Новий Наказ №239 набрав чинності з дня його опублікування 13.07.2023. Що робити тим, хто вже прийняв від працівників 13 липня авансові звіти за старою формою? Якщо коротко: ми радимо переробити їх. Адже з цієї дати складати авансовий звіт треба за новими формою і правилами.
Ці зміни назріли вже давно. Адже правила оподаткування ПДФО та ВЗ підзвітних коштів змінилися ще 1 квітня 2023 року завдяки Закону №2888.
І ось щойно тепер Мінфін дозрів до оновлення форми авансового звіту.
Та перш ніж розглянемо, чи відповідає ця нова форма змінам у ПКУ, означимо дві очевидні зміни.
По-перше, тепер форму/порядок складання авансового звіту розроблено не лише для юросіб або загалом для податкових агентів. Тепер вони працюватимуть і для самозайнятих осіб — роботодавців.
По-друге, з форми авансового звіту зникла розписка. Це такий корінець, який видно з правого краю чинного бланка. Правил заповнення цього корінця немає, тому кожен робив це на власний розсуд виходячи із зазначеного у формі. Ми раніше радили таке: його заповнює особа, яка перевіряє складений авансовий звіт, наданий підзвітною особою. Цей реквізит слід заповнювати у момент подання авансового звіту. Адже функція цього реквізиту — підтвердити підзвітній особі факт подання авансового звіту. Цю частину авансового звіту слід відрізати і надати підзвітній особі. Тепер, коли цього корінця немає, відпаде і необхідність вирішувати, як його складати.
Далі теж дуже очевидна зміна. З 01.04.2023 авансовий звіт стосується і використання електронних грошей, отриманих під звіт. Електронними грошима можна оплачувати не лише відрядження, а й видавати кошти під звіт та/або повертати їх. А з 13.07.2023, після набрання чинності Наказом №239, з’явилася й офіційна форма звіту про це.
Та перейдімо до нового Порядку складання авансового звіту. Річ у тім, що змінами, внесеними до п. 170.9 ПКУ з 1 квітня, радше визначили ті два випадки, коли авансовий звіт подається. А саме у разі:
а) наявності оподатковуваного доходу, визначеного відповідно до підпункту 170.9.1 ПКУ, з метою розрахунку суми податку;
б) використання платником податку готівки понад суму добових витрат (включно з отриманою із застосуванням платіжних інструментів).
Також закон визначив випадок, коли авансовий звіт не подається!
Якщо під час відрядження або виконання окремих цивільно-правових дій платник податку застосував платіжні інструменти, включаючи корпоративні (бізнесові) платіжні інструменти або особисті платіжні інструменти, чи їхні реквізити, для проведення розрахунків у безготівковій формі та/або для отримання готівки в межах суми добових витрат і за відсутності оподатковуваного доходу авансовий звіт не складає і не подає.
Тепер про це йтиметься й у Порядку.
Коли авансовий звіт не складають
Якщо під час відрядження або виконання окремих цивільно-правових дій фізособа — платник податку (підзвітна особа) (далі — платник податку) застосував платіжні інструменти, включаючи корпоративні (бізнесові) платіжні інструменти або особисті платіжні інструменти, чи їхні реквізити для проведення розрахунків у безготівковій формі та/або для отримання готівки в межах суми добових витрат і за відсутності оподатковуваного доходу, звіт не складає і не подає.
Проте ця норма може бути витлумачена по-різному. Про витрати, оплачені з власного рахунку працівника за допомогою картки, і поготів — як роботодавець дізнається про ці витрати, щоб їх компенсувати, якщо працівник про них не повідомить? А якщо повідомить, то в якій формі йому тепер повідомляти, як не авансовим звітом? Радимо з цих питань отримати ІПК від ДПС або роз’яснення від Мінфіну.
Не набагато легше і з випадком, коли всі витрати були оплачені корпоративною карткою. Так, якщо ваш працівник витратив кошти за допомогою вашої корпоративної картки, то вартість понесених витрат мають підтверджувати виписка/відомості з рахунку. Ви її вже маєте, тож працівникові (за ПКУ) не обов’язково надавати вам будь-які підтвердні документи. Проте коли визнавати ці витрати? Чи одразу на дату їх понесення (під час проведення банківської виписки на її підставі)? Чи після завершення відрядження/виконання цивільно-правової дії? Чи може підприємство визначити це правилами облікової політики? Наразі маємо досить багато запитань, відповіді на які може надати лише Мінфін.
Зразок
Зворотний бік
Прописали в новому Порядку і нові строки складання авансового звіту. Тепер його складають до закінчення місяця, наступного за місяцем, у якому платник податку:
а) завершує таке відрядження;
б) завершує виконання окремої цивільно-правової дії за дорученням та за рахунок особи, яка видала кошти/електронні гроші під звіт.
Якщо під час відрядження чи виконання окремих цивільно-правових дій платник податку застосував для розрахунків платіжний інструмент, включаючи корпоративний (бізнесовий) платіжний інструмент або особистий платіжний інструмент, чи його реквізити та списує кошти/електронні гроші за понесеними витратами надавач платіжних послуг пізніше від дати, коли платник податку завершує таке відрядження або завершує виконання окремої цивільно-правової дії, то строки, встановлені цим підпунктом, подовжуються ще на один календарний місяць.
Ці строки діють і для розрахунку з працівником, зокрема, й у випадках, коли він не зобов’язаний подавати авансового звіту. Що це означає?
Як і раніше, результатом звітування можуть бути три варіанти.
Найбезпроблемніший — це коли сторони розрахувалися в нуль і ніхто нікому нічого не винен. Тобто працівник отримав кошти під звіт, витратив їх до копійки, власних коштів не витрачав, про що і відзвітував. Або не відзвітував (бо має таке право), якщо при цьому користувався корпоративною карткою.
Може бути другий варіант, коли є залишок отриманих під звіт, але не витрачених коштів (або коштів, витрачання яких не підтверджено документально). Під цей випадок підпадає і помилкове використання коштів з корпоративної картки на оплату власних витрат. Їх треба зафіксувати в авансовому звіті та повернути до закінчення строків подання авансового звіту, зазначених вище!
Може бути і третій варіант: працівник витратив власні кошти. Якщо при цьому частину витрат покрив підзвітними коштами, то авансовий звіт подавати треба обов’язково. Якщо ж це були тільки його власні кошти, то авансового звіту не подає. Про наявність витрат роботодавець дізнається якимось іншим шляхом, яким — наразі не знаємо. Скажімо, за звітом у довільній формі, який подається у строки, встановлені домовленістю між роботодавцем та працівником. І це цілком може бути та сама нова коментована форма авансового звіту!
Найімовірніше (і хто скаже, що вони не мають рації!), абсолютна більшість роботодавців, як і раніше, вимагатиме від працівників подання авансових звітів. Так, нині подекуди можна авансовий звіт не складати. Проте запам’ятати ці випадки і встановити їх у 100% випадків правильно зможе не кожен працівник. Тож для роботодавця буде легше, якщо авансові звіти подаватимуть усі підзвітні особи. Зайвий звіт кращий, ніж відсутній.
Але, якщо працівник витратив власні кошти, коли з ним треба розрахуватися? На жаль, як і раніше, ПКУ та Порядок №841 цього не уточнюють. Зазвичай при цьому використовуються строки давності, передбачені ЦКУ.
На зворотному боці авансового звіту треба розшифрувати загальну суму понесених витрат — але тепер про це чітко зазначено у Порядку. А назва відповідної графи тепер — «Кому, за що і на підставі якого документа понесено витрати».
Покажемо, як складати авансовий звіт, на прикладі.
Наприклад, працівник повертається з відрядження 14 липня.
Коли він має відзвітувати? Документально підтвердити витрати та/або повернути невикористані кошти треба до 31 серпня. А якщо він використав корпоративну картку, але на дату закінчення відрядження кошти ще не списано з рахунку, то граничний строк подовжується до 30 вересня.
Проте у нашому випадку працівник відзвітував вчасно — 20 липня. Відрядження почалося 2 липня, отже, тривало 13 днів (що підтверджують наказ про відрядження і транспортні квитки).
У відрядження працівник поїхав із корпоративною карткою, тож банківську виписку на підтвердження понесених ним витрат роботодавець має. Втім, на всі витрати (крім добових) працівник надав й інші підтвердні документи:
— він купував квитки на потяг до місця відрядження і назад з оплатою корпоративною карткою через Інтернет (сума витрат 1 200 грн);
— він оплатив готівкою послуги нотаріуса під час відрядження (про що має квитанцію на суму 1 500 грн);
— він знімав готівку за допомогою банкомата (добові на суму 10000 грн). Але насправді згідно з наказом про відрядження загальна сума добових становить: 670 грн х 13 дн. = 8 710 грн. Отже, маємо використання корпоративної картки для зняття готівки на суму більшу від суми добових витрат, і звільнення від обов’язку подавати авансовий звіт немає.
Що буде зазначено в авансовому звіті?
По-перше, загальна сума витрат на відрядження становитиме: 1200 + 1500 + 8 710 = 11 410 грн. Це буде зазначено на зворотному боці авансового звіту.
По-друге, під звіт працівник отримав: 1 200 + 10 000 = 11 200 грн. Отримав він їх з корпоративного рахунку, коли оплачував квитки та знімав готівку через банкомат. У зразку для спрощення зазначено тільки «з корпоративного рахунку». Але на практиці поруч має бути ще й номер такого рахунку — у кожного роботодавця він, звісно, свій.
Решту витрат у сумі 210 грн роботодавець має йому відшкодувати. Про це слід зазначити на лицьовій стороні авансового звіту у графі про перевитрату.
Ортопедичний матрац – це не просто частина меблів, а важливий елемент здорового способу життя. Якість…
В арсеналі сучасних маркетологів є багато ефективних інструментів, тому про такий скромний метод впливу як…
Найкращий пункт обміну. Критерії та поради при виборі обмінника Коли потрібно обміняти 100-200 доларів, люди…
У статті 8 Закону «Про Державний бюджет України на 2025 рік» від 14.09.2024 №12000 визначили…
Компьютерная игра Counter-Strike 2 является одной из самых популярных киберспортивных дисциплин благодаря тому, что тут…
Порушення умов договору – це серйозна проблема, яка може призвести до фінансових втрат, втрати часу…