Анулювання реєстрації платником ПДВ може бути ініціативою:
Також сюди належить закінчення дії договору про спільну діяльність без створення юрособи. Порядок проведення анулювання реєстрації прописаний у ст. 184 ПКУ та у розділі V Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженому наказом Мінфіну від 14.11.2014 р. № 1130
У цілому процедура анулювання ПДВ-реєстрації за добровільним рішенням платника податку виглядає наступним чином:
Після анулювання реєстрації отримати відшкодування можна, але воно має бути заявлене в останній декларації, так як потім декларації уже подаватися не зможуть, а тому можливість бюджетного відшкодування ПДВ буде втрачена.
Декларація подається у звичайні строки – не пізніше 20-го числа місяця, який настає за звітним (роз’яснення ДПС 101.23 ЗІР).
Увага: З дати анулювання ПДВ-реєстрації особи суб’єкт господарювання позбавлений права формувати податковий кредит та складати податкові накладні, а також і розрахунки коригування (п. 184.5 ПКУ, п. 5.12 Положення № 1130)!
З огляду на описану вище процедуру, ще раз зверніть увагу, що треба встигнути до анулювання платником ПДВ:
Після зняття з реєстрації ви цього просто не зможете зробити. За це буде штраф за нереєстрацію податкової накладної (50% за п. 1201.2 ПКУ), так як навіть з простроченням формально уже зареєструвати податкову накладну буде неможливо.
Виняток – це анулювання реєстрації через реорганізацію (приєднання, злиття, перетворення, поділ, виділ);
Якщо все ж таки кошти з ПДВ-рахунку забрала держава, то тоді слід подати заяву на повернення з бюджету надміру сплачених податків або зарахування суми в рахунок інших податків.
Заява може бути: подана в електронній формі (ідентифікатор F1302001); у довільній формі у pdf форматі через меню “Листування з ДПС” у електронному кабінеті платника податку (роз’яснення ДПС ЗІР 129.04).
Увага: Компенсуюче податкове зобов’язання з ПДВ треба нарахувати на:
Необоротні активи можна вважати невикористаними у господарській діяльності саме у неамортизованій частині вартості. Якщо необоротний актив був повністю амортизований (залишкова вартість – 0 грн), то тоді ПДВ не нараховується.
Наприклад, такий ефект щодо МНМА дає метод нарахування амортизації 100%; суму ПДВ у дебіторській заборгованості по сплаченим авансам за товари, роботи, послуги, які на дату зняття з реєстрації ще не отримані.
Ще один суттєвий нюанс з приводу необоротних активів, у т.ч. основних засобів. Тут є невизначеність. Податківці наполягають на нарахуванні податкового зобов’язання з ПДВ не на залишкову вартість, а на звичайну ціну (лист ДФС від 25.10.2017 р. № 2370/6/99-99-15-03-02-15/ІПК, лист ДФС від 12.11.2015 р. № 24137/6/99-99-19-03-02-15).
Як визначати звичайну (ринкову) ціну при цьому не врегульовано. Зрозуміло, що бувший у вжитку основний засіб має мати вартість меншу, ніж новий. Такий ПДВ вважають іншим, ніж той який виникає при ліквідації основних засобів чи переведенні їх у негосподарську діяльність, коли можна застосувати залишкову вартість відповідно до пп. 198.5 ПКУ, 189.1 ПКУ .
Увага: При анулюванні реєстрації ПДВ є проблема визначення звичайної (ринкової) ціни основних засобів.
Заява про анулювання реєстрації платника ПДВ № 3-ПДВ подається засобами електронного зв’язку в електронній формі.
Суб’єкти господарювання, що переходять на єдиний податок без сплати ПДВ можуть форму № 3-ПДВ не подавати, якщо в заяві про перехід на єдиний податок проставили відповідну відмітку, що не будуть платниками ПДВ (п. 5.4 Положення № 1130).
При анулюванні ПДВ-реєстрації за рішенням органу ДПС або суду заяву за формою № 3-ПДВ також подавати не треба. Самостійне рішення орган ДПС про анулювання реєстрації приймає на основі затвердженого ліквідаційного балансу, передавального акту, розподільчого балансу, заяв про реєстрацію платником єдиного податку, даних державного реєстру про припинення діяльності, даними реєстру податкових декларацій, судового рішення, судового рішення про оголошення ФОП померлою чи безвісти відсутньою, інформації органів держреєстрації про смерть фізособи тощо (п. 5.5 Положення № 1130).
Деяку невизначеність в діючому законодавстві податківці усунули у своєму листі від 28.09.2015 р. № 20534/6/99-99-19-03-02-15, де посилаючись на п. 184.7 ПКУ податківці однозначно відповідають:
Увага: Якщо ДПС анулювала реєстрацію самостійно, то вона має повідомити про це протягом 3-х робочих днів після дня анулювання, причому письмово (п. 184.10 ПКУ)
Важливий наслідок: після дати анулювання платник податку уже не може виправити помилку, так як уже ж не можна ввести розрахунок коригування та подавати уточнюючі декларації (роз’яснення ДПС у 101.01.02 ЗІР). При цьому від штрафів ніхто платника податку не звільняє, тому треба бути прискіпливо уважним, щоб попрощатися з ПДВ безболісно.
Дану накладну обов’язково треба не тільки скласти, але й зареєструвати в ЄРПН. Останній день реєстрації – день анулювання ПДВ-реєстрації, а не звичайний 15-денний період чи 20-денний період з кінця місяця для зведених податкових накладних.
Отже, краще це зробити завчасно. Пізніше уже просто технічно не буде можливості це зробити, так як неплатник не має можливості реєструвати накладні у ЄРПН.
У бухгалтерському обліку суму податкового зобов’язання з умовного продажу рекомендуємо нарахувати у складі інших операційних витрат бухгалтерським проведенням Дт 949 Кт 641. Це найбільш простий і зрозумілий варіант. Включати ПДВ до первісної вартості ТМЦ, необоротних активів тощо не радимо, так як первісна вартість таких активів утворюється при їх придбанні (диві. НП(С)БО 7 “Основні засоби”, НП(С)БО 9 “Запаси”), а потім вона не змінюється окрім випадків переоцінки, поліпшення, зменшення корисності. Кращого варіанту просто немає.
Крайніми датами останнього звітного податкового періоду для платника податку є (п. 184.6 ПКУ):
Наприклад, якщо анулювання ПДВ-реєстрації відбулося 12.01.2021 р., то останнім звітним періодом буде 01.01.2021-12.01.2021 р. Спеціальних строків така кінцева декларація не має, тому має бути подана у звичайному порядку протягом 20 кал. днів для місячного звітного періоду або 40 кал. днів для квартального звітного періоду, який був у суб’єкта господарювання. Суми компенсуючого податкового зобов’язання з ПДВ (умовного продажу) відображаються в ряд. 1.1 декларації з розшифровкою в розділі І додатка Д5. Окремо треба виділити ПДВ по необоротним активам у рядку “Постачання необоротних активів” додатка Д5. Якщо виникають зобов’язання до сплати, то їх треба сплатити в 10-денний період за граничним строком подачі.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу “Головбух”
Український бізнесовий ландшафт охоплює великий спектр підприємств, які поділяються на малі, середні та великі залежно…
Не секрет, что ежегодно водители должны обновлять свою автостраховку и покупать новый полис, защищающий их…
Кредит готівкою — один з банківських продуктів, який має високий попит серед населення. Він передбачає…
Мир трейдинга часто представляется новичкам как захватывающее приключение с возможностью быстрого обогащения. Однако реальность может…
Відповідно до п. 6 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №…
Одеська ДПС надала відповіді на запитання щодо формування стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA). 1. Яким чином визначати…