Головна » Бухгалтеру » Консультації » РРО 2020. Міфи та реальність
Консультації

РРО 2020. Міфи та реальність

Поділіться з друзями - підтримайте проект

Print Friendly, PDF & Email

Детінізація та боротьба з контрабандою РРО, підвищення контролю за сферою розрахунків – такою податківці називають мету нововведень з касовими апаратами. Підприємці ж сприймають це як тиск на бізнес. Спробуємо розібратися, що насправді змінять нові закони і до чого вони призведуть. Спершу спростуємо міфи, якими встигли обрости закони.

РРО 2020 для ФОП: спростуємо декілька міфів

Міф 1. Усім підприємцям доведеться купувати касові апарати

Це не зовсім так. По-перше, не всім (1 група єдиного податку залишається без РРО). По-друге, для 2-4 групи єдиного податку, пропонують два альтернативні варіанти:

  • касовий апарат – у законі це “класичний РРО”, тобто звичайний касовий апарат у вигляді коробки, яка друкує фіскальні чеки;
  • програмний РРО (пРРО) – це програмний продукт, що підприємець повинен установити на певний пристрій (смартфон, планшет, ноутбук, комп’ютер) і який буде створювати електронні фіскальні чеки. Друкувати щось за такої системи не обов’язково. Такі РРО стануть доступними з 1 квітня 2020 року.
 

Саме на другому варіанті наголошує податкова. Його зараз активно розробляють, впроваджують та обіцяють провести консультації і роз’яснення для підприємців по застосуванню цих програмних продуктів. Застосовувати програмні РРО отримують право також і фізособи-підприємці загальної системи оподаткування.

Увага: Єдиноподатникам 2-3 групи податкова радить застосовувати програмний РРО як основний.

Міф 2. Касовий апарат треба буде навіть на базарі

Ні, це не зовсім так. По-перше, від звичайних фізосіб, які продають на базарах городину або вживані речі РРО і надалі не вимагатимуть (ні програмних, ні звичайних). Для 1 групи єдиноподатників також (це та група, в якій прописана торгівля на ринках і обсяг доходу в межах 300 тис. грн/рік, а за уже прийнятим законопроектом № 1210 – 1 млн грн). Щоправда, тут є один нюанс – на ринках знаходиться чимала кількість підприємців 2 групи. Їм і доведеться обзаводитися РРО – звичайним чи програмним.

Міф 3. Заборонять продавати товари через Інтернет-магазини та накладений платіж

Прямих заборон немає. На продаж через Інтернет-магазин, як і раніше, треба фіскальний чек. Однак з 01.10.2020 це треба виконувати ще й підприємцям 2-3 групи. Щодо накладеного платежу (це оплата на пошті після огляду товару, який надійшов), то прийнятими законами він напряму не заборонений. Проблема в іншому — при такому продажу Інтернет-магазин не може заздалегідь видати фіскальний чек, адже товар попередньо не оплачували. Інтернет-магазинам слід шукати вирішення даної проблеми, наприклад, це може бути:

  • створення власних точок видачі;
  • відпуск товару лише за попередньої оплати;
  • оплата товару безготівково (з рахунку на рахунок) або шляхом внесення готівки через касу банку;
  • можливо, певні посередницькі угоди з поштовими операторами.

Увага: Звичайній фізособі (не підприємцю), яка продає на базарі городину касовий апарат буде і надалі не потрібен

Більш детальні роз’яснення щодо прийнятих законів дивіться у відео з брифінгу від голови ДПС.

 

РРО: зміни 2020

Тепер детальніше про зміни РРО 2020, зокрема і через Закон від 20.09.2019 р. № 129.

1. Розширення кола РРО-обов’язкових операцій.

Впровадження нових РРО та розширення кола РРО-зобов’язаних відбуватиметься в 3 етапи:

Розширення кола РРО-обов’язкових операцій

Поетапне розширення сфери застосування РРО

01.01.2020-18.04.2020

19.04.2020-30.09.2020

01.10.2020-31.12.2020

з 01.01.2021 р.

Обов’язкове застосування РРО щодо реалізації наступних товарів (навіть підприємцями 2-4 групи):

  • технічно складних (це товари, які на гарантії);
  • лікарських засобів, медвиробів.

Додається ще один обов’язковий випадок застосування РРО

(навіть підприємцями 2-4 групи):

  • платні послуги у сфері охорони здоров’я
  • (у ПКУ з’являється п. 53 підрозд. 10 Перехідних положень).

Додають цілу низку операцій. Це реалізація:

  • товарів (надання послуг) через мережу Інтернет*;
  • ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, каміння, органогенного та напівдорогоцінного каміння;
  • діяльність ресторанів, кафе, ресторанів швидко обслуговування, крім продажу у загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах (інші винятки – п. 11 ст. 9 Закону про РРО);
  • послуг туристичних агентств, туроператорів;
  • послуг готелів, гостелів та інших місць тимчасового розміщення;
  • текстилю (окрім на ринках);
  • автодеталей та іншого приладдя для автомобілів (має бути кабмінівський перелік);
  • продаж вживаних товарів у магазинах, наприклад у комісійних магазинах, секонд-хендах, ломбардах тощо.

РРО (звичайний або програмний). застосовують усі підприємці 2-4 груп.

*зверніть увагу, що ДПС виступає ЗА використання РРО у ситуаціях платежів банківськими картками, а також через системи Приват24, LiqPay, Portmone, Монобанк та інші (індивідуальна податкова консультація ДПС від 31.01.2020 р. № 398/6/99-00-05-04-01-06/ІПК).

2. Послуги з охорони здоров’я – треба РРО

З 19 квітня 2020 року (таблиця вище) послуги з охорони здоров’я потрапляють під обов’язкове застосування РРО, у т.ч. й підприємцями. Однак, що таке “послуга з охорони здоров’я” роз’яснення з боку ДПС поки що немає. Очевидно, що це не тільки Перелік платних послуг за постановою Кабміну від 17.09.1996 р. № 1138 і, мабуть. Скоріше за все, це розділ 86 КВЕД, який потребує наявності медичної ліцензії. Питання може постати, наприклад, щодо послуг масажу, які можуть бути за 96.04 КВЕД (“Діяльність із забезпечення фізичного комфорту”) і за 86.90 КВЕД (“Інша діяльність у сфері охорони здоров’я”). Ймовірно, у першому випадку РРО не потрібен, а другому випадку – так. Якщо надаєте послуги, які можна розглядати як послуги з охорони здоров’я та є сумнів, то варто звернутися за індивідуальною податковою консультацією до ДПС.

3. Запуск програмних РРО

Податківці обіцяють офіційно запустити програмні РРО, а також забезпечити роботу нової системи з 01 квітня 2020.

Суб’єкти господарювання зможуть використовувати на свій вибір – або звичайний РРО, або програмний РРО. Але щось одне. Закон не передбачає, наприклад можливості за програмного РРО ще як альтернативу тримати звичайний. Крім того, за п. 10 розділу ІІ Прикінцевих положень Закону про РРО, якщо суб’єкт господарювання вирішує застосовувати програмний РРО та має РРО, строк служби якого не закінчився, то він повинен скасувати реєстрацію такого РРО (ця норма набуває чинності з 19 квітня 2020 року). Хоча, можливо ДПС виступить з додатковим роз’ясненням даної ситуації.

Про подробиці роботи електронної системи “пРРОсто” – нижче.

4. Збільшення штрафів за РРО

Штрафи по РРО 2020 збільшуватимуть в 3 етапи:

Штрафи за РРО

 

ШТРАФИ НА ВІДСУТНІСТЬ РРО*

До 18.04.2020 р. включно

З 19.04.2020 р. по 30.09.2020 р.

З 01.10.2020 р.

1 грн – перше порушення;

100% вартості проданих товарів – кожне наступне

10% вартості проданих товарів – перше порушення;

50% вартості проданих товарів – кожне наступне.

100% вартості проданих товарів – перше порушення;

150% вартості проданих товарів – кожне наступне

*проведення через касовий апарат неповної вартості проданих товарів (послуг), операції без включення фіскального режиму, нероздрукування (невидача) фіскального чека покупцю, невідповідність суми готівки у місці розрахунків денному звіту понад 10%.

5. Запуск системи компенсації для пильних покупців

З 01.10.2020 покупець зможе отримати на рахунок відшкодовування 100% вартості купленого товару (роботи, послуги), якщо він виявить, що йому не дали фіскальний чек або він виписаний з порушенням (взагалі фіктивний). При цьому сума покупки, яка дає право покупцю подавати скаргу – 850 грн і більше. На думку податківців таке обмеження позбавить ДПС від розгляду помилок по дрібним магазинним продажам, наприклад, у продуктових магазинах.

Для отримання кешбеку треба буде:

  • написати скаргу через електронний кабінет ДПС та прикріпити до повідомлення підтвердні документи (якщо вони є);
  • дочекатися перевірки податковою продавця;
  • якщо порушення встановлено, то дочекатися до сплати продавцем штрафу.

Таким чином, отримати компенсацію лише на основі скарги неможливо. ДПС обов’язково перевірятиме достовірність документів.

Увага: Купуй на суму більше 850 грн, виявляй обман, подай скаргу до податкової – отримай гроші за сплачений товар

Як працює програмний РРО

Система “пРРОсто” (раніше ДПС її називала E-receipt) уже відпрацьована на декількох суб’єктах господарювання. Також зараз кожен може приєднатися до її тестування .

Коротко суть системи “пРРОсто” полягає у наступному:

  • підприємець скачує з сайту ДПС необхідне програмне забезпечення та встановлює його на свій смартфон або планшет, ноутбук, комп’ютер (на Windows, Android або IOS). Тобто той пристрій, який буде використовувати, коли надсилатиме електронні чеки та для зв’язку з сервером ДПС. Зрозуміло, що має бути постійне його підключення до мережі Інтернет;
  • підприємець реєструє (онлайн) пристрій за допомогою програмного забезпечення у ДПС. Реєстрації зокрема підлягає і місце застосування даного пристрою. При цьому відвідувати ДПС і писати якісь заяви, як це відбувається за звичайних касових апаратів, – не потрібно. Реєструвати книгу обліку розрахункових квитанцій (КОРО) також не треба, так як програмний РРО не передбачає можливості використання розрахункових квитанцій взагалі;
  • необхідно провести попереднє програмування пристрою і внести до його бази номенклатуру товарів, робіт, послуг, які реалізуються;
  • коли відбувається операція пристрій формує електронний чек, який можна продемонструвати покупцю на дисплеї у вигляді QR-коду, відправити йому у вигляді SMS-повідомлення на телефон (смартфон), на електронну пошту, передати на смартфон за допомогою технології NFC (дана технологія ще використовується при розрахунках смартфоном зі зчитаною банківською карткою в магазинах). Покупець може скористатися своїм смартфоном для зчитування QR-коду і завантажити на свій пристрій чек в електронному форматі та перевірити його в базі;
  • інформацію про операцію пристрій з програмним РРО відправляє на сервер ДПС, де і відбувається процес фіскалізації. Зрозуміло, що якщо немає інформації на сервері, то й операцію вважають проведеною без РРО. Обмін даними має бути в автоматичному режимі й ДПС виключає можливість втручання у даний процес й вилучення електронних чеків з бази;
  • Z-звіт (обов’язковий зведений звіт роботи РРО за добу) створюється в автоматичному режимі і відправляється до ДПС, що унеможливлює штрафні санкції, як зі звичайним касовим апаратом.

Якщо раптом Інтернет-зв’язок обірветься, то програмний РРО дозволить проводити операції 36 годин без зв’язку з сервером ДПС (так званий “офлайн-режим” роботи), але не більше 168 годин на календарний місяць. Також для такої роботи пРРО має завантажити попередньо резерв фіскальних номерів (початково завантажується 2000). Якщо вони вичерпуються, то далі працювати в “офлайн-режимі” не можна. У такому разі треба відмовитися від проведення розрахункових операцій і чекати, поки відновиться зв’язок.

Програмне забезпечення для РРО від ДПС безкоштовне. Сторонні ж фахівці теж можуть створювати такі програми. Зрозуміло, що вони будуть зі зручнішим інтерфейсом, інтегровані з іншими програмами для ведення складського і бухгалтерського обліку. Не дивина, що такі програми будуть платні.

Купувати принтер – не обов’язково. Усі чеки можна відправляти на емейл, або смс-повідомленнями покупцям. Однак, у ситуації коли покупець взагалі не користується сучасними телефонами, смартфонами, не має емейлу, то залишається тільки єдине – або придбавати принтер, або відмовляти таким покупцям у продажу товару. Чи просити їх внести гроші через банк на рахунок.

Якщо пРРО вийде з ладу, то треба чекати усунення несправності, звернутися до розробників програмного забезпечення. Проводити операції буде у такому випадку неможна.

РРО 2020: ФОП

Попри всю сучасність ідеї з цифровими РРО вона викликає супротив у підприємців. Окрім перерахованих вище міфів є й досить суттєві причини:

  • додаткові витрати для бізнесу. Класичний (апаратний) РРО (придбання, початкове обслуговування, програмування) ≈ 17-20 тис. грн. Програмний РРО – безкоштовні лише базові програми від ДПС та доступ до сервера. Проте його використання теж обійдеться недешево (приблизно від 7 тис. грн);
  • побоювання умисного втручання в сервер фіскалізації чеків з боку ДПС (зникли чеки – плати штраф);
  • при масовому обслуговуванні клієнтів, наприклад при продажу кави “на виніс”, коли є черга і видача чеків, хай і електронних – це додатковий час. Уявіть черги, які можуть виникати через те, що пристрій “завис”, немає зв’язку з Інтернет, розрядилися батарея тощо.
 

Чому програмний РРО насправді не безкоштовний?

Пояснимо:

  • для зручного користування системою, скоріше за все, доведеться закупити програмне забезпечення сторонніх розробників;
  • треба пристрій-носій, а то й декілька. Той же смартфон/планшет. І скоріше за все для підприємницької діяльності підприємець захоче застосовувати окремий, а не власний. Торгових точок може бути декілька. Найняті продавці теж вряд чи погодяться використовувати особисті гаджети;
  • кожний пристрій треба забезпечити зв’язком з Інтернет. Якщо мережі Wi-Fi немає, то це ще додаткові витрати;
  • усі пристрої треба забезпечити живленням, адже заряду батареї буде не вистачати. Це особливо проблематично на ринках, де часто торгують також і єдиноподатники 2 групи. Та й у приміщеннях не завжди є доступ до розетки. Через це доведеться ще й мати на всяк випадок зовнішні батареї до смартфонів/планшетів;
  • можливо, знадобиться консультація програмістів. Теж платні;
  • можуть з’явитися покупці, які зажадають друкованих чеків або зі старими телефонами, які не можуть зчитати QR-код. Купувати принтер – теж витрати. На ринку його під’єднати може бути неможливим. Звичайно, їм можна відмовити, але все ж таки це можуть бути додаткові проблеми для підприємця.

За таких обставин, підприємець взагалі може вирішити, що краще мати справу зі звичайним касовим апаратом.


Поділіться з друзями - підтримайте проект
Мітки

Наша розсилка