З’ясувалося, що автори проекту про податкову амністію якось не подумали про необхідність спочатку зробити реєстр всіх осіб, які коли-небудь подавали декларації.
З втіленням ідеї великої податкової амністії, по якій українцям рекомендують віднести всі готівкові кошти в банк і сплатити за це 5% державі, може виникнути проблема.
«На годиннику 22 липня 2021 року одноразове декларування повинно бути запущено з 1 вересня, і тут несподівано виявляється, що у нас трохи не вистачає даних і Нацдержслужби потрібно за місяць з невеликим зробити реєстр всіх осіб, які коли-небудь від початку історичного матеріалізму і до 2016 року подавали декларації. Планування – наша сильна національна риса все-таки », – поскаржилася народний депутат Ольга Василевська-Смаглюк.
Втім, неясно, хто в даному випадку винен, адже займався законопроектом 5153 про податкову амністію саме Комітет Данила Гетманцева з податкової політики, куди і входить пані Василевська-Смаглюк.
В чому справа
Справа в тому, що Національний банк України направив голові Національного агентства України з питань державної служби Наталії Алюшиної (з копією Офісу Президента України та Комітету Гетманцева) лист «Про забезпечення вимог законодавства України з питань податкової амністії».
У ньому сказано наступне.
«У зв’язку з прийняттям 15.06.2021 Верховною Радою Закону« Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо стимулювання детінізації доходів та підвищення податкової культури громадян шляхом введення одноразової (спеціального) добровільного декларування фізичними особам належних їм активів і сплати одноразового збору в бюджет »(далі – Закон) 25.06.2021 була проведена зустріч за участю представників Офісу Президента України, Комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики і Національного банку України.
За результатами цієї зустрічі Національний банк звертається до Національного агентства України з питань державної служби (НАГС) для вирішення питання про взаємодію з банками при реалізації норм Закону.
Законом передбачено, що для цілей одноразового (спеціального) добровільного декларування декларант повинен розмістити кошти в національній та іноземній валютах в готівковій формі та / або банківських металах на поточних рахунках із спеціальним режимом використання в банках України до подачі одноразової (спеціальної) добровільного декларації.
У той же час, згідно з нормами Закону (про податкову амністію – прим. Ред.) , Певні особи не можуть бути декларантами в рамках одноразового (спеціального) добровільного декларування (згідно з підрозділом 9-4 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу).
Для обмеження ризиків того, що спеціальні рахунки будуть використовуватися неправомірно, банки повинні мати інструменти для перевірки відповідної інформації.
З огляду на, що в Законі відсутні механізми перевірки надання декларантом декларації відповідно до законів, які визначають або визначали правові та організаційні засади у сфері запобігання корупції, банкам України необхідна інформація про перелік осіб, які раніше подавали такі декларації .
У зв’язку з тим, що Єдиний державний реєстр декларацій містить дані в електронному вигляді починаючи з 2016 року , Національний банк вважає за необхідне створення НАГС переліку посад суб’єктів декларування, які зобов’язані (були зобов’язані) подавати декларацію відповідно до законодавства з питань запобігання корупції.
Альтернативним способом встановлення банками такої інформації може бути забезпечення можливості оперативного отримання банками інформації на їх запити, адресовані НАГС. Національний банк, в свою чергу, готовий приєднатися до обговорення деталей для вирішення цього питання. Просимо повідомити про прийняте НАГС вирішенні і визначитися з датою зустрічі з питань, викладених у цьому листі », – сказано в листі НБУ.
Нагадаємо, що 16 липня Володимир Зеленський підписав закон про податкову амністію . Раніше ці законопроекти ( 5153, 5156 ) були прийняті як закони. Головним ідеологом тут виступає член команди Зеленського, глава податкового комітету Верховної Ради Данило Гетманцев
«Із задекларованих активів громадянин повинен буде сплатити збір, зокрема 5% щодо валютних цінностей на рахунках у банках в Україні, а також інших активів, що знаходяться (зареєстровані) в Україні; 9% щодо валютних цінностей на рахунках в іноземних фінансових установах, а також з інших активів, що знаходяться за кордоном; 2,5% щодо номінальної вартості державних облігацій України, придбаних декларантом у період з 1 вересня 2021 року до 31 серпня 2022 року.
Якщо громадянин сплатить усі необхідні збори, держава гарантуватиме йому звільнення від відповідальності за порушення податкового, валютного законодавства», – заявляет Офис Президента по этому поводу.
А якщо не сплатить, то не гарантуватиме – має на увазі закон.
Справа в тому, що в законі про податкову амністію міститься норма, згідно з якою навіть якщо ви не подасте так звану «нульову декларацію», імперативно буде вважатися, що ви вже повідомили податкової , що не маєте активів в розмірі більшому, ніж передбачено законом.
Т. е. Що стосується законності придбання всього, що більше зазначених вище нормативів, то тут можуть виникнути питання у податковій. А також якщо в подальшому вам раптом захочеться купити щось дорожче за вартістю, ніж 400 тисяч грн.
Також згідно з підписаним Зеленським закону протягом 9 місяців з дня набрання чинності цим Законом Кабмін зобов’язаний буде розробити і внести на розгляд Верховної Ради законопроект про посилення контролю за повнотою оподаткування доходів фізичних осіб.
Крім того, законом нівелюється принцип презумпції правомірності правочину. Адже доведеться підтверджувати походження коштів кожен раз, коли угоду укладають «неамністірованние», т. Е. Неподаною декларацію громадяни.