Детінізація та боротьба з контрабандою РРО, підвищення контролю за сферою розрахунків – такою податківці називають мету нововведень з касовими апаратами. Підприємці ж сприймають це як тиск на бізнес. Спробуємо розібратися, що насправді змінять нові закони і до чого вони призведуть. Спершу спростуємо міфи, якими встигли обрости закони.
Це не зовсім так. По-перше, не всім (1 група єдиного податку залишається без РРО). По-друге, для 2-4 групи єдиного податку, пропонують два альтернативні варіанти:
Саме на другому варіанті наголошує податкова. Його зараз активно розробляють, впроваджують та обіцяють провести консультації і роз’яснення для підприємців по застосуванню цих програмних продуктів. Застосовувати програмні РРО отримують право також і фізособи-підприємці загальної системи оподаткування.
Увага: Єдиноподатникам 2-3 групи податкова радить застосовувати програмний РРО як основний.
Ні, це не зовсім так. По-перше, від звичайних фізосіб, які продають на базарах городину або вживані речі РРО і надалі не вимагатимуть (ні програмних, ні звичайних). Для 1 групи єдиноподатників також (це та група, в якій прописана торгівля на ринках і обсяг доходу в межах 300 тис. грн/рік, а за уже прийнятим законопроектом № 1210 – 1 млн грн). Щоправда, тут є один нюанс – на ринках знаходиться чимала кількість підприємців 2 групи. Їм і доведеться обзаводитися РРО – звичайним чи програмним.
Прямих заборон немає. На продаж через Інтернет-магазин, як і раніше, треба фіскальний чек. Однак з 01.10.2020 це треба виконувати ще й підприємцям 2-3 групи. Щодо накладеного платежу (це оплата на пошті після огляду товару, який надійшов), то прийнятими законами він напряму не заборонений. Проблема в іншому — при такому продажу Інтернет-магазин не може заздалегідь видати фіскальний чек, адже товар попередньо не оплачували. Інтернет-магазинам слід шукати вирішення даної проблеми, наприклад, це може бути:
Увага: Звичайній фізособі (не підприємцю), яка продає на базарі городину касовий апарат буде і надалі не потрібен
Більш детальні роз’яснення щодо прийнятих законів дивіться у відео з брифінгу від голови ДПС.
Тепер детальніше про зміни РРО 2020, зокрема і через Закон від 20.09.2019 р. № 129.
Впровадження нових РРО та розширення кола РРО-зобов’язаних відбуватиметься в 3 етапи:
Поетапне розширення сфери застосування РРО |
||||
01.01.2020-18.04.2020 |
19.04.2020-30.09.2020 |
01.10.2020-31.12.2020 |
з 01.01.2021 р. |
|
Обов’язкове застосування РРО щодо реалізації наступних товарів (навіть підприємцями 2-4 групи):
|
Додається ще один обов’язковий випадок застосування РРО (навіть підприємцями 2-4 групи):
|
Додають цілу низку операцій. Це реалізація:
|
РРО (звичайний або програмний). застосовують усі підприємці 2-4 груп. |
|
*зверніть увагу, що ДПС виступає ЗА використання РРО у ситуаціях платежів банківськими картками, а також через системи Приват24, LiqPay, Portmone, Монобанк та інші (індивідуальна податкова консультація ДПС від 31.01.2020 р. № 398/6/99-00-05-04-01-06/ІПК). |
З 19 квітня 2020 року (таблиця вище) послуги з охорони здоров’я потрапляють під обов’язкове застосування РРО, у т.ч. й підприємцями. Однак, що таке “послуга з охорони здоров’я” роз’яснення з боку ДПС поки що немає. Очевидно, що це не тільки Перелік платних послуг за постановою Кабміну від 17.09.1996 р. № 1138 і, мабуть. Скоріше за все, це розділ 86 КВЕД, який потребує наявності медичної ліцензії. Питання може постати, наприклад, щодо послуг масажу, які можуть бути за 96.04 КВЕД (“Діяльність із забезпечення фізичного комфорту”) і за 86.90 КВЕД (“Інша діяльність у сфері охорони здоров’я”). Ймовірно, у першому випадку РРО не потрібен, а другому випадку – так. Якщо надаєте послуги, які можна розглядати як послуги з охорони здоров’я та є сумнів, то варто звернутися за індивідуальною податковою консультацією до ДПС.
Податківці обіцяють офіційно запустити програмні РРО, а також забезпечити роботу нової системи з 01 квітня 2020.
Суб’єкти господарювання зможуть використовувати на свій вибір – або звичайний РРО, або програмний РРО. Але щось одне. Закон не передбачає, наприклад можливості за програмного РРО ще як альтернативу тримати звичайний. Крім того, за п. 10 розділу ІІ Прикінцевих положень Закону про РРО, якщо суб’єкт господарювання вирішує застосовувати програмний РРО та має РРО, строк служби якого не закінчився, то він повинен скасувати реєстрацію такого РРО (ця норма набуває чинності з 19 квітня 2020 року). Хоча, можливо ДПС виступить з додатковим роз’ясненням даної ситуації.
Про подробиці роботи електронної системи “пРРОсто” – нижче.
Штрафи по РРО 2020 збільшуватимуть в 3 етапи:
ШТРАФИ НА ВІДСУТНІСТЬ РРО* |
||
До 18.04.2020 р. включно |
З 19.04.2020 р. по 30.09.2020 р. |
З 01.10.2020 р. |
1 грн – перше порушення; 100% вартості проданих товарів – кожне наступне |
10% вартості проданих товарів – перше порушення; 50% вартості проданих товарів – кожне наступне. |
100% вартості проданих товарів – перше порушення; 150% вартості проданих товарів – кожне наступне |
*проведення через касовий апарат неповної вартості проданих товарів (послуг), операції без включення фіскального режиму, нероздрукування (невидача) фіскального чека покупцю, невідповідність суми готівки у місці розрахунків денному звіту понад 10%. |
З 01.10.2020 покупець зможе отримати на рахунок відшкодовування 100% вартості купленого товару (роботи, послуги), якщо він виявить, що йому не дали фіскальний чек або він виписаний з порушенням (взагалі фіктивний). При цьому сума покупки, яка дає право покупцю подавати скаргу – 850 грн і більше. На думку податківців таке обмеження позбавить ДПС від розгляду помилок по дрібним магазинним продажам, наприклад, у продуктових магазинах.
Для отримання кешбеку треба буде:
Таким чином, отримати компенсацію лише на основі скарги неможливо. ДПС обов’язково перевірятиме достовірність документів.
Увага: Купуй на суму більше 850 грн, виявляй обман, подай скаргу до податкової – отримай гроші за сплачений товар
Система “пРРОсто” (раніше ДПС її називала E-receipt) уже відпрацьована на декількох суб’єктах господарювання. Також зараз кожен може приєднатися до її тестування .
Коротко суть системи “пРРОсто” полягає у наступному:
Якщо раптом Інтернет-зв’язок обірветься, то програмний РРО дозволить проводити операції 36 годин без зв’язку з сервером ДПС (так званий “офлайн-режим” роботи), але не більше 168 годин на календарний місяць. Також для такої роботи пРРО має завантажити попередньо резерв фіскальних номерів (початково завантажується 2000). Якщо вони вичерпуються, то далі працювати в “офлайн-режимі” не можна. У такому разі треба відмовитися від проведення розрахункових операцій і чекати, поки відновиться зв’язок.
Програмне забезпечення для РРО від ДПС безкоштовне. Сторонні ж фахівці теж можуть створювати такі програми. Зрозуміло, що вони будуть зі зручнішим інтерфейсом, інтегровані з іншими програмами для ведення складського і бухгалтерського обліку. Не дивина, що такі програми будуть платні.
Купувати принтер – не обов’язково. Усі чеки можна відправляти на емейл, або смс-повідомленнями покупцям. Однак, у ситуації коли покупець взагалі не користується сучасними телефонами, смартфонами, не має емейлу, то залишається тільки єдине – або придбавати принтер, або відмовляти таким покупцям у продажу товару. Чи просити їх внести гроші через банк на рахунок.
Якщо пРРО вийде з ладу, то треба чекати усунення несправності, звернутися до розробників програмного забезпечення. Проводити операції буде у такому випадку неможна.
Попри всю сучасність ідеї з цифровими РРО вона викликає супротив у підприємців. Окрім перерахованих вище міфів є й досить суттєві причини:
Пояснимо:
За таких обставин, підприємець взагалі може вирішити, що краще мати справу зі звичайним касовим апаратом.
Не секрет, что ежегодно водители должны обновлять свою автостраховку и покупать новый полис, защищающий их…
Кредит готівкою — один з банківських продуктів, який має високий попит серед населення. Він передбачає…
Мир трейдинга часто представляется новичкам как захватывающее приключение с возможностью быстрого обогащения. Однако реальность может…
Відповідно до п. 6 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №…
Одеська ДПС надала відповіді на запитання щодо формування стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA). 1. Яким чином визначати…
У разі здійснення операцій з постачання товарів у рахунок оплати праці працівників у рядку «Індивідуальний…