Сьогодні, 25 січня, Уряд схвалив новий Порядок ведення Реєстру з відшкодування ПДВ, розроблений Мінфіном з метою полегшення ведення бізнесу в Україні та зменшення корупції. Ухвалений проект робить механізм відшкодування ПДВ прозорим і своєчасним та встановлює рівні умови для всіх платників податку. Це
ДФС вела два реєстри відшкодування ПДВ. Відшкодування ПДВ здійснювалось на підставі висновків, які ДФС передавало Держказначейству. Затримання або не надсилання ДФС висновків до Казначейства щодо правомірності відшкодування ПДВ, без якого відшкодування є неможливим, надавало ДФС можливість маніпулювати сумами, заявленими до відшкодування.
Вибірковий непрозорий процес до відшкодування ПДВ створював значні можливості для корупції у цій сфері, і через це є однією з головних причин для нарікань бізнесу.
З метою забезпечення прозорості відшкодування ПДВ з 10 січня 2017 року сформовано Єдиний публічний Реєстр заяв. Окрім того, Мінфін розробив та погодив з ДФС та Держказначейством Порядок ведення Реєстру.
Створення єдиного Реєстру відшкодування ПДВ є одним з головних пунктів антикорупційного пакетaподаткових змін (законопроект №5368), який було розроблено Мінфіном спільно з бізнесом та незалежними громадськими експертами, і який отримав публічну підтримку провідних бізнесових та громадських об’єднань: Американська торгівельна палата, Всеукраїнське об’єднання підприємців малого та середнього бізнесу «Фортеця», Бізнес-рада США-Україна, Європейська бізнес асоціація, Спілка українських підприємців (СУП), Українська бізнес-асоціація, Торгово-промислова палата України, Рада бізнес-омбудсмена, громадська платформа «Податки для економічної свободи», до якої входять 17 асоціацій, Коаліція «За ліберальну податкову реформу», яка налічує 15 асоціацій, Коаліція “За детінізацію економіки” (7 асоціацій), а також об’єднання громадських експертів Реанімаційного пакета реформ, до складу якого входять провідні дослідницькі центри та громадські організації.
Новий Порядок ведення Реєстру з відшкодування ПДВ, зокрема, передбачає:
∙ формування та ведення Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування здійснюється на підставі баз даних ДФС та Казначейства;
∙ визначення чітких даних, які відносяться до такого реєстру;
∙ автоматичне внесення заяв до реєстру, що здійснюється протягом операційного дня у хронологічному порядку надходження таких заяв;
∙ Казначейство проводить бюджетне відшкодування ПДВ на підставі даних Реєстру;
∙ публікація реєстру на офіційному веб-сайті Мінфіну.
По-перше, це допоможе зменшити корупцію при відшкодуванні ПДВ. По-друге, будуть встановлені рівні умови для всіх платників податку, що в свою чергу покращить умови для ведення бізнесу в нашій країні. Окрім того, новий механізм дозволить здійснювати відшкодування ПДВ вчасно та прозоро.
«Ми послідовно робимо кроки для покращення умов ведення бізнесу в нашій країні. Регулярно проводимо зустрічі з представниками бізнес-спільноти, щоб розуміти, які проблеми їх турбують, і намагаємось оперативно на них реагувати. Зараз ми напрацювали новий механізм відшкодування ПДВ – прозорий і своєчасний. Кожне підприємство, кожен платник податку має бути у рівних умовах з усіма», – зазначив Міністр фінансів Олександр Данилюк.