Зміни до Порядку ведення Реєстру неприбуткових організацій було внесено постановою КМУ №423, яка одразу (25.05.2019 р.) ж набрала чинності. Про те, що саме змінилося, читайте далі.
Хоча в Порядку №440 і раніше зазначалося, що Реєстр ведеться, зокрема, для того, щоб надавати з нього відомості зацікавленим особам, про те, як отримати з нього витяг, встановлено не було.
Та з 22 травня у Порядку №440 з’явився новий пункт 12-1, який на це питання відповідає. Ним було запроваджено можливість отримання неприбутковими організаціями у будь-який час витягу з Реєстру (у разі бажання отримання витягу у паперовому вигляді), який може бути сформований у будь-якому контролюючому органі (ДПІ).
Форма запита на отримання витягу затверджена додатком 3 до Порядку №440. А сам витяг, як передбачається, можна буде отримати протягом трьох робочих днів з дати запиту.
Зверніть увагу: запит подається особисто представником неприбуткової організації чи уповноваженою на це особою або надсилається поштою контролюючому органу за основним місцем обліку неприбуткової організації.
Звісно, що подати запит (і отримати витяг) можна і в електронній формі. Але з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису тих осіб, які його підписуватимуть, у порядку, визначеному законодавством. Тобто якщо у вас є укладений з ДПІ договір про визнання електронних документів, ви можете скористатися і цим шляхом.
Запит обов’язково повинен бути підписаний керівником або особою, що має право підпису документів неприбуткової організації, із зазначенням дати. І усі розділи запиту підлягають заповненню!
Форми витягу в Порядку №440 немає, але зазначається, що він повинен містити відомості про неприбуткову організацію, визначені п. 11 цього Порядку, або повідомлення про відсутність відомостей у Реєстрі.
Зверніть увагу: по суті, витяг не має строку дії. Адже він містить відомості з Реєстру, актуальні на дату та час його формування, та є чинним до внесення змін до Реєстру в частині відомостей, що стосуються неприбуткової організації.
Порядок ведення Реєстру затверджений постановою КМУ №440. Крім цього Порядку, постанова містить і загальні положення. Ось до них внесено таку правку: виключено абзац 7 з п. 2, яким встановлювалось, що тимчасово, до 1 січня 2018 р., не може бути підставою для виключення з Реєстру невиконання неприбутковими релігійними організаціями вимог до установчих документів, визначених пп. 133.4.1 ПКУ.
Як правило, норми, які вже не застосовуються, оскільки мали лише тимчасову дію, з нормативних актів не виключають. Але оскільки фактично ця норма вже майже півтори роки не діє, то сподіваємось, що ця зміна лише косметична та на згаданих неприбутківців жодним чином не вплине.
Хоча зараз цю норму, по суті, замінили іншим абзацом: релігійні організації, включені до Реєстру на день набрання чинності Законом №652 (а це було 13.08.2015 р.), які відповідають вимогам абз. 2 пп. 133.4.1 ПКУ, включаються контролюючим органом до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій із присвоєнням відповідної ознаки неприбутковості.
Раніше до Реєстру могли потрапити лише ті юрособи, які мають код ЄДРПОУ. Це прямо зазначалося в п. 4 Порядку №440.
Тепер уточнюється, що код ЄДРПОУ залишається обов’язковою умовою для включення до Реєстру, а ось включення до ЄДР — ні. Адже тепер абзац 1 п. 4 Порядку №440 звучить так: «До Реєстру включаються неприбуткові організації — юридичні особи за кодом згідно з ЄДРПОУ, які включені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, та юридичні особи за кодом згідно з ЄДРПОУ, для яких законом встановлені особливості їх державної реєстрації та які не включаються до зазначеного Єдиного державного реєстру».
При цьому перелік ознак неприбутковості, які призначаються кожному внесеному до Реєстру (які теж наведені в п. 4 Порядку №440), залишився без змін.
Уточнили і вимоги, відповідність яким мають перевіряти податківці, перш ніж включити юрособу до Реєстру. Раніше п. 7 Порядку №440 містив цілий перелік таких вимог. Зараз в ньому є лише пряме посилання на пп. 133.4.1 ПКУ, який ці вимоги і встановлює. Таким чином, якщо в ПКУ будуть внесені зміни, актуалізувати Порядок №440 вже не доведеться і розбіжностей не буде.
З 22 травня 2019 р., щоб потрапити до Реєстру, неприбуткова організація повинна відповідати таким вимогам:
1) утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
2) установчі документи неприбуткової організації (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їх праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб.
3) установчі документи неприбуткової організації (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету в разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення).
Зверніть увагу! Не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених пп. 133.4.2 ПКУ (на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами).
Але положення п. 3 не поширюється на об’єднання та асоціації об’єднань співвласників багатоквартирних будинків. А положення п. 2 і 3 стосовно вимог щодо наявності установчих документів не поширюються на бюджетні установи.
Зверніть увагу: додатком 1 до Порядку №440 в редакції постанови КМУ №423 було затверджено нову форму реєстраційної заяви. Вона подається юрособою як для включення до Реєстру, так і для виключення з нього за власною ініціативою, а також для внесення змін до реєстраційних даних.
Скоротилися і строки розгляду документів, які подаються для включення (або повторного включення для тих, хто статус неприбутківця раніше мав, але втратив!) юрособи до Реєстру. Раніше за результатами розгляду реєстраційної заяви та документів, що додаються до неї, ДФС приймала рішення протягом 14 календарних днів з дня їх отримання. Тепер цей строк становить 3 робочих дні! Відповідне рішення, як і раніше, за формою згідно з додатком 2 до Порядку №440, готується у двох примірниках, один з яких надається неприбутковій організації, а другий залишається в контролюючому органі.
При цьому, як і раніше, у заявника залишається без змін право у разі отримання відмови, усунути недоліки та повторно подати документи до контролюючого органу, не змінюючи при цьому положення установчих документів, до яких контролюючим органом не висловлено зауважень. Повторно надіслана реєстраційна заява розглядається теж протягом трьох днів.
У ті самі строки розглядатимуться і документи (реєстраційна заява з позначкою «зміни») щодо змін, які слід внести до Реєстру про неприбуткову організацію.
Це визначає п. 16 Порядку №440, до якого теж були внесені зміни.
Зараз виключення неприбуткової організації з Реєстру здійснюється на підставі рішення контролюючого органу в разі:
— використання доходів (прибутків) неприбуткової організації для інших цілей, ніж утримання такої організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених пп. 133.4.2 ПКУ;
— розподілу доходів (прибутків) неприбуткової організації або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їх праці, нарахування ЄСВ), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб;
— невідповідності неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, установленим пп. 133.4 ПКУ, а для релігійної організації — вимогам, визначеним абз. 2 пп. 133.4.1 і пп. 133.4.2 ПКУ;
— внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань запису про державну реєстрацію припинення неприбуткової організації (в результаті її ліквідації, злиття, приєднання, поділу або перетворення). Раніше вимагалося затвердження ліквідаційного балансу, передавального акта або розподільчого балансу неприбутковою організацією, що припиняється;
— за ініціативою неприбуткової організації.
Логістика у сфері оптових поставок бензину та дизельного пального є важливою складовою енергетичної інфраструктури, особливо…
Ст. 164 ПКУ встановлено особливості визначення бази оподаткування ПДФО для доходів у негрошовій формі. А…
Ортопедичний матрац – це не просто частина меблів, а важливий елемент здорового способу життя. Якість…
В арсеналі сучасних маркетологів є багато ефективних інструментів, тому про такий скромний метод впливу як…
Найкращий пункт обміну. Критерії та поради при виборі обмінника Коли потрібно обміняти 100-200 доларів, люди…
У статті 8 Закону «Про Державний бюджет України на 2025 рік» від 14.09.2024 №12000 визначили…