За даними Євростату, німецька економіка – найпотужніша в Європі, а Німеччина вважається однією з найсприятливіших європейських країн для ведення бізнесу. 2021-го року в рейтингу Всесвітнього банку Doing Business ця країна посіла 22-е місце зі 190 країн
Хто може відкрити бізнес у Німеччині
Українці, які переїхали до Німеччини, можуть відкрити в цій країні бізнес. Одна обов’язкова умова – мати дозвіл на проживання в Німеччині. Українці, які прибули до Німеччини після 24 лютого, мають право оформити тимчасовий захист та отримати дозвіл на проживання за спрощеною процедурою.
Перед тим як заснувати компанію в Німеччині, слід переконатись: бізнес справді потрібно запускати саме в цьому регіоні, він приноситиме дохід і позитивно впливатиме на розвиток німецької економіки в цілому. Для цього слід скласти детальний бізнес-план компанії на рік і погодити його в місцевому муніципалітеті.
Є ще одна умова запуску власної компанії в Німеччині. Вона не є обов’язковою, але часто без неї неможливо рухатись далі – це знання німецької мови.
Яку організаційно-правову форму вибрати
Варто визначитись, яку саме компанію за організаційно-правовою формою ви хочете відкрити.
Приватний підприємець. У разі несплати податків при такій організаційно-правовій формі засновник відповідає перед державою всіма своїми активами.
- Фрилансер. Людина, яка продає виключно послуги. За такою формою можуть працювати лікарі, нотаріуси, юристи, IT-спеціалісти, дизайнери тощо. У них обов’язково має бути спеціальна освіта: свою кваліфікацію вони підтверджують дипломом. Детальніше про те, як стати фрилансером у Німеччині, можна дізнатись тут.
- Торговець . Людина, яка продає товари. За такою формою можуть працювати пекарі, кондитери, різні майстри – будь-хто, хто продає товари через сайт чи в магазині. Торговцям слід отримати дозвіл на торгівлю. Це можна зробити онлайн за цим посиланням. Його вартість від 15 до 31 євро.
Найпопулярніша форма організації малого бізнесу в Німеччині – це товариство з обмеженою відповідальністю – німецькою GmbH.Можна вибирати будь-яку сферу: нерухомість, туризм, інформаційні технології тощо. При такій організаційно-правовій формі засновник відповідає перед державою тільки активами компанії, а його власні залишаються недоторканими.
- мінітовариство з обмеженою відповідальністю;
- звичайне товариство з обмеженою відповідальністю.
Різниця між mini-GmbH та GmbH полягає в розмірі статутного капіталу. Для mini-GmbH статутний капітал складає від 1 євро – тобто стільки, скільки дійсно потрібно засновнику для того, щоб розпочати бізнес. А для звичайного GmbH статутний капітал складає мінімум 25 тис. євро. Проте засновники mini-GmbH не мають права розподіляти всі дивіденди, поки статутний капітал не досягне 25 тис. євро.Також до mini-GmbH не можна внести статутний капітал у натуральній формі – наприклад, інструментами або транспортом.
Крім того, якщо для звичайного GmbH необхідно скласти окремий статут, то засновники mini-GmbH можуть скористатися так званим типовим статутом або протоколом. Це дозволить заощадити на юридичних послугах і підготовці статуту. Але вносити будь-які зміни до типового протоколу після реєстрації компанії неможливо.
Наприклад, у компанії може змінитись кількість засновників: було два, а стало чотири. До речі, засновником компанії може бути не тільки фізична, але і юридична. Або якщо змінився директор компанії чи розширились його функції.
7 кроків, щоб відкрити товариство з обмеженою відповідальністю – GmbH
- Зареєструвати назву компанії в Торгово-промисловій палаті.
- Скласти статут компанії. У ньому слід детально описати діяльність компанії, вказати частки засновників – якщо їх декілька, вписати контактні дані акціонерів, їхнє місце реєстрації та сімейний стан, а також юридичну адресу офісу. Вартість послуг юриста, який складатиме статут, складає приблизно 500 євро.
- Засвідчити статут у нотаріуса й отримати свідоцтво про реєстрацію компанії. За німецькими законами, чоловік або дружина засновників мають бути присутніми під час посвідчення документів компанії в нотаріуса. Так само має бути присутнім і директор компанії – якщо це інша людина, а не засновник. Завірену копію свідоцтва про реєстрацію нотаріус зазвичай надсилає поштою. Вартість послуг нотаріуса – 600 євро.
- Відкрити рахунок у комерційному банку та внести статутний капітал. Для товариства з обмеженою відповідальністю GmbH – це 25 тис. євро. Але на цьому етапі достатньо внести 12,5 тис. євро, а решту суми покласти на рахунок вже після реєстрації в Торговому реєстрі. Копію квитанції про те, що гроші є на рахунку компанії, слід відправити поштою нотаріусу. Така квитанція називається ще депозитним ордером. Також у банку можуть запитати, звідки в засновника гроші. То ж вам варто бути готовими підтвердити, що гроші на запуск компанії ви заробили законним шляхом.
- Зареєструвати компанію в Торговому реєстрі й отримати реєстраційний номер. Орієнтовно це займає один місяць. Вартість реєстрації – 300 євро.
- Укласти договір про обов’язкове соціальне страхування, отримати індивідуальний номер Betriebsnummer і зареєструвати найманих працівників у німецькій системі страхування.
- Надіслати копії документів нової компанії в місцеву податкову службу – Finanzamt – та отримати внутрішній податковий номер – Steuernummer. Податковий номер знадобиться для заповнення податкової декларації та річних податкових звітів.
Як ще відкрити бізнес у Німеччині
У Німеччині можна купити вже готовий бізнес або вже зареєстровану компанію. Цей шлях набагато простіший, але і дорожчий. Вартість уже зареєстрованого товариства з обмеженою відповідальністю складає від 33 тис.євро. А вартість чинного бізнесу може бути від 50 тис. євро і вище.
Зазвичай іноземці вибирають компанії у сферах торгівлі, інформаційних технологій, туризму, а також перукарські послуги. Наразі найприбутковішим бізнесом вважається нерухомість, а саме здача в оренду житлової та комерційної нерухомості – офісів і складів.
Щоб купити бізнес, слід скласти договір купівлі-продажу, засвідчити його в нотаріуса та надіслати копії документів до Торгового реєстру та місцевої податкової служби.
Податковий облік компанії в Німеччині
За діяльність мінітовариства чи звичайного товариства з обмеженою відповідальністю в Німеччині слід сплачувати такі податки:
- податок на додану вартість – ПДВ – 19% від вартості товару чи послуги;
- прибутковий податок – 14% від загальної суми отриманих доходів;
- корпоративний податок – 15% від загального прибутку;
- якщо компанія веде діяльність у промисловій сфері – електроенергетика, машинобудування, нафтопереробка тощо – то додатково доведеться сплатити від 7% до 15% податку із загального прибутку: розмір податку залежить від регіону Німеччини, де зареєстрована компанія.
Податки в Німеччині слід сплачувати наперед, а не після звітного періоду, як в Україні. Щоквартально підприємець зобов’язаний подати попередню електронну декларацію з ПДВ – до 10-го числа наступного місяця – і сплатити податок. Якщо сума за попередньою декларацією більша за фактичну, у податковій службі роблять перерахунок і виплачують компенсацію.
Послуги бухгалтера складають орієнтовно 70 євро на місяць – усі звіти подають в автоматичному режимі. А ось послуги податкового консультанта щодо річного звіту діяльності компанії коштуватимуть 700 євро.
Якщо компанія українців у Німеччині буде прибутковою три роки поспіль, вони зможуть отримати тимчасову посвідку на проживання в Німеччині терміном на три роки. Про це говорить параграф 21 Закону про резидентів. Якщо справа буде процвітати і надалі, то резидентам дозволяють отримати посвідку на постійне проживання у країні і громадянство Німеччини.