В сучасних умовах будь якому бізнесу потрібна реклама, адже реклама – двигун торгівлі. Варіантів реклами безліч і кожен рік виникають нові її види. Бізнесу добре, а ось у бухгалтера можуть виникнути питання, щодо відображення таких затрат в обліку, адже іноді навіть податкова не може розібратися в обліку таких витрат.
В цій статті, ми постараємося дати відповіді на деякі питання, щодо обліку витрат на рекламу.
І для початку дамо визначення, що ж таке реклама і для цього звернемося до Закону України “Про рекламу”:
реклама — інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару.
Податківці у своїх консультаціях радять оформлювати при роздачі рекламних матеріалів наступні документи:
Такий наказ може виглядати так:
ТОВ «Сонечко» м.Київ
Наказ № 52
25 липня 2016 року
З метою просування на ринок нової колекції трикотажних виробів наказую:
1. Організувати презентацію для всіх оптових покупців ТОВ «Сонечко».
1.1. Відповідальною особою за організацію проведення презентації призначити начальника відділу оптових продажів Модну Нінель Степанівну.
1.2. Доручити Модною Н.С. до 01.08.2016 р розробити і подати на затвердження план проведення презентації та кошторис витрат.
1.3. Презентацію провести 19.08.2016 р
2. Організувати і впровадити систему знижок для споживачів в фірмовому магазині «Сонечко» (м.Київ, ул.Фонтанна, 45).
2.1. Відповідальною особою за організацію і впровадження системи знижок призначити начальника відділу роздрібних продажів милашка Аллу Вікторівну.
2.2. Доручити милашка А.В. до 05.08.2016 р розробити і подати на затвердження положення про знижки.
3. Після затвердження документів, зазначених в п.1.2 і п.2.2 цього наказу головному бухгалтеру Сумною О.О. здійснити оплати згідно з виставленими рахунками-фактурами.
4. Після проведення презентації Модною Н.С. подати звіт у вільній формі.
Директор ТОВ «Сонечко» ______________________ Красень А.П.
Зразок кошторису
Кошторис витрат по презентації
29 липня 2016 року
1. Оренда залу 15000 грн.
2. Виготовлення запрошень (150 штук) і каталогів (150 штук) 10000 грн.
3. Оплата послуг з демонстрування колекції 50000 грн.
4. Оплата послуг кейтерингу 15000 грн.
5. Придбання подарунків учасникам презентації (150 парасольок з логотипом підприємства) 9000 грн.
6. Послуги фотографа 1000 грн.
Разом 100000 грн.
Поч. відділу оптових продажів __________________________ Модна Н.С.
Зразок такого звіту також наводимо
Звіт про проведення презентації
Справжній звіт складений на виконання наказу по підприємству від 25.07.2016 р № 52.
За підсумками презентації повідомляю наступне:
1. Для участі в презентації оптовим покупцям розіслані запрошення в кількості 150 шт.
2. Всім учасникам презентації роздані каталоги в кількості 120 шт. і вручені подарунки (120 парасольок з логотипом підприємства). На склад повернуті 30 примірників каталогів і 30 парасольок за накладною від 22.08.2016 р № 123.
3. Послуги, надані сторонніми організаціями згідно з кошторисом, оформлені актами. Акти передані в бухгалтерію.
Поч. відділу оптових продажів __________________________ Модна Н.С.
22 серпня 2016 року
Також бажано мати документи, які підтвердять те, що релкмний захід було проведено не просто так, а що після нього виріс попит на товар.
Податок на прибуток.
Ніяких коригувань фінрезультату до оподаткування за «рекламними» операціями в ПКУ не передбачено, тому всі платники податків їх відображають виключно за бухгалтерськими правилами. Це підтвердила і ДФСУ в листі від 02.03.16 р № 4539/6 / 99-99-19-02-02-15.
ПДВ.
По товарах, роботах, послугах, використовуваним у виробництві реклами, суб’єкт господарювання має право на податковий кредит з ПДВ на загальних підставах (п. 198.1-198.3 ПКУ). Оскільки реклама безпосередньо пов’язана з господарською діяльністю, то «компенсуючі» ПЗ на підставі п. 198.5 ПКУ не нараховують. До речі, ДФСУ в згаданому вище листі підтвердила це і стосовно до рекламних витрат комісіонера.
Облік деяких рекламних заходів має свої особливості. тому давайте їх розглянемо більш детально.
Дуже розповсюдженою є практика роздачі носіїв інформації, які, крім рекламної функції, інших функції не виконують (це можуть бути прайс-листи, рекламні каталоги; проспекти, плакати тощо).
Для податкового обліку таких операцій визначальним є те, що вони не належать до операцій продажу товарів. Адже всі ці носії не включаються в поняття «активи». Активами вважають ресурси, контрольовані підприємством в результаті минулих подій, використання яких, як очікується, призведе до отримання економічних вигод у майбутньому (ст. 1 Закону про бухоблік). «Рекламники» ніяких економічних вигод їх одержувачу не приносять, відповідно не є активом.
Звернемось до ПКУ
Товари – матеріальні та нематеріальні активи, в тому числі земельні ділянки, земельні частки (паї), а також цінні папери та деривативи, що використовуються в будь-яких операціях, крім операцій з їх випуску (емісії) та погашення.
Поставка товарів – постачання товарів – будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду. (п.п. 14.1.191 ПКУ).
Ще в далекому 2006 році податківці зробили висновок, що поширення матеріального носія реклами, який містить в собі інформацію про діяльність підприємства і який не можна використовувати ні в господарській діяльності, ні по-іншому, крім застосування його як носія (джерела) інформації (наприклад, прайс-листи, рекламні проспекти, брошури, каталоги , буклети і т. п.), за своєю суттю не підпадає під поняття поставки товарів (робіт, послуг).
Отже виходячі із цього можна зробити висновок, що при роздачі такіх носіїв інформації не виникають податкові зобов’язання з ПДВ, оскільки вони використовуються в господарській діяльності, то ніяких підстав для нарахування “компенсуючих” ПЗ по п. 198.5 ПКУ немає
Також повторимось їх не виникає і по п.188.1 ПКУ відповідно до якого база оподаткування операцій з постачання товарів / послуг не може бути нижчою за ціну їх придбання.
Бухгалтерський облік таких операції виглядає так:
У бухгалтерському обліку рекламні носії можна зарахувати на субрахунок 209 «Інші матеріали» і включати їх до витрат на збут у міру роздачі споживачам реклами.
Розглянемо приклад
Підприємство замовило в друкарні брошури з нанесенням рекламної інформації на суму 1200 грн., В тому числі ПДВ – 200 грн., Які були роздані потенційним покупцям.
Облік безкоштовної роздачі носіїв рекламної інформації
Господарська операція |
Кореспондуючі рахунки |
Сума, грн. |
|
дебет |
кредит |
||
1. Перераховано передоплату за виготовлення брошур |
371 |
311 |
1200,00 |
2. Відображено податковий кредит на підставі ПН, зареєстрованої в ЄРПН |
641/ПДВ |
644/2 |
200,00 |
3. Оприбутковані брошури |
209 |
631 |
1000,00 |
4. Відображено ПДВ |
644/2 |
631 |
200,00 |
5. Здійснено залік заборгованостей |
631 |
371 |
1200,00 |
6. Роздані брошури в рекламних цілях |
93 |
209 |
1000,00 |
Теж досить розповсюджена ситуація. Суб’єкти господарювання можуть роздавати в рекламних цілях якусь продукцію. А ось як цю продукцію відоразити в податковому обліці, це вже питання більш складне.
З податком на прибуток не повинно виникнути ніяких питань. Оскільки ніяких коригувань фінансового результату по ним не передбачено.
А ось на рахунок ПДВ, ситуація не однозначна.
З позиції ПДВ такі операції вписуються в поняття поставки товарів зг. п.п. 14.1.191 ПКУ. Порядок їх оподаткування чітко не визначений. Зокрема, вони потрапляють під норми абзацу другого п. 188.1 ПКУ, згідно з якими база оподаткування операцій з поставки товарів не може бути нижчою за ціну їх придбання.
В результаті платник податків повинен нарахувати ПЗ з ПДВ виходячи з зазначеної мінбази. На це звертають увагу і податківці (листи ДФСУ від 04.04.16 р № 7286/6 / 99-99-19-03-02-15, від 19.04.16 р № 8819/6 / 99-99-19-03 -02-15, ДФС в м.Києві від 20.05.16 р № 11292/10 / 26-15-12-01-18, ДФС в Житомирській обл. від 13.06.16 р № 558/6/06 -30-12-01-19).
* У листі від 13.04.16 р № 8220/6 / 99-99-19-03-02-15 ДФСУ прийшла до висновку, що ціна придбання визначається як вартість майна, за якою воно придбано у власність. Тобто за ціною, вказаною в договорі на придбання товару (контрактної вартості). Цей підхід не цілком обгрунтований і його складно реалізувати, адже тільки в методі ідентифікованої собівартості, який на практиці використовується досить рідко, фізичний рух товару збігається з даними бухобліку.
Іноді податківці висловлюють іншу думку і погоджуються з ненарахуванням цих «компенсуючих» ПЗ. Зокрема, в листах ДФСУ від 03.11.15 р № 23422/6 / 99-99-19-03-03-18, від 29.12.15 р № 27999/6 / 99-95-42-01-16- 01, від 12.01.16 р № 361/6 / 99-99-19-03-02-15, від 27.04.16 р № 9532/6 / 99-99-15-03-02-15 контролери прийшли до наступного висновку: якщо вартість товарів, придбаних / виготовлених для проведення рекламних заходів (в тому числі для безкоштовного розповсюдження), включається у вартість товарів / послуг, які використовуються в оподатковуваних ПДВ операціях, пов’язаних з отриманням доходів, то вважається, що вони будуть купуватися для використання в оподатковуваних ПДВ операціях в межах госпдіяльності. Тому ПЗ з ПДВ відповідно до п. 198.5 ПКУ не нараховуються, а сформований податковий кредит не коригується.
Проте знову таки не зрозуміло, як такі витрати можна включити до складу собівартості товарів, адже такі витрати включаються до складу витрат на збут і відображаються в тому періоді в якому були понесені.
Ця думка іноді доходить до податківців і вони видають третю думку.
Так, в листі ДФСУ від 07.07.16 р № 14780/6 / 99-99-15-03-02-15 вже було висловлена умова про включення вартості товарів (послуг), придбаних / виготовлених для проведення маркетингових / рекламних заходів в вартість продажу готової продукції (товарів / послуг), які використовуються в оподатковуваних ПДВ операціях, пов’язаних з отриманням доходів.
Тоді вважається, що такі товари (послуги) призначаються для використання в оподатковуваних ПДВ операціях в межах госпдіяльності, а тому ПЗ з ПДВ під час здійснення операцій з безоплатного розповсюдження товарів (послуг) маркетингового / рекламного призначення, відповідно до п. 185.1 та п. 198.5 ПКУ не нараховуються.
Але знову таки рекламні витрати не включаються в вартість продажу товарів. Вони просто відносяться до витрат звітного періоду.
На нашу думку, якщо рекламна акція, в тому числі з використанням безоплатної роздачі товарів, спрямована на підвищення попиту на реалізовані суб’єктом господарювання товари, які обкладаються ПДВ, ПЗ при безкоштовній роздачі по п. 198.5 ПКУ нараховувати не потрібно. Адже в цьому випадку в наявності зв’язок рекламних роздач з госпдіяльністю.
Для підтвердження нашої думки наведемо ще листи від ДФС.
В листах ДФСУ від 04.04.16 р № 7286/6 / 99-99-19-03-02-15, від 19.04.16 р № 8819/6 / 99-99-19-03-02-15 було відзначено , що при безкоштовній роздачі товарів потрібно нарахувати ПЗ відповідно до абзацу другого п. 188.1 ПКУ (виходячи з вартості не нижче ціни придбання). При цьому нараховувати другі «компенсуючі» ПЗ з п. 198.5 ПКУ необхідності немає, оскільки операції з безоплатної поставки товарів є об’єктом обкладення ПДВ.
Порада: замінюйте при можливості безкоштовну роздачу продажем за символічну ціну (наприклад за 1 копійку)
ПДФО
В більшості випадків персоніфікувати отримувача отримувачів неможливо, тому ПДФО нараховувати не потрібно. Відображати їх в 1ДФ також не потрібно.
Якщо ж така персоніфікація можлива, то такі подарунки доведеться обкласти ПДФО. Як визначити звичайну ціну в такому випадку не зрозуміло, тож орієнтуються на ту вартість, яка була у постачальника такого товару.
Пам’ятайте: за нормами п.п. 165.1.39 ПКУ не включають в оподатковуваний дохід фізособи вартість подарунків, якщо вона не перевищує 25% однієї мінімальної зарплати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року (у 2017 році – 800 грн.)
Подарунки (в тому числі призи), що перевищують цю суму, обкладають ПДФО із застосуванням натурального коефіцієнта 1,219512 з п. 164.5 ПКУ. (консультація в категорії 103.14 ЗІР ДФСУ).
З вартості (перевищення) зазначеної суми утримують також військовий збір, але без урахування «натурального» коефіцієнта
Такі подарунки слід відобразити у 1ДФ. Оподатковувані ПДФО подарунки показують з ознакою доходу «126», неоподатковувані згідно п.п. 165.1.39 ПКУ – з ознакою доходу «160»
Порада: якщо можлива персоніфікація отримувача подарунку, то краще не оформлювати це як продаж за 1 грн, адже в такому випадку це буде не подарунок і прийдеться обкладати ПДФО усю вартість подарунку із застосуванням натурального коефіцієнта.
ЄСВ
Об’єкта оподаткування ЄСВ не буде, так як такі подарунки не відносяться до зарплатних виплат.
Бухгалтерський облік
Нарахування ПЗ з ПДВ з мінімальної бази оподаткування проводять в кореспонденції з субрахунком 949 “Інші витрати операційної діяльності”.
І розглянемо практичний приклад
Підприємство закупило в рамках рекламної акції сувенірні ручки (200 шт.) На суму 1200 грн., В тому числі ПДВ – 200 грн., На які був нанесений логотип підприємства (вартість послуг – 240 грн., В тому числі ПДВ – 40 грн. ), ручки роздані покупцям без персоніфікації.
Крім того, було проведено конкурс в рекламних цілях і переможцю Сидорову В. В. вручений приз фотоапарат вартістю 4800 грн. (В тому числі ПДВ – 800 грн).
Облік безоплатної роздачі товарів в рекламних цілях
Господарська операція |
Кореспондуючі рахунки |
Сума, грн. |
|
дебет |
кредит |
||
Придбання ручок |
|||
1. Придбано ручки для поширення в рекламних цілях |
209 |
631 |
1000,00 |
2. Відображено податковий кредит на підставі ПН, зареєстрованої в ЄРПН |
641/ПДВ |
631 |
200,00 |
3. Оплачено вартість ручок |
631 |
311 |
1200,00 |
4. Оплачено послуги з нанесення рекламної інформації на ручки |
371 |
311 |
240,00 |
5. Відображено податковий кредит на підставі ПН, зареєстрованої в ЄРПН |
641/ПДВ |
644/2 |
40,00 |
6. Підписано акт наданих послуг з нанесення рекламної інформації на ручки |
209 |
631 |
200,00 |
7. Відображено ПДВ |
644/2 |
631 |
40,00 |
8. Здійснено залік заборгованостей |
631 |
371 |
240,00 |
9. Роздані ручки в рекламних цілях |
93 |
209 |
1200,00 |
10. Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ на різницю між ціною придбання і ціною поставки |
949 |
641 |
240,00(1) |
Видача призу безкоштовно |
|||
11. Придбано фотоапарат |
281 |
631 |
4000 |
12. Відображено податковий кредит на підставі ПН, зареєстрованої в ЄРПН |
641/НДС |
631 |
800,00 |
13. Оплачено фотоапарат |
631 |
311 |
4800,00 |
14. Нараховано Сидорову В. В. дохід у вигляді призу |
977 |
685 |
5738,05(2) |
15. Утримано ПДФО з вартості призу |
685 |
641/ПДФО |
878,05(3) |
16. Утриманий військовий збір з вартості призу |
685 |
641/ВЗ |
60(4) |
17. Переданий приз фізособі |
685 |
281 |
4000 |
18. Нараховано ПЗ з ПДВ виходячи з мінімальної бази оподаткування (абзац другий п. 188.1 ПКУ) |
643 |
641/ПДВ |
800,00 |
685 |
643 |
||
19. Перераховано ПДФО до бюджету |
641/ПДФО |
311 |
878,05 |
20. Перераховано військовий збір до бюджету |
641/ВЗ |
311 |
60 |
1) Ми виходимо з обережного варіанту. За базу оподаткування беремо вартість ручок з урахуванням витрат на нанесення рекламної інформації (1000 грн. + 200 грн.) Х 20%.
(2) Визначаємо так: 4800 + (4800 – 800) х 1,219512 х 18 % + (4800 – 800) х 1,5 % = 5738,05 (грн.).
(3)Оподатковуваний дохід дорівнює: (4800 – 800) х 1,219512 = 4878,05 (грн.), а ПДФО — 878,05 грн. (4878,05 х 18 %).
(4) розраховуємо так: (4800 – 800) х 1,5 % = 60 (грн.).
Автор статті: експерт сайту Бухгалтер24 Піскун А.Є.
Ст. 164 ПКУ встановлено особливості визначення бази оподаткування ПДФО для доходів у негрошовій формі. А…
Ортопедичний матрац – це не просто частина меблів, а важливий елемент здорового способу життя. Якість…
В арсеналі сучасних маркетологів є багато ефективних інструментів, тому про такий скромний метод впливу як…
Найкращий пункт обміну. Критерії та поради при виборі обмінника Коли потрібно обміняти 100-200 доларів, люди…
У статті 8 Закону «Про Державний бюджет України на 2025 рік» від 14.09.2024 №12000 визначили…
Компьютерная игра Counter-Strike 2 является одной из самых популярных киберспортивных дисциплин благодаря тому, что тут…