– В кінці минулого року був прийнятий Закон №1797 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні». Норми документа чітко розмежували функції районних і обласних податкових інспекцій.
З початку цього року районні інспекції мають право виконувати тільки 4 функції:
- сервісне обслуговування,
- реєстрацію та ведення обліку платників податків,
- формування і ведення держреєстру фізосіб,
- інші функції сервісного характеру.
На районному рівні можна зареєструватися платником ПДВ, перейти на спрощену систему оподаткування, подати звіти, отримати довідку про відсутність заборгованості, будь-яку консультацію і т.д.
Сьогодні до платника не може вийти інспектор районного рівня та здійснити перевірку. Хоча з’явилося багато таких горе «податківців», які телефонують платнику, повідомляють про можливість перевірки, а щоб її уникнути – вимагають перерахувати певну суму (1-2 тис грн) на карту. Найчастіше телефонують фізособам підприємцям. Наша внутрішня служба безпеки з’ясувала, що шахраї телефонували з Луганської, Донецької областей.
– Що робити платнику у разі дзвінків, візитів таких «інспекторів»?
– Ні в якому разі нічого не перераховувати, а звернутися до нас. Прошу інформувати мене чи моїх заступників на електронну адресу. Ми дуже оперативно відреагуємо. Це питання правоохоронних органів і нашої служби безпеки. Також прошу звертатися і по іншим виникаючим питанням конекту з місцевими районними інспекціями.
Сьогодні до платника податків може прийти перевірка тільки з обласного рівня. У інспектора повинен бути наказ про її проведення, підписаний керівником ДФС регіону на фірмовому бланку з печаткою. Якщо ж до вас прийде людина тільки з посвідченням (ймовірно, підробленим) районного інспектора – це шахрай.
Відповідно до закону, всі фіскальні функції перейшли в обласний апарат. Нині вони передані до ДФС Києва.
– Впораєтеся?
– Ми вже відпрацювали алгоритм контрольно-перевірочної роботи на аудиті юросіб. Півтора роки тому за підтримки МВФ був створений офіс аудиту. З районного рівня була переведена функція контролю юросіб на рівень ДФС Києва. За півтора року роботи є певні результати: зменшилася кількість перевірок і суми донарахувань, збільшилася оплата за актами перевірок.
За аналогією з юрособами сьогодні ми об’єднуємо функції контрольно-перевірочних робіт по фізособам, підрозділи стягнення податкового боргу, камеральних перевірок декларацій. Тобто всі фіскальні функції, які раніше виконувалися районом, тепер виконуємо ми.
Користуючись нагодою, хочу нагадати, що 3 травня завершується кампанія декларування доходів фізосіб. Залишилося обмаль часу, щоб звернутися до своїх податкових інспекцій за місцем реєстрації. Подати декларацію потрібно, якщо ви отримуєте дохід від організації, яка не є податковим агентом, тобто працюєте за договором трудового найму і податковий агент за вас не платить податки. Також повинні бути задекларовані спадок, кредити, іноземні інвестиційні доходи, здача в оренду нерухомості тощо. Щороку ми нагадуємо про це платникам податків. Але, на жаль, є ті, хто з тих чи інших причин не встигають прозвітувати про майновий стан та доходи. Такі особи ще можуть задекларувати доходи до 1 серпня з мінімальними фінансовими санкціями. Якщо особа й за цей період не подає декларації, то штрафів та пені – не уникнути.
– Що принесе бізнесу реорганізація ДФС?
– Повинно зменшитися число запитів до суб’єкта. Раніше відразу кілька інспекцій мали право перевіряти: одна вела облік, друга направляла запити і т.п. Система ж чіткого розподілу функцій дозволить здійснювати тільки одну перевірку. Платник заощадить свій час для спілкування з податковими інспекціями. А найголовніше, що перевірку має право проводити тільки один орган.
Ще одним серйозним позитивом стане електронний кабінет платника податків. Повною мірою він запрацює з 1 січня 2018-го. Всі суб’єкти, які отримали електронні ключі, можуть скористатися сервісом.
В електронному кабінеті платник може дізнатися про свою заборгованість. Бувають випадки, коли 1-5 грн не доплатили, а потім виникають питання при видачі довідки про відсутність заборгованості. Багато підприємців вже говорять, що це дуже хороший сервіс, так як самі можуть відслідковувати не тільки суму заборгованості, а й контролювати сплачені суми, переплату по всіх податках та зборах. Також в електронному кабінеті можна побачити інформацію про контрагента, ознайомитися з реєстром заяв про відшкодування ПДВ. Крім того, є розділ індивідуальних податкових консультацій.
А з 1 січня 2018-го можна буде спілкуватися через електронний кабінет. Податкова зможе направляти рішення, повідомлення, здійснювати перевірку, отримуючи інформацію і документи від платника. Тому я впевнена, незабаром електронний кабінет дасть можливість більш ефективно і оперативно працювати платнику з податковими органами.
Вже зараз 75% суб’єктів подають звітність в електронному вигляді. Раніше виникало багато проблемних питань з включенням платників до системи електронного документообігу. Згідно відомчих документів, встановлено 5 робочих днів для обробки, узгодження договору. Для того щоб платники могли активно подавати звітність в електронному вигляді – у Києві ці договори зараз розглядаються протягом доби.
– Періодично ЗМІ публікують статті про те, що деякі інспекції укладають договори протягом двадцяти днів. Як Ви боретеся з такими випадками?
– На жаль, у нас були такі факти. Сьогодні ми відійшли від практики тривалого розгляду договорів. Зараз зовсім немає сенсу затримувати узгодження договору на рівні районної інспекції. Ще раз хочу звернути увагу, що у місті Києві укладення договорів здійснюється протягом доби.
Виняток: якщо платник потрапить в число ризикових суб’єктів. На жаль, у нас зареєстровані підприємства, які є інструментами мінімізації податкових зобов’язань до бюджету. Це так звані «скрутчики», які формують податковий кредит, щоб підприємства мінімізували свої податкові зобов’язання. Картина була дуже проблематичною, спостерігалася велика частка схемного податкового кредиту в загальної питомій вазі всіх податкових зобов’язань. Так, в місті Києві 67 тисяч усіх платників ПДВ декларували 11 млрд грн податкових зобов’язань. З них суб’єкти, у яких на вході була одна категорія товару, а на виході зовсім інша (банани – цвяхи), так званий «пересорт» – майже 800 млн грн.
Згідно зі змінами до Податкового кодексу, з 1 квітня до 1 липня 2017-го ми працюємо в тестовому режимі відпрацювання таких ризикових суб’єктів. Якщо раніше ми могли лише констатувати факт у вже зареєстрованих податкових накладних, то сьогодні система дає можливість відстежувати ризикові підприємства ще на етапі реєстрації податкової накладної (ПН). Наші зусилля за цим напрямом роботи виявились недаремними – обсяг схемного податкового кредиту зменшився до 200 млн грн. Побачили і різкий спад кількості таких суб’єктів в Києві.
З 1.07.2017 система стане автоматично блокувати податкові накладні з пере сортом, відповідно до Порядку затвердженим Мінфіном. Для платника з реального бізнесу це буде позитивом.
– І сумлінним платникам нічого не загрожує?
– Законодавець говорить, якщо ПН пройшла автоматичну перевірку та зареєстрована – податкові органи не можуть здійснювати контрольно-перевірочні заходи у суб’єкта господарювання, який сформував податковий кредит від відповідної податкової накладної. Тому що у нас є всі необхідні складові, особливо автоматичне блокування ПН в разі «пересорту».
Це дає можливість реальному бізнесу уникнути перевірок. Раніше, якщо з’явилася якась негативна інформація про суб’єкт з приводу не встановлення місцезнаходження або фіктивного підприємництва, – ми виходили на перевірки на підприємство, яке сформувало податковий кредит. А сьогодні закон говорить: якщо у нас не було застережень при реєстрації ПН – ми не маємо права виходити на перевірку. Тому це величезний позитив для бізнесу – зменшиться кількість позапланових перевірок, які існували до недавнього часу.
– Компанії галузі ІКТ часто потрапляють до ризикових суб’єктів?
– За статистикою Києва, в зону ризикових частіше потрапляють підприємства послуг. Найбільше (близько 50%) ми бачимо формування сумнівного податкового кредиту в компаніях, що займаються рекламними послугами, охороною, клінінгом.
Вважаю, що вищенаведені зміни дозволять сумлінному бізнесу уникнути перевірок і отримувати належний сервіс на місцевому рівні.
Джерело:internetua