпечення огляду місця події?

Відтепер поліція здійснює техніко-криміналістичне забезпечення огляду місця події та спеціальні вибухотехнічні роботи.

Також, у межах компетенції, поліція проводить розмінування оперативного характеру в частині виявлення, знешкодження та знищення вибухонебезпечних предметів, щодо яких є підстави вважати, що вони є предметами, знаряддями чи засобами вчинення адміністративних або кримінальних правопорушень.

Які правила збирання біометричних даних? 

Поліції дозволено здійснювати збирання біометричних даних осіб, у тому числі шляхом дактилоскопіювання, у випадках, передбачених Кримінальним процесуальним кодексом України.

Що із співпрацею поліції з Інтерполом та Європолом? 

Поліція здійснює представництво та виконання зобов’язань України перед Інтерполом та Європолом, а також безпосередньо забезпечує співробітництво та обмін інформацією з такими органами.

Між тим поліція організовує взаємодію правоохоронних органів України з Інтерполом та Європолом, а також компетентними органами інших держав з питань, що належать до сфери діяльності таких органів.

Що змінено у атестації поліціянтів та службових розслідуваннях? 

Під час дії воєнного стану атестування поліціянтів не проводиться. Громадський контроль за діяльністю поліції також не здійснюється.

Водночас законодавцем було доповнено Дисциплінарний статут Національної поліції України, затверджений Законом України «Про Дисциплінарний статут Національної поліції України», новим розділом, яким регламентовано порядок здійснення службового розслідування в період дії воєнного часу.

Таким чином, навіть у період дії воєнного часу, у разі порушення поліціянтом службової дисципліни, за наказом керівника поліції може бути проведене службове розслідування щодо такої особи.

Підставою для призначення службового розслідування є звернення громадян, посадових осіб, інших поліціянтів, засобів масової інформації або безпосереднє виявлення посадовою особою поліції дисциплінарного проступку.

Строк службового розслідування становить 15 днів, але може бути продовжений до 30 днів.

На час розслідування поліціянта можуть відсторонити від посади.

У разі визнання поліціянта винним у вчиненні дисциплінарного проступку, до нього може бути застосоване одне з дисциплінарних стягнень:

  • зауваження,
  • догана,
  • сувора догана,
  • попередження про неповну службову відповідність,
  • пониження у спеціальному званні на один ступінь,
  • звільнення з посади,
  • звільнення зі служби в поліції.

Джерело: mind.ua


Поділіться з друзями - підтримайте проект