Відкрити власну компанію в Канаді – простіше, ніж у будь-якій іншій країні світу. За рейтингом Всесвітнього банку Doing Businessперелік країн, де легко заснувати власну компанію, у 2021-му році Канада посіла третє місце за одним з параметрів – легкістю відкриття бізнесу. А загалом, за всіма параметрами, Канада посідає 23-є місце зі 190 країн світу.
Бізнес-план як перший крок відкриття бізнесу в Канаді
Канада готова прийняти необмежену кількість українців. У цій країні запустили гуманітарну програму для українців CUAET, що дозволяє отримати дозвіл на в’їзд у країну та жити там три роки з правом працювати та навчатися. Докладно про те, як це зробити, ми писали тут.
Українці також мають право відкрити в Канаді власну справу. Перед цим слід переконатись: бізнес справді буде прибутковим. Можна відкрити ресторан чи пекарню за франшизою, купити готовий бізнес – салон краси чи автомайстерню – або запропонувати нову послугу чи товар. У Канаді пильно ставляться до авторських прав, тому кожен новий виріб чи послугу слід запатентувати. Детальну інформацію про те, як отримати патент, можна почитати тут.
Щоб бізнес був успішним, слід скласти детальний бізнес-план компанії хоча б на рік. Його не потрібно ні з ким погоджувати, але такий план знадобиться, якщо підприємець захоче взяти кредит у банку чи отримати фінансову допомогу від державних програм.
Правильно скласти бізнес-план допоможе:
- Шаблон бізнес-плану. Його безкоштовно надсилають спеціалісти банку BDC, що протягом 65 років допомагають підприємцям розвивати власну справу.
- Програма для підприємців-початківців віком від 18 до 39 років. Ця безкоштовна програма передбачає консультування досвідченого бізнес-експерта протягом двох років.
Вибрати та зареєструвати назви компанії
Назва компанії має бути такою, яка б не збігалася з іншими назвами товариств у Канаді. Щоби з’ясувати це, слід перевірити назву бренду у двох національних реєстрах:
- Канадська база даних корпоративних назв і товарних знаків – Nuans.
- Канадський бізнес-реєстр. Тут можна перевірити назви компаній в офіційних реєстрах канадських провінцій Альберти, Британської Колумбії, Манітоби, Онтаріо, Квебека та Саскачівани, а також з реєстру Corporations Canada.
Якщо людина реєструє приватне підприємство під власним іменем, наприклад Ivan Symonenko, реєструвати торговельну марку не потрібно. В інших випадках слід зареєструвати торговельну марку.
Наприклад, ви є приватним підприємцем, але додаєте інше слово до свого імені – Ivan Symonenko Consulting. Або ваша компанія має будь-яку іншу назву – Best Bakeries Inc.
Зареєструвати торговельну марку слід у реєстрах територіальних провінцій, де ви плануєте вести бізнес. У деяких провінціях це можна зробити онлайн, а в деяких – особисто. Ось перелік усіх територіальних реєстрів. Вартість реєстрації залежить від провінції. Наприклад, в Онтаріо вона становить від $8 до $26 за одну назву.
Яку організаційно-правову форму компанії вибрати
Від форми компанії залежить сума податків, яку підприємець має сплачувати державі. У Канаді існує три типи компаній.
Приватний підприємець – це найпростіший вид бізнес-структури. Власник одноосібно несе відповідальність за свої рішення та бере на себе всі ризики, у тому числі відповідає особистим майном. Цей варіант підходить для фрилансерів, лікарів і тих, хто продає товари через інтернет.
Партнерство – це асоціація між двома чи більше особами, корпораціями чи товариствами, які об’єднуються для торгівлі чи бізнесу. На відміну від приватного підприємця, у товаристві може бути два і більше власників, у тому числі юридичні особи. Засновники мають скласти партнерську угоду, де вказують свої частки в компанії, як саме вони розподілятимуть доходи компанії, скільки вкладатимуть у розвиток бізнесу тощо. Така форма бізнесу підходить для магазинів, салонів краси, кафе, хостелів тощо.
Усі рішення щодо ведення бізнесу партнери приймають разом, але ризики від діяльності засновники також ділять між собою. Найпоширеніша форма партнерства в Канаді називається LLP – Limited Liability Partnership. Це аналог товариства з обмеженою відповідальністю в Україні.
Корпорація – повноцінна юридична особа. Власниками можуть бути декілька осіб, їхні частки та діяльність компанії прописують в уставі. Акціонери корпорації вибирають раду директорів, у компанії має бути юридична адреса. Така форма компанії підійде для торговельних мереж, тих, хто займається видобуванням, виробництвом тощо. Власники корпорації несуть відповідальність перед державою лише активами компанії. В Україні аналогом канадської корпорації є акціонерне товариство.
5 кроків, щоб відкрити товариство з обмеженою відповідальністю в Канаді
- Зареєструвати компанію. Для цього потрібно мати номер соціального страхування – SIN. Він має бути в кожного мешканця Канади – нерезидента чи громадянина. У більшості провінцій можна зареєструвати свій бізнес особисто, поштою або через інтернет на спеціальному урядовому порталі. Реєстрація триває п’ять днів.
- Отримати бізнес-номер у податковій агенції Канади – CRA, що складається з дев’яти цифр.
- Сплатити податок за реєстрацію. Вартість реєстрації залежить від провінції, у якій підприємець реєструє бізнес. Наприклад, у провінції Онтаріо доведеться заплатити від $60 до $80.
- Відкрити рахунок у комерційному банку. Хоча приватним підприємцям і товариствам не обов’язково мати банківський рахунок для бізнесу, це є гарною практикою. Так можна розділити особисті та ділові фінанси. Лише деякі банки дозволяють відкрити банківський рахунок віддалено, здебільшого треба бути присутнім особисто. Вартість за обслуговування рахунку залежить від тарифів конкретного банку: Bank of Montreal, TD Bank, RBC, BMO, CIBC та інші банки.
- Отримати ліцензію на діяльність, якщо цього потребує ваша сфера бізнесу. Наприклад, якщо ви плануєте відкрити ресторан, кафе або автошколу. Для дитячих садочків може знадобитися інспекція харчових приміщень і сертифікація працівників харчоблока. Інформацію про ліцензії та дозволи, що необхідні для конкретної сфери, можна знайти на урядовій платформі BizPal.
Податковий облік компанії в Канаді
У Канаді податкові правила підприємців різняться залежно від структури бізнесу. Якщо ви вибрали такі форми, як приватний підприємець або партнерство, то зобов’язані включити дохід від бізнесу до особистої декларації. Її щороку має подати кожен канадець, який законно перебуває на території країни. Податкову декларацію слід подавати до податкової агенції Канади один раз на рік, у період з лютого по квітень, але не пізніше 30 квітня.
Податки для приватного підприємця
Податкова декларація для приватних підприємців називається T1 General: підприємець сплачує податок на прибуток з чистого доходу. Податок стягують за встановленою шкалою на двох рівнях: федеральному і провінційному. На федеральному рівні податок для приватних підприємців має комбіновану ставку:
- 15% – на перші $49 020;
- 20,5% – від $49 021 до $98 040;
- 26% – від $98 041 до $151978;
- 29% – від $151 979 до $216 511;
- 33% – вище $216 511.
Провінційний податок залежить від провінції, де зареєстрований приватний підприємець, – у кожній діють свої ставки. Так, в Онтаріо:
- дохід до $45 142 оподатковується за ставкою 5,05%;
- дохід від $45 142 до $150 тис. – за ставкою 9,15%;
- дохід понад $150 тис. на рік оподатковується за ставкою 12,16%.
Наприклад, приватний підприємець веде бізнес в Онтаріо і заробляєте $60 тис. на рік. Розрахуємо спочатку федеральну частину:
- 49 020 х 15% (на перші $49 020) = $7353
- 60 000 – 49 020 = $10 980
- 10980 х 20,5% = $2250,9
- 7353 + 2250,9 = $9604
Отже, на рік такий приватний підприємець має сплатити федеральний податок у сумі $9604.
А тепер розрахуємо провінційну частину для провінції Онтаріо:
- 45142 х 5,05% = $2280
- 60 000 – 45 412 = $14 858
- 14858 х 9,15% = $1360
- 2280 + 1360 = $3640
Отже, на рік такий приватний підприємець має сплатити провінційний податок у сумі $3640.
А разом за двома видами податку він має сплатити $13 244 на рік, тобто $9604 + $3640. Це становить 22% від річного прибутку підприємця.
Податки для малого та середнього бізнесу – товариств у Канаді
Підприємцям вигідніше відкрити товариство з обмеженою відповідальністю, ніж стати приватним підприємцям. Адже ставка на корпоративний податок або податок на прибуток менша.
Власники малого та середнього бізнесу сплачують такі види зборів:
- Податок на прибуток. Він складається з федеральної та провінційної ставки. Разом базова ставка цього податку становить 38%. Але на практиці він часто виявляється нижчим – завдяки пільгам і знижкам. У кожній провінції діють свої податкові ставки – від 0% до 4% – та знижки. Таким чином, реальний розмір корпоративного податку часто становить приблизно 10–25%. Єдина умова – річний дохід компанії має не перевищувати $500 тис.
- Податок на додану вартість – ПДВ. Він також буває федеральним і провінційним. Ним оподатковується більшість товарів і послуг, крім основних харчових продуктів, рецептурних ліків і деяких медичних товарів. Його сплачують усі компанії, річний дохід яких перевищує $30 тис. Федеральна ставка податку – 5%. Розмір провінційної ставки ПДВ залежить від того, де підприємець продає товар або послугу. Наприклад, якщо компанія знаходиться у Британській Колумбії, а товар доставляють замовнику з Онтаріо, то податок стягуватимуть за ставкою Онтаріо. Подивитись ставки податку ПДВ у провінціях можна за цим посиланням.
- Соціальні внески: у пенсійну програму – 5,45% від доходу компанії на рік та у фонд страхування зайнятості – 1,4%. У Квебеку діють свої програми пенсійних внесків і страхування зайнятості.
У Канаді активно підтримують розвиток малого та середнього бізнесу, тому діють федеральні програми. Детальніше прочитати про них та вибрати ту, що вам підходить, можна тут.