Нагадаємо, що Законом № 361 передбачено повноваження та обов’язки суб’єктів державного фінансового моніторингу (ст. 18 цього Закону).
Так, Мінфіном, Мін’юстом, Мінцифрою має здійснюватися нагляд у сфері запобігання та протидії за діяльністю відповідних суб’єктів первинного фінмоніторингу (далі – СПФМ), зокрема шляхом проведення планових та позапланових перевірок, у тому числі безвиїзних. Порядок проведення таких перевірок встановлюється КМУ.
І ось ми маємо Порядок здійснення нагляду у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення за діяльністю суб’єктів первинного фінансового моніторингу, затверджений постановою КМУ від 16.06.2023 р. № 662.
Порядок набрав чинності з 04.07.2023 р.
Регулювання та нагляд у сфері запобігання та протидії за діяльністю здійснюється такими центральними органами виконавчої влади, як:
Мінфін – щодо таких госпсуб’єктів:
Мін’юст – щодо адвокатських бюро, адвокатських об’єднань та адвокатів, які провадять адвокатську діяльність індивідуально; нотаріусів; госпсуб’єктів, що надають юридичні послуги; осіб, які надають послуги з утворення, забезпечення діяльності або управління юридичними особами;
Мінцифра – щодо постачальників послуг, пов’язаних з обігом віртуальних активів.
Відповідно, саме вони – Мінфін, Мін’юст (а також за його дорученням територіальні органи Мін’юсту), Мінцифри (далі – суб’єкти державного фінмоніторингу, СДФМ) – отримали порядок проведення планових/позапланових перевірок, зокрема виїзних/безвиїзних.
При цьому Порядок № 662 дозволяє проводити й спільні перевірки – проте наразі ми не бачимо явних спільних госпсуб’єктів у межах нагляду кількох СДФМ. Втім, тут можливі перетини окремих видів госпдіяльності одного й того самого суб’єкта, що може призвести до нагляду з боку, наприклад, Мін’юсту та Мінфіну одночасно. Тож ця ситуація потребує відповідного роз’яснення з боку КМУ або окремого СДФМ.
Звісно, перше, що всіх цікавить – кого та як обиратимуть.
Для відбору госпсуб’єктів для проведення перевірок СДФМ має насамперед враховувати ризик-орієнтований підхід, який має визначати, оцінювати (переоцінювати) та розуміти ризики, притаманні СПФМ та/або секторам діяльності таких госпсуб’єктів.
Результатом вивчення ризик-профілю госпсуб’єктів є визначення рівня ризику, а оцінка ризик-профілю – проведення Мінфіном, Мін’юстом, Мінцифрою фінансового моніторингу періодично та у випадку виникнення надзвичайних подій та фінансових операцій або змін в управлінні госпсуб’єктів. Рівень ризику обов’язково визначається на дату складання плану-графіка проведення перевірок.
Щодо оцінки окремих секторальних ризиків для учасників ринку нерухомості, то, зі свого боку, Держфінмоніторинг надав відповідні рекомендації, з якими можна ознайомитися за посиланням.
Тому як та за якими критеріями ризиків будуть оцінюватися самі госпсуб’єкти для відбору з метою проведення планових/позапланових перевірок, – наразі питання відкрите. Адже у п. 5 коментованого нами Порядку № 662 наведено лише перелік дій, які мають здійснити СДФМ з метою здійснення нагляду у сфері запобігання та протидії з урахуванням ризик-орієнтованого підходу.
Загалом відповідно до пп. 2 п. 10 Порядку № 662 планові/позапланові перевірки здійснюється СДФМ, зокрема виявлення ризиків, які можуть становити загрозу для безпеки та стійкості діяльності суб’єктів первинного фінмоніторингу, секторів діяльності таких госпсуб’єктів, а також стабільності фінансової системи України. Тобто фактично для виявлення та підтвердження таких ризиків, які, по суті, мали би оцінюватись ще на стадії до проведення перевірки.
Важливо! Саме від присвоєння відповідного рівня ризику самого госпсуб’єкта залежатиме періодичність здійснення заходів нагляду (контролю). Наприклад, госпсуб’єкти із низьким рівнем ризику підлягають нагляду (контролю) у сфері фінмоніторингу з урахуванням такого рівня та характеру ризику, який вони становлять. До таких госпсуб’єктів планується застосовувати наглядові інструменти, які поєднують у собі менш часті цикли перевірок та поглиблений моніторинг інформації про їх діяльність.
Окрім того, при такому відборі СДФМ враховуватимуть отриману від Держфінмоніторингу інформацію, зокрема:
Отже, з огляду на вищенаведене можна дійти висновків, що:
Як зазначено у п. 12 Порядку № 662, підставою для проведення планової перевірки госпсуб’єктів є включення його до плану-графіка проведення перевірок суб’єктів первинного фінмоніторингу на відповідний квартал. План-графік затверджується наказом СДФМ та оприлюднюється на його офіційному вебсайті не пізніше ніж за 10 робочих днів до початку кварталу, на який затверджується план-графік проведення перевірок.
Позапланові перевірки (п. 21 Порядку № 662) фінмоніторингу проводяться за наявності хоча б однієї з таких підстав:
Планові/позапланові перевірки проводяться на підставі наказу (п. 15 – 17 Порядку № 662), проте про планову перевірку суб’єкт первинного фінансового моніторингу повинен бути попередньо письмово повідомлений не менше ніж за 10 календарних днів до початку її проведення. Саме повідомлення надсилається в паперовій формі рекомендованим листом на адресу за місцезнаходженням госпсуб’єкта та у вигляді електронного документа на адресу електронної пошти госпсуб’єкта (за наявності).
Строк проведення виїзної планової/позапланової перевірки не повинен перевищувати 30 робочих днів з можливістю продовження до 20 робочих днів.
Втім, є й безвиїзні перевірки, які проводяться за матеріалами, інформацією, документами та поясненнями, отриманими від госпсуб’єкта за запитом (дод. 2 до Порядку № 662). Ця перевірка проводитиметься у приміщенні СДФМ. Строк проведення безвиїзної перевірки не може перевищувати 60 робочих днів із дати її початку.
Важливо! Такий запит спочатку надсилається засобами електронного зв’язку. Проте у разі відсутності протягом 24 годин із моменту надсилання запиту повідомлення про доставку такого запиту госпсуб’єкту вважається, що такий запит госпсуб’єктом не одержано. Тоді запит надсилається рекомендованим листом.
Копія акта виїзної/безвиїзної перевірки складається у трьох примірниках – один для перевіряльників (Мінфін, Мін’юст чи Мінцифри), другий – для самого госпсуб’єкта, а третій – надсилається Держфінмоніторингу, якщо його працівник (працівники) брав (брали) участь у проведенні виїзної/безвиїзної перевірки.
Госпсуб’єкт не позбавлений права подавати зауваження до акта виїзної/безвиїзної перевірки протягом п’яти робочих днів з дати отримання другого примірника акта виїзної/безвиїзної перевірки.
Підстав для недопуску робочої групи Держфінмоніторингу у Порядку № 662 не прописано. Водночас перевіряльники повинні:
Увага! Керівник СПФМ (особа, яка виконує його обовʼязки) та/або інший СПФМ може оскаржити дії осіб, що входять до складу робочої групи, керівнику субʼєкта державного фінмоніторингу. Подання скарги не зупиняє проведення перевірки.
У разі якщо:
складається Акт про неможливість проведення виїзної перевірки (дод. 7).
При цьому за наявності обґрунтованих причин (втрата, вилучення документів тощо) до акта виїзної/безвиїзної перевірки додаються пояснення посадової особи госпсуб’єкта та документи (їх засвідчені копії), що підтверджують причини відсутності документів.
У разі недопуску робочої групи до приміщень суб’єкта первинного фінансового моніторингу для проведення перевірки робоча група складає акт про відмову у проведенні виїзної перевірки (дод. 6).
Робоча група складає акт про відсутність госпсуб’єкта за місцезнаходженням (дод. 5) у разі відсутності госпсуб’єкта за місцезнаходженням, зокрема, в таких випадках:
Важливо! Нагадаємо, що за перешкоджання суб’єкту держфінмоніторингу у здійсненні ним нагляду у сфері запобігання та протидії, у т. ч. за недопуск до проведення перевірки, створення перешкод у її проведенні та/або неподання, подання не в повному обсязі, подання недостовірної інформації/документів, подання копій документів, у яких неможливо прочитати всі зазначені в них відомості, на запит суб’єкта держфінмоніторингу, необхідних для здійснення ним нагляду у сфері запобігання та протидії відповідно до Закону № 361, госпсуб’єкт несе відповідальність у розмірі до 340 000 грн (п. 7 ч. 5 ст. 32 Закону № 361).
У додатку 9 до Порядку № 662 наведено Акт про ненадання, надання не в повному обсязі, надання недостовірної інформації та/або неподання, подання не в повному обсязі, подання недостовірних документів чи подання копій документів, у яких неможливо прочитати всі зазначені в них відомості, або втрату документів. Проте не зазначено, коли такий акт складається – під час перевірки, на момент виявлення таких документів чи вже як результат проведеної перевірки. Це доволі складна ситуації – адже це може створити неоднозначні наслідки, які або призведуть до порозуміння з перевіряльниками та надання належних документів чи копій, або одразу до штрафу, який доведеться оскаржувати та витрачати значний час та ресурси.
Втім, на нашу думку, штраф за недопуск можливий лише за умови складення акта про відмову у проведенні виїзної перевірки (дод. 6). Складення акта про відсутність госпсуб’єкта за місцезнаходженням (дод. 5) та акта про неможливість проведення виїзної перевірки (дод. 7) не може бути розцінено як недопуск чи як перешкоджання проведенню перевірки.
На нашу думку, у подальшому як дії перевіряльників, так і результати перевірки, застосовані санкції та інші заходи впливу можуть бути оскаржені до адміністративного суду.
Водночас рішення (постанова) суб’єкта держфінмоніторингу про застосування до госпсуб’єкта заходів впливу, передбачених ст. 32 Закону № 361, може бути оскаржено у судовому порядку відповідно до законодавства протягом місяця з дня набрання ним чинності. Рішення (постанова) набирає чинності з робочого дня, наступного за днем прийняття такого рішення (постанови). У разі якщо до госпсуб’єкта застосовано штраф та протягом місяця його не сплачено, рішення (постанову) не було оскаржено у судовому порядку, воно набуває статусу виконавчого документа та передається до органів державної виконавчої служби для примусового виконання (ст. 32 Закону № 361).
Ст. 164 ПКУ встановлено особливості визначення бази оподаткування ПДФО для доходів у негрошовій формі. А…
Ортопедичний матрац – це не просто частина меблів, а важливий елемент здорового способу життя. Якість…
В арсеналі сучасних маркетологів є багато ефективних інструментів, тому про такий скромний метод впливу як…
Найкращий пункт обміну. Критерії та поради при виборі обмінника Коли потрібно обміняти 100-200 доларів, люди…
У статті 8 Закону «Про Державний бюджет України на 2025 рік» від 14.09.2024 №12000 визначили…
Компьютерная игра Counter-Strike 2 является одной из самых популярных киберспортивных дисциплин благодаря тому, что тут…