26 лютого було опубліковано Закон № 465-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» і тепер настав час його проаналізувати. Давайте розглянемо, що змінилось в плані адміністрування ЄСВ
Відкриття рахунку в банку (діє з 27.02.2020 р.)
Обов’язок банків при відкритті рахунку для суб’єкта господарювання отримувати інформацію про те, що цей суб’єкт є платником ЄСВ, існує і зараз (це ч. 1 ст. 24 Закону про ЄСВ). Але з 27.02.2020 р. його прописали більш чітко.
Як і раніше, серед платників ЄСВ – суб’єктів господарювання є такі, що зареєстровані в ЄДР, і такі, які лише стають на облік в органі ДПС.
Тому від юросіб, фізосіб-підприємців та громадських формувань при відкритті рахунку вимагатиметься інформація з ЄДР (до 27.02.2020 р. були два варіанти – або виписка з ЄДР, або документ про реєстрацію в ДПС як платника ЄСВ)
А від тих фізосіб, які перебувають на обліку в ДПС (без реєстрації в ЄДР) – вимагатимуться документи, що підтверджують їх взяття на облік у податковому органі як платників ЄСВ.
Як погашатиметься недоїмка з ЄСВ (діє з 01.07.2020 р.)
Зараз в ст. 25 Закону про ЄСВ діє такий абзац (перший):
Податковий орган у порядку, за формою та у строки, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, надсилає платникам єдиного внеску, які мають недоїмку, вимогу про її сплату.
Такий порядок, дійсно, є. Він встановлений Інструкцією про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженої наказом Мінфіну від 20.04.2015 р. №449.
А з 01.07.2020 р. цей абзац замінять на три нових:
- Податковий орган у порядку, за формою та у строки, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, надсилає в паперовій та/або електронній формі платникам єдиного внеску вимогу про сплату недоїмки з єдиного внеску.
- Вимога про сплату недоїмки з єдиного внеску, винесена за результатами документальної перевірки, надсилається (вручається) платнику в порядку, визначеному ст. 42 ПКУ.
- Вимога про сплату недоїмки з єдиного внеску, винесена з метою стягнення недоїмки з єдиного внеску у разі його несплати платником у визначені цим Законом строки, надсилається податковим органом платнику в паперовій та/або електронній формі у порядку, визначеному ст. 42 ПКУ.
По-перше, надсилатися вимога буде не лише в паперовій, а і в електронній формі. Звісно, якщо ви уклали із податківцями договір про електронне листування. Тому прохання податківців, особливо до фізосіб, про необхідність постійного моніторингу стану сплати ЄСВ та наявності (відсутності) заборгованості з вказаного платежу, стає ще більш актуальним. Переглядати тепер доведеться не лише паперову пошту, а і електронні повідомлення від податківців. Ну, і не зайвим буде самим слідкувати за станом розрахунків із бюджетом за допомогою Електронного кабінету.
Зверніть увагу! Згідно до ст. 42 ПКУ, на яку посилатиметься ст. 25 Закону про ЄСВ, датою вручення платнику податків вимоги в електронній формі є дата, зазначена у квитанції про доставку у текстовому форматі, що відправляється з Електронного кабінету автоматично та свідчить про дату та час доставки документа платнику податків.
У разі якщо доставка документа відбулася після 18 години, датою вручення документа платнику податків вважається наступний робочий день.
Якщо доставка відбулася у вихідний чи святковий день, датою вручення документа платнику податків вважається перший робочий день, що настає за вихідним або святковим днем.
У разі неотримання контролюючим органом квитанції про доставку документа в електронний кабінет протягом двох робочих днів з дня його надіслання такий документ у паперовій формі на третій робочий день з дня відправлення з електронного кабінету надсилається за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручається платнику податків (його представнику).
Але ті, хто не листується із податківцями в електронній формі, або сподіваються, що вимога загубиться на пошті чи не знайде їх за адресою, зверніть увагу на ще одну важливу норму.
У разі якщо пошта не може вручити платнику податків документ через відсутність за місцезнаходженням посадових осіб платника податків, їх відмову прийняти документ, незнаходження фактичного місця розташування (місцезнаходження) платника податків або з інших причин, документ вважається врученим платнику податків у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причини невручення.
Отже, навіть якщо ви вимогу фактично не отримали, вона вважається врученою. Аналогічна норма є і зараз, в Інструкції № 449.
Тож, цю вимогу треба буде погасити. І зробити це треба протягом 10 календарних днів з такого вручення (п. 5 розділу VІ Інструкції №449). Що буде, якщо цього не зробити?
Вимога про сплату недоїмки є виконавчим документом. Тому, у разі, якщо платник ЄСВ протягом 10 календарних днів з дня надходження вимоги не сплатив зазначені у вимозі суми недоїмки та штрафів разом з нарахованою пенею, не узгодив вимогу з податківцями, не оскаржив її в судовому порядку або не сплатив узгоджену суму недоїмки, податковий орган надсилає в порядку, встановленому законом, до підрозділу державної виконавчої служби вимогу про сплату недоїмки (це й зараз прописано в ч. 4 ст. 25 Закону про ЄСВ).
З 01.07.2020 р. така вимога надсилатиметься держвиконавцям в електронній формі. І така процедура діятиме до початку функціонування Єдиного державного реєстру виконавчих документів. Тобто, примусове стягнення з боржників сум ЄСВ, штрафів та пені значно прискорюється.
Як оскаржити вимогу на сплату ЄСВ?
Сам порядок адміністративного оскарження вимоги на сплату ЄСВ (штрафів та пені за недоплатою) з 01.07.2020 р. не зміниться. Як і зараз, для цього боржник подає скаргу до податкового органу вищого рівня у письмовій формі протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання ним вимоги. При цьому не забувайте повідомити про початок процедури оскарження той податковий орган, який цю вимогу надіслав.
А ось строки розгляду скарги зміняться.
З 01.07.2020 р. податковий орган, який розглядає скаргу платника ЄСВ, зобов’язаний буде прийняти вмотивоване рішення та надіслати його платнику ЄСВ протягом 20 календарних днів з дня отримання скарги. Нагадаємо, що зараз строк розгляд скарги податківцями становить 30 календарних днів. Рішення, як і раніше, надсилатиметься на адресу платника ЄСВ поштою з повідомленням про вручення або надаватиметься йому під розписку.
Але ще з 01.07.2020 р. керівник (його заступник або уповноважена особа) податкового органу зможе прийняти рішення про подовження строку розгляду скарги платника ЄСВ понад встановлений строк, але не більше 60 календарних днів, та письмово повідомити про це платника ЄСВ до закінчення 20-денного строку.
Якщо вмотивоване рішення за скаргою платнику ЄСВ не надсилається протягом 20-денного строку або протягом строку, подовженого за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) податкового органу, така скарга вважатиметься повністю задоволеною на користь платника ЄСВ з дня, наступного за останнім днем закінчення строків.