Поки Макс Нефьодов відпрацьовує підходи до формування нової митниці, в податковій службі з ними вже визначилися і набирають людей, формуючи паралельно нову фіскальну політику. У тому, що обіцяють бізнесу і чого від служби чекають підприємці
Економічними злочинами займеться окреме відомство
Презентуючи структуру податкової служби, глава цього відомства Сергій Верланов підкреслив, що стара система, яка використовувалася як орган і караючий, і роздає преференції, повинна відійти в минуле. “Змінити ставлення податкової служби до підприємців є моїм основним завданням”, – заявив він.
Він також, як і колишні керівники УКРІНФОРМ, наполягає, що упор буде зроблений на надання сервісних функцій і бізнес не будуть “кошмарити” необгрунтованими перевірками. Але запевняє, що підходи, які змінилися, дозволять цього досягти реально.
За словами Верланова, всього в ГФС працює понад 40 тисяч осіб, з яких в штат нової податкової може перейти близько 30 тисяч. Решта підуть в нову митну службу. На сьогоднішній день переведено понад 400 осіб, поки почали з посад в центральному апараті. Також зареєстровані як юридичні особи обласні управління, Офіс великих платників податків і Інформаційно-довідковий департамент. Поки керувати цими структурами будуть люди, котрі обіймали раніше посади заступників начальників аналогічних підрозділів в ГФС. У статусі виконуючих обов’язки. Але вже найближчим часом на ці посади буде оголошений конкурс
“Ключові критерії відбору керівних кадрів досить чіткі і зрозумілі: бездоганна репутація, компетентність і професіоналізм, непричетність до корупції і відсутність кримінальних проваджень, – прокоментував Сергій Верланов. – Саме тому ми подали запити в правоохоронні органи про наявність розслідування або будь-якого кримінального провадження щодо кандидатур на керівні посади територіальних органів ДПС “.
До формування кадрової політики у відомстві обіцяють поставитися виважено. З одного боку – планують набирати молодих і перспективних фахівців, яких будуть навчати. З іншого – професійні кадри, до яких немає питань в частині їх доброчесності, теж стануть частиною команди. А щоб людей мотивувати, їм обіцяють переглянути зарплати до рівня тих, які отримують співробітники НАБУ і ДБР.
При цьому він уточнив, що в структурі нової податкової служби більше не буде управління внутрішньої безпеки, оскільки це атавізм, а в країні і так достатньо антикорупційних органів.
За словами Верланова, структура центрального апарату Податкової служби вже розроблена відповідно до рекомендацій міжнародних партнерів і побудована на функціонально-орієнтованому підході. Це дозволить посилити аналітичну складову служби, поліпшити сервіс для платників податків, забезпечити модернізацію ІТ-сервісів і платформ. Структура ДПС складається з 19 функціональних структурних підрозділів.
Він також заявив, що орган буде демілітаризований, нагадавши, що одним з обіцянок команди президента було створення нової служби, яка б займалася розслідуванням економічних злочинів. Якою вона буде, поки не ясно, відповідний законопроект ще має бути напрацювати. Причому найближчим часом. За його словами, законопроект внесуть як першочерговий. І планують це зробити ще до початку роботи оновленого парламенту.
Таке рішення було прийнято на зустрічі глави податкової з секретарем РНБО Олександром Данилюком, заступником голови Офісу президента Русланом Рябошапкою і главою митниці Максима Нефьодова.
До слова сказати, пан Данилюк, який встиг побувати на посаді міністра фінансів в уряді Гройсмана, вже намагався створити таку службу. І навіть презентував концепцію. Але далі справа так і не пішла.
А враховуючи, що останній рік вся країна спостерігає за становленням Госбюро розслідувань, яке постійно супроводжується скандалами, авторам нового документа варто звернути увагу на те, що відбувається, щоб нічого подібного не повторилося і зі службою, яка займеться боротьбою з економічною злочинністю.
У людей, які зараз проводять цю реформу, є безліч можливостей дійсно домогтися того, що вони декларують, вважає глава Асоціації платників податків України Григол Катамадзе, коментуючи реформу Державної фіскальної служби. “Ситуація в країні змінилася. Новий президент. Оновлений на 75% парламент. Багато з обраних депутатів не знають навіть дорогу до фіскальної службі, і це дуже добре”, – пояснює він.
Катамадзе підкреслив, що сервісна служба, про яку багато років говорять, а зараз вкотре намагаються створити, – це означає, що чесний платник податків повинен забути адресу податкової служби. Як і податкова повинна перестати ходити до підприємців. Він привів у приклад європейські країни, де фіскали вже давно спілкуються з платниками податків за допомогою електронних сервісів, і зазначив, що потрібно розвивати цей напрямок.
“Деякі сервіси в принципі вже надаються, але вони не тієї якості, яке вимагає сьогодні суспільство, – говорить Григол Катамадзе. – Ми ж в 21 столітті живемо. Коли ми спілкуємося, наприклад, з представниками естонського бізнесу, вони розповідають, що навіть не знають , де знаходиться податкова служба, тому що все можна вирішити за допомогою дійсно сучасних електронних сервісів. Те ж саме в Чехії, де керівники великих компаній говорять нам приблизно наступне: вже років 10 працюємо, і ніхто до нас не приходив.
Чому наші фіскали так не можуть? Вони бачать, де є ризикові операції, нехай на них реагують. А якщо не бачать цих ризиків, якщо люди нормально працюють, навіщо до них приходити? “
У той же час він підкреслив, що не все залежить від податкової служби. Один з важливих елементів реформи – прийняття нового Податкового кодексу. 19 липня бізнес підписав з партією “Слуга народу” меморандум про те, що прийняття цього документа буде одним із пріоритетів. “Якщо ми хочемо дійсно, щоб в цій системі не було корупції, ми повинні прийняти відповідний закон, – продовжує Катамадзе. – Крім того, ми чекаємо від парламенту ще одного, не менш важливого кроку – заміни податку на прибуток податком на виведений капітал для всіх компаній “.
Чому наші фіскали так не можуть? Вони бачать, де є ризикові операції, нехай на них реагують. А якщо не бачать цих ризиків, якщо люди нормально працюють, навіщо до них приходити? “
У той же час він підкреслив, що не все залежить від податкової служби. Один з важливих елементів реформи – прийняття нового Податкового кодексу. 19 липня бізнес підписав з партією “Слуга народу” меморандум про те, що прийняття цього документа буде одним із пріоритетів. “Якщо ми хочемо дійсно, щоб в цій системі не було корупції, ми повинні прийняти відповідний закон, – продовжує Катамадзе. – Крім того, ми чекаємо від парламенту ще одного, не менш важливого кроку – заміни податку на прибуток податком на виведений капітал для всіх компаній “.
Після присвоєння такого статусу все його операції вважаються ризиковими, система їх блокує. Але, що найважливіше, автоматично співпрацю з таким підприємством загрожує “ризиковістю” і його покупцям. Ми неодноразово були свідками, що “ризиковість” компаній передавалася в міру співпраці компаній, реальних компаній! І хоча Податковий кодекс містить пряму норму про те, що після реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (після 1 липня 2017 року – дати введення СМКОР) такий податковий кредит не потребує будь-якого додаткового підтвердження (так званий “податковий імунітет”, широко розпіарений при введенні системи), на практиці повсюдно зустрічаються факти як зняття такого податкового кредиту, так і присвоєння реальних компаній статусу ризиковості “.
Чи не менше, за словами Оксани Згурьевой, бізнес очікує і прозорості. Вона пояснює, що алгоритми роботи законів, підзаконних актів та внутрішніх інструкцій не завжди зрозумілі податківцям, які їх в різних регіонах застосовують по-різному. Тому, щоб реформа виявилася успішною, бізнес повинен отримати уніфіковані для всіх правила роботи і взаємодії: зрозумілий пакет документів, алгоритм послідовності дій, консультаційні лінії і семінари.
“Ми всі заручники кострубато написаних правил, пора це визнати. Звідси і порушення на рівному місці, і форми документів, в яких більше незрозумілого, ніж зрозумілого, – продовжує підприємець. – Роз’яснювальна робота – одна з основних завдань нової податкової служби. Причому не на рівні “поговорили”, а офіційно прописувати алгоритми взаємодії органу контролю та бізнесу. Третє, і не менш важливий напрямок – обопільна відповідальність. Якщо з платниками все зрозуміло, то порушення роботи представниками податкової служби, яке напр ямую впливає на платників, приносячи їм прямі та непрямі збитки, ніяк і ніде не прописано. Це і робота електронного кабінету, і технічні проблеми на серверах під час прийому звітності, це і неправомірне включення підприємств в “ризикові”, це і невиконання рішень судів, коли підприємства з останніх сил вибираються з кабали ризиковості і відстоюють право на реєстрацію податкових накладних. Це і свідоме затягування судових процесів (численні факти подачі апеляцій без сплати судових зборів з метою затягнути процес). Всі ці дії безпосередньо шкодять бізнесу, розвитку економіки, конкуренції, в кінці кінців, кожному з нас. І поки ніхто за це не відповідає. І якщо реформування – це не порожній звук і не зміна табличок і “головних осіб”, то бізнес від цього процесу чекає саме таких змін “.
Ряд законодавчих змін бізнесу обіцяють вже в цьому році. Так що осінь, судячи з усього, буде спекотною.