В Україні скасували паперові трудові книжки. Верховна рада прийняла законопроект №3623 у другому читанні.
Із закону випливає, що протягом 5 років буде перехідний період для включення до Держреєстру відомостей з паперових трудових книжок про трудову діяльність працівника.
Протягом цього періоду українці зможуть використовувати як паперову трудову книжку, так і електронну форму вже наявних або внесених відомостей про трудову діяльність.
За людиною буде зберігатися право вибору для покращення запропонованого розрахункового розміру, а саме:
або людина надає відомості про отримувану заробітну плату за період до 2000 року (до запровадження персоніфікованого обліку),
або відтермінує свій вихід на пенсію для одержання підвищення до пенсії на 0,5–0,75 % за кожний повний місяць роботи після досягнення пенсійного віку, або використовує право на призначення пенсії.
Враховуючи, що в Державному реєстрі загальнообов’язкового державного соціального страхування є відомості про 13 млн працівників, його наповнення даними, які містяться в паперових трудових книжках, буде проведено у перехідний період протягом 5 років.
Наповнення відомостей відбуватиметься:
– як роботодавцем, так і безпосередньо застрахованою особою;
– через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України у вигляді сканованих або оцифрованих копій передбачених законодавством документів (трудової книжки, довідок тощо) з обов’язковим накладанням страхувальником або застрахованою особою кваліфікованого електронного підпису.
Слід зазначити, що оригінал паперової трудової передається на зберігання працівнику як офіційний документ. Якщо працівник виявить бажання продовжити її ведення, то роботодавець на його вимогу буде зобов’язаний паралельно із електронним обліком трудової діяльності також внести до паперової трудової книжки записи про прийняття на роботу, переведення та звільнення.
Документ свідчить, що відомості про трудову діяльність вносяться працівником і роботодавцем щодо накладення кваліфікованого електронного підпису у вигляді сканованих копій трудової, довідок і т.д.
Після внесення роботодавець зобов’язується видати працівникові оригінал паперової трудової книжки на руки під розпис.
Так, страховий стаж обчислюється за даними, що містяться у реєстрі застрахованих осіб Держреєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі за даними про трудову діяльність, внесеними відповідно до ЗУ “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування”.
При цьому стаж за періоди, за які не внесені дані до Держреєстру застрахованих осіб, обчислюється у порядку та на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше.
Вказано, що до завершення включення до реєстру застрахованих осіб відсутніх відомостей про трудову діяльність працівників дані трудової книжки використовуються для врахування таких відомостей за період до набрання чинності цим законом.
Закон спрощує доступ до інформації про трудовий стаж, а це означає, що пенсії будуть нараховуватися автоматично.
Передбачається призначення пенсії через особистий електронний кабінет на вебпорталі е-послуг Пенсійного фонду. Це можна буде зробити без заяви особи.
Згідно з документом, Реєстр застрахованих осіб формує і веде Пенсійний фонд. Включення ПФУ в реєстр застрахованих осіб відсутніх відомостей про трудову діяльність працівників має відбутися протягом п’яти років з дня набрання чинності цим законом. Відомості подаватимуть страхувальники або застраховані особи.
Якщо в системі будуть відсутні дані про страховий стаж, необхідний для призначення пенсії за віком, територіальний орган ПФУ зобов’язаний інформувати застраховану особу про це і про необхідність їх подання.
Нагадаємо, цей закон за основу Рада схвалила на початку вересня 2020 року.
Відзначимо, на початку червня минулого року уряд підтримав зміни, які дозволять запустити повноцінну роботу електронних трудових книжок. Цей законопроект Кабінет міністрів передав у Раду.