ЄСВ наразі найконтрольованіший податок серед інших. Пристальна увага до нього контролюючих органів та відсутність строків давності щодо його нарахування робить його вічним каменем спотикання.
Розглянемо всі нюанси оскарження в адміністративному порядку вимоги про сплату недоїмок та штрафних санкцій стосовно ЄСВ.
Строк давності щодо нарахування, застосування та стягнення сум недоїмки, штрафів та нарахованої пені не застосовується.
Вимога про сплату боргу (недоїмки) формується на підставі даних інформаційної системи органу доходів і зборів на суму боргу, що перевищує 10 гривень. Вимога про сплату боргу (недоїмки), крім загальних реквізитів, має містити відомості про розмір боргу, в тому числі суми недоїмки, штрафів та пені, обов’язок погасити борг та можливі наслідки його непогашення в установлений строк.
Платник єдиного внеску зобов’язаний протягом десяти календарних днів з дня надходження вимоги про сплату недоїмки сплатити суми недоїмки та штрафів разом з нарахованою пенею.
Адміністративне оскарження
Процедура адміністративного оскарження вважається досудовим порядком вирішення спору. У разі оскарження платником єдиного внеску вимоги про сплату недоїмки нарахування пені зупиняється з дня подання скарги до органу доходів і зборів або позову до суду.
Згідно з абзацом п’ятим частини четвертої ст. 25 Закон України від 08 липня 2010 року № 2464-VІ «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» у разі незгоди з розрахунком суми недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – ЄСВ) та на рішення про нарахування пені та накладення штрафу платник єдиного внеску узгоджує її з контролюючим органом шляхом оскарження вимоги про сплату ЄСВ в адміністративному або судовому порядку.
Скарга на вимогу про сплату недоїмки зі сплати ЄВ та на рішення про нарахування пені та накладання штрафу подається до контролюючого органу вищого рівня у письмовій формі протягом десяти календарних днів, що настають за днем отримання платником ЄВ вимоги про сплату ЄВ, з повідомленням про це контролюючого органу, який прийняв вимогу про сплату ЄВ (абзац шостий частини четвертої ст. 25 Закону № 2464).
Контролюючий орган, який розглядає скаргу платника ЄСВ, зобов’язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його платнику єдиного внеску протягом 20 календарних днів з дня отримання скарги на адресу платника ЄСВ поштою з повідомленням про вручення або надати йому під розписку. Керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу може прийняти рішення про подовження строку розгляду скарги платника ЄСВ понад встановлений строк, але не більше 60 календарних днів, та письмово повідомити про це платника ЄСВ до закінчення 20-денного строку.
Якщо вмотивоване рішення за скаргою платнику ЄСВ не надсилається протягом 20-денного строку або протягом строку, подовженого за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) податкового органу, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника ЄСВ з дня, наступного за останнім днем закінчення строків (абзац сьомий частини четвертої ст. 25 Закону № 2464).
Процедуру подання та розгляду контролюючими органами скарг визначено Порядком розгляду контролюючими органами скарг на вимоги про сплату недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та на рішення про нарахування пені та накладення штрафу, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2015 № 1124 із змінами та доповненнями.