Маркетингові операції часто визнаються нереальними, знімається податковий кредит і, відповідно, проводяться донарахування з податку на прибуток і ПДВ. На щастя, є багата судова практика, яка допоможе нам сформулювати той самий ідеальний перелік документів. Хоча вона і не завжди на користь платника.
Зазначимо: при спробі платників запитати у податківців про конкретний перелік фіскали відправляють їх за роз’ясненням до Мінфіну.
Мерчандайзинг
Що це? Послуги з мерчандайзингу (тобто з просування товарів) належать до маркетингових. Вони визнаються витратами на збут. Як правило, мерчандайзингом називають розкладення і розміщення товарів у місці роздрібного продажу, організацію локальної реклами і т. д.
Документи. Візьмемо відносно свіжу постанову ВС від 03.06.2021 р. у справі № 826/23215/15*. Верховний Суд до переліку необхідних документів уключив:
* Див. за посиланням: reyestr.court.gov.ua/Review/97393590/
1) договір про надання послуг мерчандайзингу. У договорі треба вказати конкретні види послуг, строки їх виконання, місце виконання, мету надання послуг, план заходів з розповсюдження певного виду продукції і т. д.;
2) звіт про надання послуг з мерчандайзингу, в якому повинні викладатися результати відповідних послуг (наприклад, плановане підвищення продажів на певний відсоток, плановане збільшення доходу від реалізації продукції, яку «обробляє» виконавець послуг з мерчандайзингу і т. д.);
3) акт приймання-передачі послуг або інший документ, що підтверджує надання таких послуг, тощо. В акті (іншому документі) має бути викладена суть госпоперації. При цьому сама ця суть повинна відповідати даним договору і звіту. Також в актах (інших документах) мають бути конкретний перелік наданих послуг, місце і дата їх надання.
До речі, в ситуації, яку розглядав у справі № 826/23215/15 Верховний Суд, платник був імпортером лікарських засобів, який реалізовував свій товар через дистриб’юторів в аптеки. І судді дійшли висновку, що послуги з мерчандайзингу саме імпортерові ні до чого. Адже сам він не здійснює роздрібну торгівлю і не відповідає за викладення товару, його наявність і т. д. Це був клопіт дистриб’юторів.
Крім того, можуть знадобитися банківські виписки, акти узгодження вартості послуг, зареєстровані податкові накладні.
Інформаційно-консультаційні/маркетингові послуги
Що це? Іноді в договорі широким за змістом терміном «інформаційно-консультаційні послуги» покривають маркетингові послуги відносно тієї або іншої продукції. Хоча зустрічаються і договори, де прямо вказуються саме маркетингові послуги. Якщо мерчандайзинг, як ми бачили вище, все-таки ближче до роздрібної торгівлі, то позначення «маркетингові послуги» або «інформаційно-консультаційні послуги» більш універсальне. У п.п. 14.1.108 ПКУ навіть є визначення «маркетингові послуги». До маркетингових належать, зокрема, послуги з:
— розміщення продукції платника в місцях продажу;
— вивчення, дослідження та аналізу споживчого попиту;
— внесення продукції (робіт, послуг) платника в інформаційні бази продажу, послуги зі збору і поширення інформації про продукцію (роботи, послуги) і т. д.
Документи. Для переліку необхідних документів у цьому випадку візьмемо за основу постанови ВС від 25.03.2021 р. у справі № 813/2781/17 і від 12.08.2021 р. у справі № 804/2325/16**. Виходячи з цих рішень, бажано, щоб у вас були:
** Див. за посиланнями reyestr.court.gov.ua/Review/95815498 і reyestr.court.gov.ua/Review/98987655 відповідно.
1) наказ по підприємству про необхідність проведення маркетингових досліджень, час їх проведення, території, межі, методи вивчення ринку і т. д.;
2) договір про надання інформаційно-консультаційних або маркетингових послуг (знову ж таки, із зазначенням конкретних видів послуг, строків їх виконання, місця виконання і т. д.). Наприклад, у «виграшному» договорі (а точніше — його додатку) сформували чіткий перелік послуг: (1) визначення обсягу продажів у торгових точках у кількісному і грошовому вираженні; (2) визначення динаміки продажу продукції; (3) надання інформації щодо кожної торгової точки; (4) проведення фокус-груп; (5) online-опитування споживачів і т. д.;
3) звіт про надання маркетингових послуг. При цьому загальна інформація про ситуацію на ринку не підійде. У цьому документі мають бути рекомендації, розроблені для конкретного платника;
4) акт приймання передачі послуг або інший документ, що підтверджує надання таких послуг. У ньому треба вказати, окрім реквізитів первинного документа, ще і спосіб проведення маркетингового дослідження (опитування/анкетування), а також у чому виражений результат таких досліджень.
Безумовно, окрім цих документів, можуть знадобитися банківські виписки, акти узгодження вартості послуг, зареєстровані податкові накладні.
Також вам треба уміти пояснити необхідність маркетингових послуг більш розгорнуто. Хороший приклад — причина, зазначена в постанові ВС у справі № 804/2325/16 (про неї ми говорили вище). Зверніть увагу: використовуються конкретні цифри і показники. Так, через окупацію АРК, Донецького і Луганського регіонів починаючи з 2014 року підприємство втратило певну кількість торгових точок, що склало майже 40 % втрат ринку збуту для платника. А маркетингові послуги допомогли уберегти такого платника від подальшого спаду обсягу продукції і відновити ринок збуту на іншій території. І цей результат підтверджувався письмовими доказами.
До речі, якщо у штаті підприємства є свої маркетологи, дистриб’ютори, менеджери зі збуту, то знову ж таки доведеться пояснювати причину залучення сторонньої компанії/ФОП для виконання цих функцій.
Як бачите, реальність маркетингових послуг підтвердити можна. Ось тільки, швидше за все, податківці не обійдуть їх увагою. Тож поставтеся до необхідних документів з усією серйозністю.