Одне з ключових завдань ДПС – це прозоре і ефективне адміністрування податків та робота з податковим боргом. Світова практика та досвід успішних країн у питанні адміністрування податкового боргу говорить про те, що ефективною є не «колекторська» діяльність з боку податкових органів, а робота «на випередження».
Отже, головна наша мета – не просто стягнути наявний податковий борг, а упередити його появу шляхом стимулювання платників податків до самостійної сплати податкових зобов’язань.
Держава має створювати належний рівень умов та йти назустріч сумлінним платникам податків, а до боржників, що нехтують інтересами держави та суспільства – ставитися, як до порушників законодавства.
У разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов’язання в установлені законодавством строки, орган ДПС надсилає (вручає) йому податкову вимогу відповідно до вимог ст. 59 ПКУ.
З метою забезпечення виконання платником податків своїх обов’язків щодо сплати податків і зборів майно платника податків, який має податковий борг, передається в податкову заставу.
Згідно з вимогами ст. 87 ПКУ, органи ДПС звертаються до суду з позовом про стягнення суми податкового боргу за рахунок активів фізичної особи — боржника.
Стягнення податкового боргу за рішенням суду здійснюється державною виконавчою службою.
Нагадуємо, що 10 грудня 2020 року набрав чинності Закон України від 04 грудня 2020 року № 1072 – ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо соціальної підтримки платників податків на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2».
Під дію Закону № 1072 підпадають усі категорії платників податків, крім осіб, на яких поширюються судові процедури, визначені Кодексом України з процедур банкрутства, та осіб, які мають податковий борг з митних платежів.