Головна » Бухгалтеру » Новини законодавства » Аналітика » Якщо на підприємстві один бухгалтер, він не може бути головним. Думка МінФіну
Аналітика

Якщо на підприємстві один бухгалтер, він не може бути головним. Думка МінФіну

Поділіться з друзями - підтримайте проект

Мінфін у листі від 30.06.2017 р. №35210-07-10/17419 зазначив, що для забезпечення ведення бухобліку підприємство самостійно обирає форми його організації, зокрема, введення до штату підприємства посади бухгалтера або створення бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером.

Основні функції головного бухгалтера або особи, на яку покладено ведення бухобліку підприємства, визначені частиною сьомою ст. 8 Закону про бухоблік.

Відповідно до завдань та обов’язків, передбачених кваліфікаційною характеристикою посади головного бухгалтера згідно з Довідником кваліфікаційних характеристик професій працівників, головний бухгалтер, зокрема:

  • керує працівниками бухобліку підприємства та розподіляє між ними посадові завдання та обов’язки,
  • знайомить цих працівників із нормативно-методичними документами та інформаційними матеріалами, які стосуються їх діяльності.

Крім того, відповідно до Національного класифікатора України ДК 003:2010 “Класифікатор професій”, професійна назва роботи “Головний бухгалтер” за кодом Класифікатора (код 1231) відноситься до професійного угруповання “Керівники фінансових, бухгалтерських, економічних, юридичних та адміністративних підрозділів”.

Тобто посада головного бухгалтера передбачає наявність підлеглих працівників.

Таким чином, Мінфін вважає, що законодавством не передбачено такої форми організації бухобліку на підприємстві, як введення до штату підприємства посади головного бухгалтера без створення бухгалтерської служби.

Мінсоцполітики у листі від 13.11.2017 р. №21929/0/2-17/13 погоджується з позицією Мінфіну і зазначає, що введення до штатного розпису підприємства посади головного бухгалтера можливе у разі створення відповідного структурного підрозділу (відділу, сектора тощо).

 ***

МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ

Лист від 30.06.2017 р. № 35210-07-10/17419
“Щодо введення посади головного бухгалтера”

Міністерство фінансів України розглянуло лист щодо деяких питань з бухгалтерського обліку та повідомляє.

Відповідно до Закону України “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” питання організації бухгалтерського обліку на підприємстві належать до компетенції його власника (власників) або уповноваженого органу (посадової особи), який здійснює керівництво підприємством відповідно до законодавства та установчих документів.

Для забезпечення ведення бухгалтерського обліку підприємство самостійно обирає форми його організації, зокрема введення до штату підприємства посади бухгалтера або створення бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером.

Основні функції головного бухгалтера або особи, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку підприємства, визначені частиною сьомою статті 8 цього Закону.

Відповідно до завдань та обов’язків, передбачених кваліфікаційною характеристикою посади головного бухгалтера, згідно з Довідником кваліфікаційних характеристик професій працівників, затвердженим наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 29.12.2004 р. N 336, головний бухгалтер, зокрема, керує працівниками бухгалтерського обліку підприємства та розподіляє між ними посадові завдання та обов’язки, знайомить цих працівників із нормативно-методичними документами та інформаційними матеріалами, які стосуються їх діяльності, тобто, посада головного бухгалтера передбачає наявність підлеглих працівників.

Таким чином, законодавством не передбачено такої форми організації бухгалтерського обліку на підприємстві, як введення до штату підприємства посади головного бухгалтера без створення бухгалтерської служби.

 

Директор Департаменту прогнозування доходів бюджету та
методології бухгалтерського обліку                                                         Ю. Романюк

***

Аналіз

Із таким роз’ясненням фахівців Мінсоцполітики та Мінфіну можна сперечатися або ні. Та нас найбільше цікавлять наслідки. 

Що буде, якщо мале підприємство зазначить у штатному розписі і у трудовій книжці посаду “головний бухгалтер” без створення відповідного підрозділу? 

Окремої відповідальності за це законодавством не встановлено. Тож, найбільше, що загрожуватиме роботодавцю, це штраф за інші порушення законодавства з праці (одна мінімальна зарплата на момент виявлення “порушення”, ст. 265 КЗпП). 

Працівнику може бути гірше. Адже запис про посаду, яку він займає за основним місцем роботи (а, за бажанням працівника, і за сумісництвом) вноситься до трудової книжки. А трудова книжка і досі вимагається при оформленні пенсії, і неправильно зазначена посада може цьому зашкодити (див. також роз’яснення від Мінсоцполітики). 

Створити підрозділ з однієї особи – теж не вихід. Адже Мінсоцполітики та Мінфін наполягають на наявності підлеглих головному бухгалтеру працівників.

Тож, турботливому роботодавцю доведеться або створювати підрозділ (наприклад, відділ бухгалтерії) на чолі з головним бухгалтером, або змінити посаду головного бухгалтера на просто бухгалтера (але єдиного).  На жаль, зробити це доведеться “заднім числом”. А отже, доведеться виправляти і штатний розпис, і наказ про прийняття  на роботу головного бухгалтера, і запис у його трудовій книжці. Звісно, якщо він на підприємстві єдиний.   


Поділіться з друзями - підтримайте проект